Festool Basis Plus vs CMS

sa86

Nieuw lid
8 okt 2013
3
0
Ik ben een hobbyist mobeulmaker. Ik gebruik hier nu o.a. de Festool Basis Plus tafel voor.

Nou zit ik erover na te denken om de nieuwe variant te kopen, de Festool CMS. Maar een paar dingen vallen mij op:
  • het werkvlak is kleiner bij de CMS;
  • de CMS rolbank beschikt niet over de handige gleuven om materiaal met behulp van de festool lijmtangen vast te zetten aan de rolbank en zo dus preciezer te kunnen werken;
  • ook heb ik gemerkt dat als je de hoekaanslag aan de rolbank monteert er wat spelling op de hoekaanslag zit, dit los ik dan op door de hoekaanslag met extra lijmtang te verstevigen aan de rolbank;
  • de CMS tafel heeft diezelfde handige gleuven en de trekzaag niet om materiaal vast te zetten en zo materiaal precies te zagen.

Dit alles zorgt voor mij voor nogal veel twijfel of het inwisselen van mijn Basis Plus voor een CMS ook echt een verbetering is. Het enige wat ik op dit moment kan bedenken is dat:
  • accesoires beter leverbaar zijn aangezien de basis plus en accesoirs niet meer wordt geproduceeerd;
  • reserve onderdelen op een gegeven moment niet meer beschikbaar zijn voor de Basis Plus;
  • ik ook een de nieuwere TS 55 invalcirkelzaag ga gebruiken i.p.v. de ATF 55 E.

Heeft hier iemand ervaring met beide tafels en kan mij een goed advies geven?
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
IK heb er geen specifieke ervaring mee. Maar volgens mij geef je zelf al een vrij scherpe analyse. De vraag is dus even waarom zou je de overstap maken. Je schiet er niet zo veel mee op. Dan kun je beter doorsparen voor een wat grotere serieuze zaagtafel wat echt een stap vooruit is.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Tja, waarom zou je?

ik heb de festool basis plus met zaag, frees en schuurmachine. kan tot max 2* 2 mtr aardig uit de voeten (goede rolbokken). bij vervanging zou ik eerst/vooral kijken naar wat grotere machines behalve als mobiel echt een must is.