Renovatie voordeur, alle moeite waard?

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Beste mensen,

Toen we een aantal maanden geleden ons huis kochten, heb ik een oude grenen voordeur van Marktplaats gehaald voor een paar tientjes. Een opknappertje. Toegegeven, ik ben enigzins naief geweest. Een beetje schuren, plamuren, schilderen etc, dacht ik. Er is toch wel meer aan de hand.

voordeur2013.jpg
Dit is foto van de deur zoals hij zou kunnen worden ;-) Boven de brievenbus zit een enig luikje, dat is nog in prima staat. Een van de 5 ruitjes daarboven is gesneuveld en de glaslatten zijn foetsie. Het plan is om 5 nieuwe ruitjes te plaatsen, met nieuwe glaslatten. Het schoonmaken van de huidige glaslatten ga ik niet aan beginnen. De deur is groen, blauw, rood, wit en groen geweest haha.

Er wacht verder nog een aantal reparaties op me, van het oude hang en sluitwerk. Met name het gat van het insteekslot is behoorlijk groot, maar ik moet de deur echt omhangen ivm onze meterkast. Last but not least, voor het mooie is de deur een centimeter of twee te smal.

Tijdens het verwijderen van de dorpel en het opschuren van de deur, kwamen wat extra zaken aan het licht. Het meest linkerplaatje is de constructie (excl panelen etc) op het moment. Bovenaan heb ik een reepje hout van een centimeter of 3. Onderaan is de deur een centimeter of 8 opgedikt met in het midden een grote kier (v-gleuf). Het grootste esthetische probleem is dat de onderste horizontale stijl 2 millimeter minder dik is dan de rest van de deur. Dat is geen gezicht.
deurendrama..jpg

Ik ben nu op een moment aangekomen dat ik of een nieuwe deur ga aanschaffen (er zit nu een kunstof monster in), of dat ik deze deur ga mishandelen met een cirkelzaag ;) Het doel is dan om zowel de horizontale als de verticale stijlen te vervangen (hoef ik ook geen reparaties uit te voeren aan het oude hang- en sluitwerk). Is dit als eerste houtproject niet teveel hooi op de vork?
 

Bijlagen

  • deurendrama..jpg
    deurendrama..jpg
    38,1 KB · Weergaven: 795

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Okee, dus als ik het goed begrijp wil je de brievenbus, het luikje en een paar panelen hergebruiken en voor de rest een nieuwe deur bouwen? Ik denk dat het lastig wordt om de panelen uit de groeven te krijgen zonder dat je ze beschadigt. Dat wordt met een cirkelzaag helemaal een uitdaging, tenzij je exact op de goede plek zaagt.

Als het mijn deur zou zijn dan zou ik een nieuwe laten maken en daar het oude hang- en sluitwerk opzetten. En de brievenbus natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Daar heb je een heel goed punt. Zoals gezegd, ik sta op het punt om voor een nieuwe deur te gaan, maar wellicht geeft iemand me het juiste zetje om de stoute schoenen aan te trekken... :)
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Ik heb exact hetzelfde gehad met mijn voordeur.. Ik wilde de jaren dertig deur opknappen en
kwam er achter dat alle deuvelverbindingen los zaten.. De onderkant was namelijk rot, en ik dacht,
nou dan maak ik een nieuwe onderkant, en die schuif ik er van onder met mes en groef in.
Toen ik de onderkant eruit zaagde bleken de stijlen echt los te zitten en trok ik ze zo los van de bovenkant.
De pennen braken finaal af..

Ik heb de oude deuvel uitgeboord, de gaten gestopt en toen met de Festool Domino XL
nieuwe pen en gat verbindingen gemaakt.. Een nieuwe onderkant van meranti gemaakt en
ie ook met de domino gedaan..

Ik ben erg blij met het eindresultaat, het werk is niet dankbaar, want iedereen
denkt nog steeds dat het die oude deur is, alleen ik weet dat ik hem volledig hersteld
Heb, en hij is nu mooi vlak en sterk.. Niet scheluw meer.. Driepuntsluiting erin.. Maar toch
Is het nog de originele deur die bij het huis hoort.. Ik ben erg blij dat ik die keus toen heb gemaakt..


Ik zal vanavond ff kijken voor foto's..

Gr rick
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Precies! Je slaat de spijker op z'n kop, het is ondankbaar werk.
Op zich vind ik dat niet erg, maar er ligt nog heel veel zichtwerk op me te wachten. Vandaar dat ik twijfel.

Ben benieuwd naar de foto's :)
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Nou, ik vind het juist erg dankbaar als mensen denken dat het die oude deur is!
Dan heb je je werk goed gedaan :) .

En ik zie liever een mooie oude deur dan een gloedjenieuwe uit de Skantrea fabriek.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
@Okke - ik moet me anders uitdrukken. Ik stoor me nu aan een kiertje extra en een millimetertje te weinig. Het zou voor de hand liggen om gewoon door te schuren, ruitjes te plaatsen en te schilderen. In plaats daarvan wil ik het per se goed hebben.

En zoals altijd, van het een, komt het ande, totdat je vrijwel een nieuwe deur hebt gemaakt :)
Even los van de vraag of ik dat wel kan...
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
heb je toevallig ook een foto van hoe de deur er nu uitziet?

gr rick
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
voordeur-5.jpgvoordeur-2.jpgvoordeur-1.jpgDit is de binnenzijde. Kan morgen wel meer foto's nemen. Laatste foto is de bovenkant van de deur, middelste foto is mijn slotkrater ;)
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
018.jpg

op deze foto zie je goed aan de onderkant van de stijlen waar de weldorpel heeft gezeten.. deze zat iets verdiept gemonteerd..
dit was overigens voor het eerst dat ik het zo gemonteerd zag..

later heb ik de onderdorpel ook uitgefreesd voor de nieuwe weldorpel en deze erin verlijmd..

de ruimtes li en re bij de oude deuvels heb ik nog opgevuld met repair care epoxy flex 4
 
Laatst bewerkt:

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
meer foto's heb ik helaas niet :(

ik moet zeggen dat het goed te doen was..

in jou geval zou ik het zeker aanpakken.. ik vind het een prachtige deur, die deze liefde wel verdient!!
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Oh, als je een nieuwe deur wilt maken moet je het gewoon doen. Het "kunnen" zal de bottleneck niet zijn, daar kom je wel uit. Het is een leuke uitdaging :) De reden dat ik zei dat ik een nieuwe zou laten maken is a) het tijdsbeslag en b) het relatief kleine deel wat je kunt hergebruiken.

Als je het gaat doen, maak dan eerst met een beitel een proefsleufje in de stijl net onder de middenregel. Kan je zien hoe de groef zit en waar je moet zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.