Driehoekjes draaien

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Leuk! Hoe heb je de grote gaten er in gemaakt? Ik had nogal wat moeite om die mooi in het midden te krijgen. (heb ze geboord op de draaibank)

Overigens is het niet mijn formule, maar is het uitgedokterd door een vriend, nadat ik het probleem had voorgelegd :)

Ik heb zelf ook een formule uitgedokterd, maar die van hem is (veel) eleganter:

driehoek-draaien.png
 
Laatst bewerkt:

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Na de 3 vlakken maak ik een opname voor de klauwplaat en dan boren en uithollen. Daarna met een jam chuck de opname wegwerken.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
weer eens mooi draaiwerk, PaulRT
en prachtige foto's.
kortom: spits vakwerk

groeten

ornament
 

WR1944

Oud hout
Ik doe niet aan houtdraaien maar ik heb wel interesse in wiskunde. In de pre-autocad periode heb ik regelmatig formules ontwikkeld voor de programma's die gebruikt werden op de ontwerpafdeling. Daarbij was er steeds sprake van een uitgangstoestand en een gewenst resultaat. Het uitgangspunt is hier een rond blok, een cilindervorm. Het gewenste resultaat is de driehoeksvorm. Afhankelijk van de gewenste bolling van de zijden kun je de straal bereken vanaf het centrum van rotatie. Theoretisch kan die straal oneindig lang worden zodat je een driehoek krijgt met rechte vlakken. Praktisch zal de maximale draaidiameter de straal begrenzen.

Wat ik me afvraag is wat de overweging is als je met die cilinder in de hand staat. Bepaal je die maat "x" of de bolling gevoelsmatig of zit er een zekere estetische gedachte achter.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Ik doe niet aan houtdraaien maar ik heb wel interesse in wiskunde. In de pre-autocad periode heb ik regelmatig formules ontwikkeld voor de programma's die gebruikt werden op de ontwerpafdeling. Daarbij was er steeds sprake van een uitgangstoestand en een gewenst resultaat. Het uitgangspunt is hier een rond blok, een cilindervorm. Het gewenste resultaat is de driehoeksvorm. Afhankelijk van de gewenste bolling van de zijden kun je de straal bereken vanaf het centrum van rotatie. Theoretisch kan die straal oneindig lang worden zodat je een driehoek krijgt met rechte vlakken. Praktisch zal de maximale draaidiameter de straal begrenzen.

Wat ik me afvraag is wat de overweging is als je met die cilinder in de hand staat. Bepaal je die maat "x" of de bolling gevoelsmatig of zit er een zekere estetische gedachte achter.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je een bepaalde doorsnede wilt van de driehoek op het breedste punt die in een cirkel moet passen, dan is de formule in ieder geval handig. Er is ook een zeker begrenzing van de driehoek doordat je de cilinder in moet spannen. Wil je dit tussen de centers van de draaibank doen dan zal je centerpunt toch minimaal 1,5cm binnen de cilinder moeten blijven. (of in het tekeningetje: OC(max) = r - 1,5) Anders wordt het spannend met het opspannen tussen twee schijven :) Maar dat kan in theorie wel.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Wat ik me afvraag is wat de overweging is als je met die cilinder in de hand staat. Bepaal je die maat "x" of de bolling gevoelsmatig of zit er een zekere estetische gedachte achter.

Deels gevoelsmatig maar ook een beetje esthetisch. Bij een kleine "x" wordt minder weggenomen van de oorspronkelijke cirkel en kan er meer uitgehold worden, met als gevolg dat de overblijvende "hoekpuntjes" ook kleiner worden.
 
Voor het blad Radius ben ik een stukje aan het schrijven met foto's en de volgorde van draaien en de juiste centenpunten construeren.
Alleen gebruik ik naar mijn idee een makkelijkere manier om de drie punten te vinden. Ook heb ik er één gemaakt over 4 assen met een deksel ook over 4 assen.
Als je dan de centenpunten goed hebt uitgezet en je draait de deksel een kwart slag moet hij weer precies in lijn liggen met het doosje.
Daar Radius voor gaat nog even geduld hebben tot het gepubliceerd wordt.
Maar zulke mooie foto's als Paul maakt lukt mij niet. Mijn compliment.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Nico, het kan natuurlijk veel eenvoudiger door de drie (of meer) centerpunten af te tekenen op een willekeurige cirkel centraal in het werkstuk.

Maar om vooraf te bepalen hoeveel je wegneemt/overhoudt van de oorspronkelijke vorm, is de formule van bhengeveld een heel handig hulpmiddel. Ik ben benieuwd naar uw methode :confused:

Dank voor het compliment.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.