Help mijnzwalustaarten lukken niet

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
Hallo


Tot nu zijn mijn handgemaakte zwaluwstaarten van bedroevende kwaliteit.

Eerst maakte ik mijn oefenstukjes in een soort spar hout maar dat was een slechte keuze door de hars was alles veel moeilijker te bewerken.

Dan ben ik bij massave wat hout gaan halen, en daar heb ik misschien een slechte keuze gemaakt. Ik wilde contrasterende kleuren.

Dus een stukje mahonie van 12 mm dikte dat gaat vrij goed is makkelijker te bewerken. Maar dan als contrast kleur noten ( denk ik) en dat is dan weer een zeer hard hout en is ook niet zo eenvoudig.

Ik heb in een cursus al met Meranti, beuk en eik gewerkt en deze waren volgens mij makkelijker te bewerken.

Dus als jullie een tip hebben over het hout laat graag ?


De techniek heb ik afgekeken van Paul Seller. Eerst de tails zagen en dan de pin's. Hijzelf maakt een rechte snede met een westerse zaag, ik gebruik een Japanse. Dan gebruikt hij een coping zaag das een figuurzaag denk ik. Die heb ik me ook aangeschaft, maar in een ruk het rest materiaal er uit zagen zoals hij doet lukt me niet. Dus ik zaag eerst het meeste eruit, en nadien werk ik af met de beitel.

Ik heb ook een andere techniek gebruikt die deze maand in Fine woodworking werd gepubliceerd zagen en dan onmiddelijk beitelen, dat lukt nog minder goed eigenlijk.


Dus alle tips hier zij welkom.


Ben ook op zoek naar een cursus, maar ik kan niks vinden in Belgie?

Samuel
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Samuel,

Er zijn vast wel een aantal forumleden die je het zagen willen bijbrengen die in de buurt wonen. Soms kan het makkelijk zijn wanneer iemand het "live" even voordoet.

Het is echt een kwestie van oefenen,oefenen en nog meer oefenen. Gewoon een stukje hout voorzien van een aantal potloodlijnen en dan is het een geval van kilometers maken.... Mijn eerste zwaluwstaarten waren zo ruim dat ik mijn fiets erin kon parkeren...Nu gaat het al iets beter gelukkig...

Mahonie zaagt en steekt inderdaad erg makkelijk. Ook amerikaans noten is niet zo hard maar ik begrijp dat dit een stuk lastiger ging. Waar in Belgie woon je ?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
In mijn ervaring is geduld en nauwkeurigheid het einige dat je nodig hebt om nette zwaluwstaarten te maken. De "staarten"netjes aftekenen, uitzagen en afsteken en die vervolgens gebruiken om de "pinnen" af te tekenen.

Hoe handiger je bent met de zaag, hoe minder je hoeft te beitelen. Mijn eerste verbindingen zaagde ik grof, waarna ik alles met een beitel afwerkte. Dus alle vlakken van de "staarten" netjes tot op de aftekenlijn aanpakken met een scherpe snijbeitel. Veel meten tussendoor dat alle hoeken kloppen en zorgen dat je stopt bij je aftekenlijn. Daarna alles nogmaal doen voor de "pinnen".

succes ermee
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Waar zitten de problemen vooral Samuel? Zijn ze te ruim, te nauw, te scheef (en in welke richting dan), breken er stukjes uit, ziet je basislijn er niet uit?
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Samuelb1002,

kun je geen foto's posten van je verbindingen?
Best ook vermelden met welke zaag je werkt en de vertanding die die heeft, eventueel een foto ervan

Uit welke regio in België kom je?
Is het een lange opleiding of een korte cursus die je wenst te vinden?

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Giedo

Nieuw lid
10 nov 2013
3
0
Linden, BE
Als je nauwkeurige zwaluwstaarten wilt volgens de Sellers techniek, dan kun je best eens verder kijken op zijn masterclasses site. Als ik je uitleg goed begrijp gebruik je de quick dovetails techniek die ergens op YouTube te vinden is.
Als hij nauwkeurige zwaluwstaarten maakt dan doet hij het met een toffelzaag gevolgd door een steekbeitel. Mits wat oefenen best een makkelijkere techniek om onder de knie te krijgen...
Diego
 

samuelb1002

Actieve deelnemer
25 feb 2011
59
0
een paar fotootje

Dit was de laatste die ik gemaakt heb
IMG_1385.jpg

IMG_1386.jpg

en dit een van de eerste met harsrijk hout
IMG_1387.jpg
 

WR1944

Oud hout
De basis is er, nu alleen nog leren om strakker te zagen.
Het belangrijkste is rustig werken, met scherpe beitels te werken en vooral nauwkeurig aftekenen. Als je vrij nieuw in het houtbewerken bent moet je nog een hoop ervaring en handigheid opbouwen. Het komt niemand zomaar aanwaaien. Ook die 30 seconden zwaluwstaarten vereisen jaren van ervaring en een strakke hand. Met speciale zaagjes kan het misschien iets beter uitpakken maar met elke fijngetande zaag moet het lukken.
Wat ik zelf één van de beste aanwijzingen vond was het iets hol steken van de ruimte tussen staarten en de pennen. Dat bespaart je een hoop gepriegel.
Maar je moet blijven oefenen om van je eigen missers en onvolkomenheden te leren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.