Loungebank van ste.......out

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Jawel, ook ik moest er aan geloven en heb een loungebank van steigerhout gemaakt.
Nou ja, eigenlijk is het gewoon Douglas of Lariks van een houthandelaar vlak bij Tilburg.

Ik heb daar schone nieuwe planken gekocht en ze voorlopig nog ruw gelaten.
Mijn vrouw wil ze nog gaan schuren, maar eigenlijk vind ik het wel prima zo. Als we er op zitten heb je geen last van splinters.

Straks een paar mooie kussens er op en dan lekker loungen.

IMG00078-20130518-1755.jpg

De grijze kleur op sommige planken is verkleuring van het hout, geen cement.

IMG00080-20130518-1755.jpg

De schutting op de achtergrond heb ik twee jaar geleden gemaakt en is van eikenhout.
We hebben de schutting met Danish Oil afgewerkt, maar na een paar maanden kleurde het hout zwart. Alsof er een schimmel in zat.
Na schoonboenen met soda en schuren is het al een stuk minder, maar het blijven af en toe nog zwarte puntjes terug komen.
We laten de schutting voorlopig maar natuurlijk vergrijzen, en dan later maar een keer schuren en beitsen (naturel).

En er moet natuurlijk ook nog een keer een eikenhouten deur in.


Groeten, Raymond
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
zit er netjes uit ik denk dat de term steigerhout inmiddels verandert kan worden in loungehout ik denk dat er nu meer hout in loungemeubels zit dan op de steigers ligt
nou niet te veel loungen anders komen er geen projecten meer uit je handen
mvg Leroy
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Leroy bedankt. De bedoeling is dat mijn vrouw vooral gaat loungen als ik ga schaven. :D

@SamPonette: Er zit geen enkele schroef in de schutting, behalve drie rvs-draadeinden om het kleine stukje tussen de schuur en de linker staander vast te zetten.
Dat stukje heb ik er later tussen gemaakt en daar hebben we geen Danish Oil op gesmeerd. Dat is ook nooit zwart geworden. Nu laten we dat mee vergrijzen.
Het zwarte ontstond ook als puntjes, net zoals schimmel.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Sam,
Het looizuur zorgt voor een chemische reactie in eik indien het natte hout in contact komt met water.

Raymond,
Die danish oil, is dit op water gedragen basis? Indien ja, onbehandeld eikenhout trekt na enige tijd zwart indien het in contact komt met water. Je ziet dit soms aan oude huizen met eiken schrijnwerk waar (bijvoorbeeld bij een deur), de bescherm - of verflaag van de onderregel is weggesleten.

Een tweede optie, werkt die danish oil vocht regulerend? Indien nee, als je hout nog te nat was bij verwerken en je legt er een product op dat een volledig afschermende laag vormt, dan kan je hout inderdaad schimmelen.

p.s.Wel een leuke lounge set, zie me er al in zitten met een frisse Duvel voor me :)

met vriendelijke groet,

Bert
 
Laatst bewerkt:

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Bert,
Ik heb het blik olie er bij gepakt om te kijken of het wel of niet op waterbasis is, en wat lees ik halverwege de lap tekst:
'Oak and Softwoods are prone to weather-staining caused by moisture activating mould spores present naturally in the wood. Always pre-treat bare wood with a clear (wax free) preservative'

:eek::eek:

Zoals ze vroeger op school zeiden: Lezen mensen! lezen..
Ik ben nooit verder gekomen dan: 'shake well before use'

We laten het maar een jaartje met rust, dan kan alles er uit spoelen. Volgend jaar schuren en beitsen. Met een vocht regulerende beits.

Groeten, Raymond
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Junior,

Eigenlijk is het maken van een schets het begin van het project. En je weet wat ze zeggen: een goed begin is het halve werk.
Als je een tekening gaat maken vertaal je je gedachten naar lijnen op papier. Dan zie je de problemen waar je tegenaan kunt lopen.

Je zou ook een bouwplan kunnen nemen zoals die bij Lego, Ikea, Gamma. Dan hoef je zelf niets te verzinnen, alleen maar te bouwen.

Maar als je zelf een bank wil gaan ontwerpen en maken, zul je toch eerst wat moeten oefenen met schetsen. Gewoon met een potlood en papier.
Of je maakt het van karton. Lekker knippen en plakken.
Ik zal mijn ontwerp van mijn bank hier als bijlage toevoegen, die kan je eventueel als startpunt gebruiken.

Bekijk bijlage Tuinbank.skp

Het ontwerp is niet helemaal af. Na een tijdje tekenen denk ik: de rest zoek ik wel tijdens het bouwen uit.
Empirisch bouwen.


Groeten, Raymond
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Goedemorgen Junior,

Ik ben het met Rymond eens: begin met een basis tekening. Daarmee haal je de eerste pijnpunten uit je gedachten. Vaak zit daar (bij mij althans wel...) het probleem... de wir-war aan ideeën en gedachtenspinsels flitsen in soms moordend tempo door je hoofd. Een simpel stuk papier of een beetje handigheid met Sketchup (van Google, gratis te downloaden) maakt het visueel en haalt die chaos van waar-moet-ik-beginnen uit je hoofd.

Ik weet niet of je Sketchup gebruikt. Zo niet dan zie je hieronder 2 plaatjes die horen bij het ontwerp als vermeld in de .skp link hierboven (van SunRayes).

Heel veel succes !

SunRayes_lounge_01.jpg
.
SunRayes_lounge_02.jpg
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Jullie hebben volkomen gelijk dat een "eigen" tekening maken veruit de voorkeur verdient boven een zg bouwplan dat kant en klaar is. Echter schetsen en tekenen gaat mij niet zo goed af en het gebruiken van SU probeer ik wel maar is zo tijdrovend door mijn onkunde dat ik er mee gestopt ben. De tekening van SunRayes is voor mij een prima voorbeeld waarop ik verder kan borduren en zo toch eigen elementen kan toevoegen of veranderingen aan kan brengen. Het "empirisch bouwen" is voor mij door gebrek aan ervaring niet aan de orde. Ik zal het nog moeten doen met ad-hoc...
 

Junior

Nieuw lid
28 jun 2013
2
0
zeer wel bedankt voor de reacties,
ik ben vandaag al begonnen met de schetsen te maken. Hierbij heb ik ook hulp gevraag aan men vader, die heeft meer ervaring met technisch tekenen. Ik heb daarbij vele dingen geleerd.
Daarna ben ik al direct overgegaan naar de praktijk, ik moet morgen nog een voormiddag werken aan men bank en dan is die af.
Foto's zal ik dan ook uploaden.
Zéér wel bedankt voor de tips!

gr. Junior
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
ik ben vandaag al begonnen met de schetsen te maken. Hierbij heb ik ook hulp gevraag aan men vader, die heeft meer ervaring met technisch tekenen. Ik heb daarbij vele dingen geleerd.
Daarna ben ik al direct overgegaan naar de praktijk, ik moet morgen nog een voormiddag werken aan men bank en dan is die af.
Foto's zal ik dan ook uploaden.
Zéér wel bedankt voor de tips!

Goed om te lezen dat je het zo goed hebt opgepakt. En zeg zelf... is het niet geweldig om samen met je vader om de tafel te zitten en al tekenend en gedachten uitwisselend tot een mooi resultaat te komen ?!

We zien de foto's graag tegemoet !
 

Mac

Actieve deelnemer
Ik vindt dit een heel leuk ontwerp en ik denk zelfs dat 'ie heel goed zou staan bij ons. ( Mag ik het ontwerp "stelen" ?? ) Ik zit echter te prakkizeren of ik de zitgedeeltes niet scharnierend kan maken. Dan heb ik gelijk opberg plaats.

Welke scharnieren zouden daarvoor het beste geeigend zijn, iemand een idee?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ik vindt dit een heel leuk ontwerp en ik denk zelfs dat 'ie heel goed zou staan bij ons. ( Mag ik het ontwerp "stelen" ?? ) Ik zit echter te prakkizeren of ik de zitgedeeltes niet scharnierend kan maken. Dan heb ik gelijk opberg plaats.

Welke scharnieren zouden daarvoor het beste geeigend zijn, iemand een idee?

Extra balkje waaraan je de zit planken monteert welke je laat scharnieren met een bout.

Tuinbanjk deksel scharnier.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Lijkt me alleen dat je even in de gaten moet houden waar water vandaan komt, waar het heen gaat, waar het blijft staan en of dat een probleem is. Als je bijvoorbeeld kussens onder de bank wilt opslaan heb je denk ik een mooie champignonkwekerij gebouwd :)
 

Mac

Actieve deelnemer
@JPAJS : Goed idee zeg.. Ik zat al veel moeilijker te denken. Dank :)
@ArtHarg : Dat had ik me al wel bedacht. Ofwel een plaat multiplex eronder ofwel de planken met veer&noot aan elkaar bevestigen. En regengootjes net zals in bakskisten op een boot. Want ja, goed gegokt, er moeten kussens in..
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wat leuk al die reacties op mijn ontwerp.
De tekening is meer een gedetailleerde schets dan een echt bouwplan. Het is vooral erg makkelijk voor het echte bouwen.
Tijdens het bouwen kom je toch altijd wat dingetjes tegen die niet op de tekening staan.

Ik voel me zeer vereerd dat er mensen zijn die op basis van deze tekening een eigen bank gaan maken.
Mocht er eentje af zijn: dan wel hier een foto plaatsen.

Ik heb ook over scharnierende zittingen nagedacht om de kussens in op te bergen. Maar dat zou betekenen dat er eigenlijk nog een extra kist onder die bank zou moeten om de kussens droog te houden.
Samen met de scharnieren en een steviger frame (de zitting is nu een onderdeel van de constructie) zou dat de bank waarschijnlijk wel twee keer zo duur maken. En dat viel buiten het budget.

Groeten, Raymond
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Ik heb ook over scharnierende zittingen nagedacht om de kussens in op te bergen. Maar dat zou betekenen dat er eigenlijk nog een extra kist onder die bank zou moeten om de kussens droog te houden.
Samen met de scharnieren en een steviger frame (de zitting is nu een onderdeel van de constructie) zou dat de bank waarschijnlijk wel twee keer zo duur maken. En dat viel buiten het budget.

Groeten, Raymond

Je kan in plaats van een houten bak ook kiezen voor een kunststof bak voor het opbergen van de kussens. Dus de klep van de kunststof opbergbak gooi je dan weg en de bak integreer je in je houten bank.

761399_eb_021209
 

Mac

Actieve deelnemer
Ook een aardig idee. Wij hebben zo'n plastic buitenbak maar die is denk ik te hoog, dan maar op zoek naar een andere.. Tenzij de bank onder dak komt ( daar zijn we nog niet over uit ).
De "opdracht" is binnen maar ik moet eerst nog wat andere dingen doen hoger op het lijstje staan..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.