uitschuifbare eettafel van oude iepen schaaldelen

mhermsen

Actieve deelnemer
27 apr 2009
29
0
Utrecht
Beste allemaal,

Dit voorjaar heb ik ergens een partij iepen op de koop weten te tikken. Ik wilde er een tafel van maken. Het had lang op de zolder van een oude boerderij gelegen waar het nogal bruut met flinke schroeven tot een paar opbergschappen was omgetoverd. Zonde vond ik dus ik heb geschaafd en geschaafd en geschaafd....

Ik had verwacht, of wellicht gehoopt, dat het hout na al die tijd op een droge zolder wel uitgewerkt zou zijn maar niets bleek minder waar. Bij het zagen en schaven kwamen alle krachten boven en bleken mijn vers geschaafde planken steeds weer krom te trekken en te torderen. Uiteindelijk heb ik er relatief smalle latten van gemaakt (9 tot 13 cm) en die weer met velen tot een blad verlijmd.

De poten zijn van ruw gewalst hoekstaal waar ik een steun aan heb gelast die weer met bouten in een rampamoer aan het blad bevestigd wordt.

Omdat het altijd leuk is om een project in fotoverslag te zien, hierbij mijn foto's.

Attached files
 

mhermsen

Actieve deelnemer
27 apr 2009
29
0
Utrecht
De tafel is afgewerkt met hardwaxolie van osmo. De geleiders zijn van hettich en die heb ik via gerritze ijzerwaren besteld.

Btw ik heb nog een set liggen voor een tafel met een vast frame, waarbij de poten bij het uitschuiven blijven staan. Deze mag je hebben voor iets leuks (zelf in te vullen)...

Als je meer details wilt dan hoor ik het wel.

Groet, Marco
 

lero

Nieuw lid
31 aug 2009
23
0
De tekening is idd mega vet!!! Is dit uitzondering of regel voor iepen?
Mooie oplossing voor de poten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.