vijzel

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
ik hoop dat mijn vraag hier goed staat, ik wilde een vijzel maken van hout, is dit mogelijk? het zal wel hard hout moeten zijn, denk ik. maar welk soort hout?
ik heb nog berken liggen , maar is dit goed, niet zacht?

en de 'stamper' kan die ook van hout?
of is steen gewoon beter?

hoop op jullie ervaring, en ik hoor het wel weer, bedankt alvast.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Mootje,

waarvoor ga je de vijzel gebruiken ? ik neem aan voor iets in de richting van kruiden/specerijen?

een goede harde houtsoort die weinig smaak afgeeft lijkt me een goede optie. Berken lijkt me wat zacht.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Berken is echt te zacht. Ik ben op het moment vijzels aan het maken van eikenhout, maar voor functioneel mag het eigenlijk nog wat harder zijn, olijf is mooi en werkt goed. Ik heb me laten vertellen dat de stamper wat zachter zou moeten zijn als de schaal, maar ik maak ze meestal van dezelfde houtsoort. Keramiek of steen lijkt me niet verstandig.

Ga je het draaien?
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
@rick, ja inderdaad, voor kruiden/specerijen

@henk, ja ik wil het gaan draaien, dus olijf is een goede optie, lijkt mij ook veilig, dus niet giftig, ... dat denk ik dan :? eiken? geen idee hoe dat zit eigenlijk.


enig idee welk houtsoort ik nog meer kan gebruiken?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Eiken is een goede houtsoort omdat het compact en hard is. Beuken (haagbeuk b.v.) of liever nog gestoomd beuken is ook geschikt. De verzels breken niet snel uit.
Zelf heb ik er een gemaakt van tropisch hardhout (FSC) en een stamper met de kop van ebben.
De foto geeft een wat verkleind beeld- is in werkelijkheid forser.
Zaterdag 12 februari komen een aantal forumleden bij mij. Je bent uiteraard welkom. Een goed stuk hout ligt hier wel.
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
dank voor het aanbod, lemmer is voor mij wel ver weg, helaas.
wel een mooie vijzel geworden en bedankt voor de tips en foto.

okee ik ga voor de gestoomde beuken, eiken of olijf.....en de stamper, dat word nog even zoeken, waarschijnlijk het zelfde als de vijzel, hoewel ik eens gehoord heb dat de stamper van harder materiaal moest zijn.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Mootje,
mocht je nog hout nodig hebben voor je project dan heb ik zowiezo nog wel mooie stukken pokhout voor de stamper.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.