Vakkenkast maken waar hout halen?

Ashwindenhartog

Nieuw lid
27 dec 2017
11
0
Beste mede forumvrienden ik wil graag een vakkenkast gaan maken met bij passend tv meubel. Maar waar kan ik omgeving Tiel Gelderland goed hout halen? Wil ik ook wat langer voor rijden maar ik zou niet weten waar!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als de kast, net als ik het voorbeeld, geverfd word, dan eiken nergens voor nodig. Als je het wel van eiken wil maken, dan zou ik de wanden en leggers aan de voorkant opdikken om het massieve uiterlijk te krijgen. De rest kan dan van dunner hout. Zo bespaar je op gewicht en hout.
 

Ashwindenhartog

Nieuw lid
27 dec 2017
11
0
De kast zoals op de foto staat in een donkere beits. Hij hoeft niet zo zeer massief te zijn leek me alleen makkelijker te verwerken zoals die in de winkel staat is die van eikenfineer,maar dit leek me lastig met kopsekanten etc. Waar zou ik de wanden leggers van het bovendeel evt kunnen vullen?
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik heb een stuk aan onze keukenblok verlengd. Dit heb ik gedaan door wpb plaat te fineren met dunne massief eiken plankjes van 3,5 mm dik Vd Plankencentrale uit Renkum. En koppen van massief eiken. Dan is budget ook nog te overzien
 

Ashwindenhartog

Nieuw lid
27 dec 2017
11
0
De kast was in de winkel 2600 is van Vermeer. Dat vonden we echt veel geld voor fineer hij is 235x40x132 dus ook niet echt groot
 

Ashwindenhartog

Nieuw lid
27 dec 2017
11
0
Ik had platen edelfineer gezien deze waren ook afgewerkt met een paar mm toplaag eiken, maar dan zou ik dus bij voorkant van de kast na zagen dit af kunnen werken door een stuk massief over te lijmen?
 

zaagfabriek

Actieve deelnemer
4 feb 2015
200
20
Rhenen
www.instagram.com
Goedemorgen Ashwin,

Als je op zoek bent naar gefineerd plaatmateriaal zou ik even bellen naar van Hulst houthandel in boven leeuwen.
Voor massief hout zijn er al diverse namen genoemd. Home hout in tiel heeft veel eiken op voorraad.

Mvg wilco
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Voor iets vergelijkbaars zijn er meerdere kastenbouwers te vinden, zelf heb ik iets vergelijkbaars van Hofstede Raanhuis uit de Cuadro serie. Met wat afdingen in de winkel koop je die voor minder dan €2600 en dan is het een combinatie van massief en fineer. Geheel massief wordt veel te zwaar zeker als je bijvoorbeeld 4cm dikke planken wilt gebruiken.En in deze lijn zijn er ook mooie verlichtingsopties. Ik was voor een maatwerkkeuze (eigen indeling) inclusief verlichting een paar jaar geleden rond €2200 kwijt, en die was 1,6m breed....

Eigenbouw is wel leuk natuurlijk, vergeet alleen ook niet dat de kast waarschijnlijk demontabel moet worden. Dat is de mijne wel en vereist ook weer wat aanpassingen. Zonder deuren van minimaal 240 hoog krijg je 'm anders niet meer buiten (of binnen).
 
Laatst bewerkt:

Ashwindenhartog

Nieuw lid
27 dec 2017
11
0
Ik wil het bovenste deel demontabel maken en dan met dominos op zijn plekhouden, dat is bij de originele ook. Ik ga even in overweging nemen of ik massief maak of van edelplaat. Ik wil toch zelf de kasten maken en het prijsverschil met een hofstede raadhuis is nihil. Ik heb alles verder om het te maken wel wil ik de domino aan gaan schaffen ook omdat ik in de toekomst vaker dingen wil gaan maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.