Festool Basis Plus vs CMS

sa86

Nieuw lid
8 okt 2013
3
0
Ik ben een hobbyist mobeulmaker. Ik gebruik hier nu o.a. de Festool Basis Plus tafel voor.

Nou zit ik erover na te denken om de nieuwe variant te kopen, de Festool CMS. Maar een paar dingen vallen mij op:
  • het werkvlak is kleiner bij de CMS;
  • de CMS rolbank beschikt niet over de handige gleuven om materiaal met behulp van de festool lijmtangen vast te zetten aan de rolbank en zo dus preciezer te kunnen werken;
  • ook heb ik gemerkt dat als je de hoekaanslag aan de rolbank monteert er wat spelling op de hoekaanslag zit, dit los ik dan op door de hoekaanslag met extra lijmtang te verstevigen aan de rolbank;
  • de CMS tafel heeft diezelfde handige gleuven en de trekzaag niet om materiaal vast te zetten en zo materiaal precies te zagen.

Dit alles zorgt voor mij voor nogal veel twijfel of het inwisselen van mijn Basis Plus voor een CMS ook echt een verbetering is. Het enige wat ik op dit moment kan bedenken is dat:
  • accesoires beter leverbaar zijn aangezien de basis plus en accesoirs niet meer wordt geproduceeerd;
  • reserve onderdelen op een gegeven moment niet meer beschikbaar zijn voor de Basis Plus;
  • ik ook een de nieuwere TS 55 invalcirkelzaag ga gebruiken i.p.v. de ATF 55 E.

Heeft hier iemand ervaring met beide tafels en kan mij een goed advies geven?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
IK heb er geen specifieke ervaring mee. Maar volgens mij geef je zelf al een vrij scherpe analyse. De vraag is dus even waarom zou je de overstap maken. Je schiet er niet zo veel mee op. Dan kun je beter doorsparen voor een wat grotere serieuze zaagtafel wat echt een stap vooruit is.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Tja, waarom zou je?

ik heb de festool basis plus met zaag, frees en schuurmachine. kan tot max 2* 2 mtr aardig uit de voeten (goede rolbokken). bij vervanging zou ik eerst/vooral kijken naar wat grotere machines behalve als mobiel echt een must is.

groet, Hans
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
helemaal eens met Hans. Met wat slimme trucjes en goed meetgereedschap kan je prima werken met de festool basis en/of MFT. Goed meetgereedschap (straight edge, goede haakse haak, gradenmeter) kan je prima alles goed instellen en echt fine tunen. Met rolbokken of normale schragen kan je enorme extensie tafels maken. zo heb ik aan mijn grote MFT aan beide uiteinde nog een meubelplaat van 60 bij 240 liggen. Werkt echt heerlijk en lekker kompakt wat voor mij wel belangrijk is. Als je wel veel ruimte hebt dan zijn stationaire machines met enige goede specs goud waard
 

sa86

Nieuw lid
8 okt 2013
3
0
Bedankt voor jullie reactie.

@Avos: Je hebt gelijk, eigenlijk heb ik mijn keuze al gemaakt. Vanwege ruimtegebrek is een grotere zaagtafel voor mij geen optie. De Festool apparatuur is (zoals Hans en Zuma ook al aangeven) hiervoor de ideale oplossing.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Weet je ook wat leuk is aan de Festool basis? Je kan dan nog een 2e hands module scoren voor pendelkap cirkelzagen van Festool en dan kan je er nog een AP85 inhangen. Dan heb je 80mm zaaghoogte op je tafeltje.... Dat is nog mijn uitbreidingswens qua Festool basis set. Dat kan dus niet met de CMS volgens mij. Dan kan je niet verder dan 70mm komen (ook best wel aardig hoor). Of kan je de oude modules ook in de CMS leggen?
 
Laatst bewerkt:

sa86

Nieuw lid
8 okt 2013
3
0
De oude module passen, m.u.v. de basis 1a/t module, in de CMS.

De basis 1a/t module past er niet in, omdat hier de trekzaag functionaliteit in zit verwerkt en hiervoor is geen uitsparing gemaakt in de CMS tafel. Maar daar is ook een oplossing voor; je kan eventueel de trekzaagstang van de module verwijderen, een klein plastic plaatje uit de cms tafel halen en dan past 'ie er toch in:eek:.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.