Nog een roestige

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Wat bedoel je met geoxideerd Marcel. Let wel ik weet wel wat oxideren is, maar niet in deze context met hout(draaien).
Overigens een heel mooi object. Doet me niet denken aan Ieper (B) maar aan Dueren (D) waar mijn ouders en ik als kind in de 60er jaren doorheen reden op weg naar de Eifel of Moezel. Er stonden toen nog legio ruines in de stad uit 40-45 die er ook zo uitzagen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Zeer mooi Marcel.
Niet tegenstaande dat we weten dat het over houtdraaien gaat, je zou denken dat we echt met een roestig object te maken hebben.
Heel knaap.
Respect hiervoor.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hier nog iemand die nieuwschierig is hoe dat oxideren tot stand komt. En inderdaad heel mooi ding!
 
Bijtel, op mijn site www.marcelvanberkel.nl staat een fotoshoot op youtube die het proces laat zien.
Oxideren zoals ik dat noem gaat als volgt. Men neme een liter azijn en een verpakking staalwol. Staalwol losmaken in een emmer en onderdompelen in de azijn. Gedurende min 5 dagen elke dag een keer goed omroeren. NIET afdekken. De vloeistof die er nu is zal het hout verdonkeren zoals amoniak dat doet op eik. Als je het spul langer laat staan dan zal de staalwol verbrokkelen.mik doe er soms een beetje karmijnrode acryl doorheen. Dan opbrengen op het werkstuk, laten drogen. Als het goed droog is weer een laag die met de fohn gedroogd wordt, goed verhitten maar niet verbranden. Als het goed is lijkt het dan net op cortenstaal. Proberen maar, wel buiten want het stinkt, dat kan niet gezond zijn. Je kunt het overigens ook met messing of koper doen waarmee een heel ander kleureffect komt. Succes!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.