OSB zagen zaagblad

Mjanssen

Nieuw lid
12 feb 2018
13
0
Goedemorgen,
Voor het zagen van OSB plaat zoek ik geschikte zaagbladen voor mijn Festool TS55 invalzaag en Kapex 120 afkortzaag. (wordt snel geleverd hoop ik)
We bouwen ons huisje zelf in hout. Ik wil graag de originele festool bladen sparen.
Voor nu moet ik ca 1800m samengestelde OSB profielen afkorten. Maar er wordt nog veel meer met OSB gewerkt.
Ik neig naar een low budget zaagblad van bijv. Ecoltools wat niet van herslijpbare kwaliteit is omdat OSB veel lijm bevat. Is dit een goede optie?
Hoeveel tanden kies ik? En welk type blad? Ik lees tegenstrijdige berichten erover.
Voor de TS55 zoek ik een blad 160x20 en 2.2mm dik
Voor de Kapex 260x30 en 2.5 dik.
Ik heb overigens al 100 platen in stroken verzaagt op een Inca zaagtafeltje. En dat was niet bepaald lekker voor het net geslepen Nord zaagblad.
Groeten!
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Kijk dan eens naar de vlak-daktand zaagbladen bij ecotools. Die zijn speciaal voor aluminium en plaatmateriaal met veel lijm als osb en mdf.
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Ik gebruik bij osb zelf altijd het originele blad. Het slijpen daarvan is het mij altijd wel waard en de zaag kwaliteit blijft lang goed.
Echter als ik iemand moet helpen om spano te zagen dan breng ik meteen slijpkosten in rekening. Dit omdat er in spano veel troep zit verlijmd (zand / steentjes).
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Je leest/ziet het vaker en snappen doe ik het zelf niet. Er wordt een machine aangeschaft die de nodige euro's kost en dan moet er bezuinigd worden op een zaagblad.
De zaagbladen zijn inderdaad niet goedkoop maar maken wel de machine.
 

TUNE4IT

Actieve deelnemer
14 jun 2017
232
32
Ik snap de ts wel. De zaagsnede kwaliteit voor osb platen in constructie hoeft niet bijster hoog te zijn. En als je dan moet kiezen tussen herslijpen van een blad voor ongeveer 20 euro, of een nieuw goedkoopblad van nog geen tien euro, welk misschien zelfs maar 60 tot 80 procent vergeleken het dure blad mee gaat. Dan is dat uiteindelijk nog goedkoper.

Vergeet bovendien niet dat als je je bladen laat slijpen het liefst niet per blad wil doen en dat je dus een aantal 'dure' bladen nodig hebt.

Zelf gebruik ik ook meerdere bladen op mijn zaag tafel, probeer zo min mogelijk te wisselen maar als ik wat pallet hout voor de kachel zaag dan gaat toch ook een goedkoop zaagblad er op. Alleen dit geldt niet voor de invalzaag omdat je daar gebonden zit een de breedte van het zaagblad om je zero clearance te behouden.

Maar terugkomend op mijn eerste advies. Een vlak daktand werkt zeer goed voor dit zaagwerk. Geloof dat je deze in prof en industrie kwaliteit hebt bij ecotools, waarbij de duurdere uiteraard beter van kwaliteit is. Maar deze tandvorm werkt uitstekend bij abrasieve materialen zoals Trespa MDF en osb.
 

Mjanssen

Nieuw lid
12 feb 2018
13
0
Top! Dank voor jullie reacties. En voor de tip van die tabel.
Het wordt een vlak daktand blad.
Ik heb inderdaad ook overwogen om mijn oude bosch te gebruiken.
Maar vanwege het gebruiksgemak, de lineaal en stofafzuiging gebruik ik toch liever de festool.
Waarbij de kwaliteit van de zaagsnede niet heel belangrijk is en ik het zonde vind mijn goede blad daarvoor te misbruiken.
Bovendien is het festool blad een universeel blad en koop ik liever een voor dit doel geschikt blad.
I
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als de tand van je nieuwe meer uitsteekt uit het blad dan bij je festoolblad, dan zaag je in je anti splinter strip, die daarna zijn werk niet goed meer doet.
 

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Ik gebruik altijd hetzelfde blad in de zaag omwille van de anti-splinter strip.
Deze is wel te vervangen, maar is duurder dan de slijpkost van een blad.
Besparen op zaagbladen heeft mij in het verleden al veel problemen en kopzorgen bezorgd.

Een origineel blad heeft wat OSB betreft nog een redelijk lange gebruiksduur, vooral als je 90° zaagsneden maakt.
 

MJV

Actieve deelnemer
4 jun 2018
34
0
Durf niet te zeggen of de Makita antisplinterstrip compatibel is met die van Festool, maar zo’n Makita rolletje zit ergens tussen de 6,50 en 10 euro... Dat is toch wel iets goedkoper dan slijpen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.