scheepskist met zwaluwstaarten van notenhout

SanderW

Actieve deelnemer
24 feb 2013
48
0
Wassenaar
Afgelopen weekend ben ik begonnen met het maken van een scheepskist met zwaluwstaarten in notenhout.

104p9o2.jpg


eerst bij 4 planken 1 rechte kant gezaagd en vervolgens aan elkaar verlijmd per 2.

33ojo78.jpg


orkor9.jpg


Vervolgens gisteravond een klein beetje gevlakt, niet te vlak een beetje hol en bol gelaten on het een oude look te geven.

2jb0its.jpg


komend weekend of van de week ga ik de planken op maat zagen om vervolgens te beginnen met de zwaluwstaarten
 

Wilmar

Actieve deelnemer
26 feb 2011
31
1
Weet je zeker dat het een kist wordt en geen boot?:rolleyes:
De planken schat ik bijna op 1.5 m lang en 2.0 dik dus zal een hele grote zware kist worden.
Ben benieuwd naar het resultaat.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Het lijkt idd wel 25mm dik, maar er is nog geschaafd nadien.
Wel mooie planken.

Heb je een tekening?
Maak je een kist met platte of met een mooie bolle deksel?


Bij je zelfgemaakte sergeant/serre-joint/lijmknecht, is het niet handiger, om de draaispindels vrij te hebben aan het einde van je balk?
Als je ze flink moet indraaien, dan gebruik ik vaak een dik stopblok er tussen, dan hoef je ze niet zo ver in te draaien.
Draai je altijd de kop en de spindel van de sergeantklem tegen het hout zonder een stopblok/lat er tussen, om beschadigingen van het klemmen te voorkomen?

Gebruik je bij het klemmen nooit een dwangbalkje met lijmklemmen in de breedte, om opbollen tegen te gaan?
Ik zie wel een klein stuk over je lijmnaad steken, maar deze kun je beter aan beide zijdes van je verlijming vastzetten.
 
Laatst bewerkt:

SanderW

Actieve deelnemer
24 feb 2013
48
0
Wassenaar
Wel beetje begonnen met kissie 2 maar nog niet genoeg om foto's te maken :)

ik had al eerder willen reageren op de vragen maar weinig van gekomen.

@ Wilmar: ik moet deze planken nog in delen zagen, uit iedere plank haal ik een voor kant 1000mm en een zijkant 450mm zwaar wordt hij zeker wel :)

@ Zweihaak: tekeningen heb ik niet, ik maak bijna altijd alles naar ideeën, vaak verander ik ook onderdelen tijdens het maken ondat het mooier en beter uitkomt. de kist krijgt een platte deksel, ik heb de sergeants idd zelf gemaakt, de keuze om de spindels niet aan het begin te zetten is meer voor de stevigheid geweest de druk zo veel mogelijk verdelen naar het midden van het hout. De reden dat ik geen vulblokken er tussen heb gedaan is een kwestie van slechte voorbereiding geweest, deze kanten moet ik ook nog afzagen om ze recht te maken. Klemmen erop zetten was niet nodig bij deze. Bij de vorige heb ik het wel moeten doen, ik doe het dan dmv een balkje op 2 latten te klemmen en daar waar nodig dan een wig onder het balkje geslagen.

@ Rick: de postbode vond het helemaal niets, ik heb hem wel geholpen hoor :p.

@ Rendew: de kist vordert niet echt meer ben ook druk bezig met de nieuwe moestuin aanleggen, de kist bewaar ik voor slecht weer :)
inmiddels wel scharnieren gekocht. Hier heb ik niet op bezuinigd ik heb gekozen voor mooie handgesmeden scharnieren die passen mooi bij het eindproduct dat ik voor ogen heb ;-) foto's van de scharnieren zal ik snel is maken
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Okay, we zijn nu 2 dagen verder waar blijven die foto's van die scharniertjes :D en het
beginster van kissie II (wel in de juiste rubriek )
 
Laatst bewerkt:

SanderW

Actieve deelnemer
24 feb 2013
48
0
Wassenaar
Eindelijk na een drukke periode begonnen met het zagen en steken van de zwaluwstaarten.
op de middelbare school was het de laatste keer dat ik zwaluwstaarten gemaakt heb, dus het was weer even flink nadenken :)

2yxm3ao.jpg
 

SanderW

Actieve deelnemer
24 feb 2013
48
0
Wassenaar
Vanavond de eerste kant in elkaar gezet, ben er wel tevreden over. Het ziet er een beetje uit of er kieren zitten, dit komt echter door het dikte verschil door het "ruwe" hout wat de oude look geeft. Ik ga hem echter wel schaven na afloop zodat de koppen allemaal vlak zijn (gaat maar om een halve mm)

152cayv.jpg
 
Laatst bewerkt:

houtaapje

Actieve deelnemer
21 sep 2014
26
0
Leiden
Stoer kistje! Ben ook benieuwd naar de scharnieren.
Ik vroeg me trouwens wel af: hoe zit die bodem vast? Is die er gewoon onder gelijmd? Kon dat zo snel op de foto niet terug zien
 

SanderW

Actieve deelnemer
24 feb 2013
48
0
Wassenaar
Lijnolie vind ik toch te donker, heeft iemand een tip om hem "licht" te houden maar dat de tekening er mooi uitkomt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.