wie heeft ervaring met deze lijmpistolen

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben al een tijdje geinteresseerd in een lijmpistool met PU lijm, zg reactieve PU. De lijm smelt door verwarming in het pistool en heeft een korte verwerkingstijd, afhankelijke van het type, 30 sec tot 5 minuten. Bij afkoeling is de lijmverbinding sterk genoeg om het werkstuk verder machinaal te behandelen, te monteren etc. De PU lijm echter gaat nog een verbinding aan met het vocht uit de lucht, zoals PUR schuim en PU bruislijm dat ook doen. De lijm uit het pistool gaat er niet van schuimen, maar wordt er wel enorm veel sterker van en kent ook een goede bestendigheid tegen chemicalien, vocht en temperatuur; het is dus 100% geschikt voor alle buitentoepassingen. En natuurlijk nauwelijks wachttijd met het verlijmen. Ik zie allerlei voordelen. Er is ook een nadeel, de prijs. Het pistool zelf is te koop bij Trend maar zag vandaag dat Titebond er ook een heeft, volgens mij precies dezelfde. Er is nog een derde, waarschijnlijk de producent, nl Tecbond. Prijzen varieren van een dikke 80 euro tot bijna 140 dollar voor de Titebond. Dan wordt het voor de portemonnee nog iets pijnlijker, de lijm. 5 tubes van 50 gr kosten dik 70 euro, maar die van Titebond 12 dollar per stuk, en dat is weer een stuk goedkoper. De lijmpistolen (de T60 van Trend en de Tecbond 1050) zijn draadloos. Het opwarmen van een tube lijm kost 10 tot 15 minuten en dan kun je zo'n 20 minuten gaan lijmen (hoewel, 50 gr is zo weg natuurlijk :cry: )
Heeft iemand hier al ervaring mee?

jaap
 

tuoh

Oud hout
Hallo Jaap,

Heb met dit type lijm enkel ervaring op de kantverlijmer, (Homag) = een Hééééééél groot lijmpistool :D
Verwerkt verrassend vlot, heeft een snelle hechting, is watervast, en is verkrijgbaar in verschillende kleuren.
Enig nadeel bij verwerking op de "kantverlijmer" wanneer de lijmhouder niet gebruikt word moet je deze opslaan in een drukvat gevuld met stikstof, anders hard heel het boeltje uit, en ben je enkele uren zoet met reinigen :cry:
Ik weet niet hoe het zit met deze smeltpistolen qua reiniging na gebruik, kan de uitgeharde lijm in de pistoolmond terug opgewarmd worden? ik betwijfel het sterk. Dat wil dan wel zeggen dat je na elke lijmbeurt aan de slag kan om het pistool te reinigen :cry: Hoe reinigen? met een agressief product?

Maar de verkregen verlijming is wel klasse, supersterk. Als er met dit lijmpistool vlot te werken valt zonder al te veel poespas nadien, dan word dit wel een hit. De tijdsbesparing alleen al is een enorm pluspunt, en dit zonder afbreuk te doen aan de sterkte van de lijmvoeg. Dan mag één een ander al wat duurder zijn in aankoop, je haalt het er dubbel en dik uit.
Zeker te volgen dus.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Even te snel gereageerd, heb ondertussen gezien dat de lijmpatroon met een ingebouwde nozzle is uitgerust, nadien reinigen is dus niet aan de orde :D :D
Bedankt om dit product onder de aandacht te brengen Jaap. Had hier nog niet van gehoord.
Ik ga op slag op zoek naar een leverancier, ik zie de toepassingen zo voor mij.


Mvg,

André
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jaap

Ik heb zelf een paar jaar terug een lijmpistool bij de Lidl :lol: gekocht. Daar zitten voor weinig geld al een berg patronen bij. Op mijn werk gebruikte wij een lijmpistool van black en decker om kabels mee in woonhuizen te verlijmen. Je moest er wel mee oppassen want de lijmdruppels gaven lelijke brandwonden en gordijnen zijn gelijk verpest. Mijn eigen lijmpistool is van een C of D merk maar het resultaat is precies de zelfde. Eenmaal uitgehard zit het loeivast. Alleen de fohn helpt dan weer goed om het los te krijgen. Als je hem uit zet dan verhard de lijm in het verwarmingselement, de neus. Als je hem weer aan zet dan gooi ik de 1e druppel meestal weg ,maar dat is niet echt nodig. Het lijkt een beetje op vulkaniserende lijm. heet is het een soort stroop koud lijkt het op uitgeharde blanke silicone kit.

Hartelijke groet Hugo
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Jaap,

Ik heb op de zaak nog een 'hotmelt' unit staan. Hier zijn proeven mee gedaan om met PU folie op polyester te lijmen. De voorraadbeker kan gevuld worden met hotmeltkorrels.
Temperatuur is instelbaar en het systeem werk op perslucht.
Het is een soort megalijmpistool.
Zal morgen even kijken wat er nog van over is.
Purmelt een reactieve PU van Henkel is wat wij gebruikten, dit is misschien ook als stick te verkrijgen.

Kor
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dank voor de reacties. Nog even voor Hugo, het is geen lijmpistool met van die lijmstiften die door verwarming vloeibaar worden en daarna hard. Die ik bedoel gaan een soort patronen in met een afsluitbare dop, de PU lijm die er in zit wordt verwarmd en vloeibaar; als je er dan mee lijmt wordt het bij afkoelen weer hard en heb je een lijmverbinding. Daarna gaat de lijm nog een 2e hardingsproces in, waarbij de luchtvochtigheid als 2e component gebruikt wordt en de lijm en lijmverbinding nog aanmerkelijk sterker worden en echt voor constructieve toepassingen gebruikt kunnen worden. En daarna ook heel goed bestendig tegen chemicalien en temperatuur.

Ik ben benieuwd naar jullie lijmpistool Kor!
Ben er zelf nog niet uit wat ik nu wil aanschaffen, nog maar een tijdje speuren.

jaap
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Ik heb hem gevonden! Ziet er niet zo fris meer uit :(
Ik zal nog een foto maken.
Het is een Steinmeier, tenminste dat staat erop. Ik heb hem niet op het www kunnen vinden trouwens. Hij is ooit geleverd als proefpistool bij een installatie om pleatfilters te lijmen.
Als je reactieve PU wilt verwerken zul je met een gesloten smeltkamer moeten werken en als je een tijdje wilt stoppen moet de temperatuur omlaag. Anders wordt het bikken om de lijm het het pistool te krijgen.
Ik laat nog even weten wat de plannen met dit ding zijn. Als ie niet meer gebruikt wordt is ie voor jou. Ik zet hem nog even aan de stroom om te kijken of ie het doet en of de temperatuurregeling functioneert.

Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.