Dunne voorzetwand voor muur met spachtelputz

seann

Nieuw lid
18 mrt 2015
16
0
Graag wil ik in de kinderkamer een leuke print op de muur bevestigen. Hiervoor heb ik gekozen voor een stickerprint, maar het probleem is dat de muur in onze (huur)woning voorzien is van spachtelputz.

Nu ben ik dus van plan om de muur glad te maken met behulp van een dunne voorzetwand, maar ben er nog niet zeker van hoe ik dit aan zal pakken. Het gaat overigens om een wand van 230cm (h) x 333cm (b).

Mijn idee is om dun regelwerk te maken van latten van 18mm (d) x 28mm (b), waarvan ik er 6 naast elkaar plaats en deze afdek met 5 stroken van 3mm MDF (licht en vlak) en deze op de één of andere manier bevestig aan de latten; spijkers lijken me niet handig omdat het oppervlak glad moet blijven, maar lijmen is weer niet handig i.v.m. toekomstige demontage. Met betrekking tot de dikte van de latten, heb ik ze graag zo dun mogelijk zodat ik niet onnodig veel ruimte verlies in de kamer.

Nu mijn vragen:


  • zijn 6 latten als regelwerk een goede oplossing qua structuur?
  • hoe kan ik het regelwerk het beste aan de muur bevestigen?
  • zijn de latten van 18mm voldoende dik voor regelwerk i.c.m. 3mm MDF?
  • is de 65.4cm breedte van de 5 MDF-stroken voldoende smal voor een strak resultaat?
  • hoe kan ik het MDF het beste aan het regelwerk bevestigen?

In de bijlage heb ik 2 afbeeldingen ingevoegd om een idee te geven van wat het idee is. Ik hoor graag van jullie. Alvast hartelijk dank voor de feedback.
 

Bijlagen

  • Kinderkamer 1.jpg
    Kinderkamer 1.jpg
    18,5 KB · Weergaven: 351
  • Kinderkamer 2.jpg
    Kinderkamer 2.jpg
    19,1 KB · Weergaven: 348

Hermanusb

Actieve deelnemer
20 sep 2018
74
2
Naadjes dichtmaken heb ik ervaren als een beste klus.
heb uiteindelijk een stucadoor de rest vd muren laten glad strijken.

dat beviel me beter dan regelwerk en platen ervoor doen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Waarom trek je de wand niet strak, of is het een tijdelijke huurwoning waar je binnen een jaar weer uit bent ?
 

Noelmanu

Nieuw lid
20 okt 2017
2
0
Ik zou er altijd voor kiezen om in deze situatie het muurtje gewoon te (laten) stuuken, maar dat is voor mij als stukadoor natuurlijk makkelijk praten😁
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
stucco en als dat niet kan of mag overweg om als de muur vlak is koud op de muur hardboard platen van of 4 mm te maken (of plexiglas of welke gladde plaat dan ook) . naden aftapen en daar de stickers op.... die hardboard platen zijn op allerlei manieren te plakken zonder dat de spachtelputz beschadigd lijkt mij.
 

seann

Nieuw lid
18 mrt 2015
16
0
Hartelijk dank voor de reacties. Aangezien het tijdelijke huur is, is het laten stucen van de muur geen optie. En het oppervlak is niet vlak, i.v.m. de structuur van de putz. Voor wat betreft het type MDF, had ik trouwens een witte lak-versie in gedachten die hier lokaal voorhanden is (woon nl. niet in NL). Maar goed, ze hebben ook hardboard wat dan weer niet afgelakt is, in dezelfde dikte.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Met het regelwerk wat je hebt voorgesteld en met de dunne 3mm mdf, gaat dat niet strak worden ben ik bang. De platen zijn veel te dun.Dat druk je met je pink alle kanten op. Beter is om een dun regelwerk van bijvoorbeeld om de 40 cm op de muur te maken en daar platen van minimaal 12mm dik tegen aan te maken. Zo krijg je een strakke wand waar je ook nog wat aan kan hangen mocht je dat willen. Die extra cm minder ruimte is te verwaarlozen.
 

seann

Nieuw lid
18 mrt 2015
16
0
Beste Jelmer,

Dank je. Ok, dan zal ik voor dikkere platen gaan. Moet alleen even iets zoeken wat licht (12mm MDF is volgens mij redelijk zwaar) en relatief goedkoop is dan. Heb je trouwens nog een suggestie voor de bevestiging van de platen aan de latten?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Populieren multiplex is licht en goedkoop. Ik zou de platen schroeven en als je de schroeven er niet te diep inschroeft dan kan je met één laagje plamuur het glad genoeg krijgen voor een sticker. En als je op de plaats waar 2 platen tegen elkaar komen een panlat plaatst, dan beginnen de platen onderling ook niet te steken.
 

seann

Nieuw lid
18 mrt 2015
16
0
Populieren multiplex is inderdaad licht (bijna de helft lichter dan vergelijkbaar MDF of spaanplaat) en inderdaad goedkoop. Nu even nog een laatste vraag. Als je spreekt over een panlat waar de platen tegen elkaar komen, bedoel je dan dat ik de panlatten verticaal tegen de muur kan bevestigen en daarop de multiplex platen kan hangen, waarbij de panlatten precies op de grens zitten? Met panlatten van 28mm breed, zou ik dan een overlap van 14mm voor elke plaat hebben.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
. En het oppervlak is niet vlak, i.v.m. de structuur van de putz.

Spachtelputz is grof van structuur, maar is echt wel glad genoeg om rechtstreeks iets tegenaan te plakken. Dat wil zeggen, mits de ondergrond (redelijk) vlak is.
Volgens mij maak je het jezelf te ingewikkeld om het spul eerst te willen voorzien van rachelwerk (incl bijkomende nadelen daarvan).
 

seann

Nieuw lid
18 mrt 2015
16
0
Misschien is het inderdaad glad genoeg. Ik heb even een foto toegevoegd van een andere wand waarop dezelfde putz zit, met daarop ook een lichtschakelaar om een idee te krijgen van de verhoudingen. Misschien maak ik het me inderdaad onnodig moeilijk, aangezien het gaat om afwijkingen van 1 tot max. 2 mm.
 

Bijlagen

  • 20181107_182343.jpg
    20181107_182343.jpg
    39,1 KB · Weergaven: 138

seann

Nieuw lid
18 mrt 2015
16
0
Beste jpandriesse,

Ik vraag met nu inderdaad ook af wat het voordeel is van het hebben van rachelwerk (aangezien de muur redelijk vlak is) i.p.v. het direct op de muur te schroeven. Het enige wat ik kan bedenken is dat de naad misschien iets minder straks wordt, maar zeker weten doe ik het ook niet meer (zouden dan drie platen van ongeveer een meter breed worden). Volgens mij gebruik je normaal rachelwerk als er isolatie tussen moet komen of dat er een enorm aantal schroeven wordt gebruikt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.