nieuwe zwaluwstaart zaag van Veritas

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Over het uiterlijk is al het nodige gediscussieerd op de diverse fora. Net zoals over de nieuwe Veritas blokschaven. Het getuigd wel van lef dat deze firma af durft te wijken van het maken van verbeterde reproducties van stokoude ontwerpen en kiest voor een moderne uitstraling.
Of dit aanslaat in de o zo conservatie houtbewerkingswereld betwijfel ik...
The Schwarz is behoorlijk positief over deze zaag, zeker als je bedenkt dat ie in de USA maar $65,- kost!
Als ie voor een mooie prijs in Nederland te koop is zal ik hem absoluut kopen! Ondanks dat ik em hondslelijk vind.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Binnen!!!!

Ik had enkele maanden geleden onze vrienden uit Arnhem gemaild of deze zaag ook in hun assortiment kwam. Tot mijn grote vreugde werd dit bevestigd.
Afgelopen weekend zag ik dat ie eindelijk leverbaar was, dus meteen besteld.
Gister werd de zaag bezorgd, dus meteen maar aan het werk gezet.

Zoals alle producten van Veritas is dit ook weer een stuk kwaliteits gereedschap.
Het handvat ligt erg prettig in de hand, zat wel een beetje speling op maar na aandraaien van de gewone kruiskopschroef onderin het handvat was dit opgelost.
Als voorstaander van westerse zagen hou ik van het stijvere zaagblad en zwaardere rug tov de Japanse tegenhanger, (hoeveel ik ook met die zagen heb geoefend ze liggen mij niet). Hierdoor voel je meteen als de zaag uit balans raakt. Ook dit is bij de Veritas dik in orde.

Dan het zagen, want daar gaat het toch om bij een zaag.
De test stukken waren beuken, eiken en meranti. De zaag start redenlijk snel, en houdt het tempo er goed in. ondanks dat de zaag nog niet ingezaagd is, is het zaagvlak erg glad en doet niet onder voor mijn Japanners! Ik verwacht dat na het inzagen dit alleen maar beter wordt.
De zaag volgt de meslijn als een bloedhond die op een spoor is!

Zijn er ook negatieve punten?

Helaas wel, ik heb er afgelopen zondag 47,15 voor betaald en nu is ie te koop voor 42.95 :evil: .
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
coko zei:
Binnen!!!!

Ik had enkele maanden geleden onze vrienden uit Arnhem gemaild of deze zaag ook in hun assortiment kwam. Tot mijn grote vreugde werd dit bevestigd.
Afgelopen weekend zag ik dat ie eindelijk leverbaar was, dus meteen besteld.
Gister werd de zaag bezorgd, dus meteen maar aan het werk gezet.

Zoals alle producten van Veritas is dit ook weer een stuk kwaliteits gereedschap.
Het handvat ligt erg prettig in de hand, zat wel een beetje speling op maar na aandraaien van de gewone kruiskopschroef onderin het handvat was dit opgelost.
Als voorstaander van westerse zagen hou ik van het stijvere zaagblad en zwaardere rug tov de Japanse tegenhanger, (hoeveel ik ook met die zagen heb geoefend ze liggen mij niet). Hierdoor voel je meteen als de zaag uit balans raakt. Ook dit is bij de Veritas dik in orde.

Dan het zagen, want daar gaat het toch om bij een zaag.
De test stukken waren beuken, eiken en meranti. De zaag start redenlijk snel, en houdt het tempo er goed in. ondanks dat de zaag nog niet ingezaagd is, is het zaagvlak erg glad en doet niet onder voor mijn Japanners! Ik verwacht dat na het inzagen dit alleen maar beter wordt.
De zaag volgt de meslijn als een bloedhond die op een spoor is!

Zijn er ook negatieve punten?

Helaas wel, ik heb er afgelopen zondag 47,15 voor betaald en nu is ie te koop voor 42.95 :evil: .

even bellen dat je verwacht dat ze het verschil overmaken ;)
is niet meer dan normaal lijkt me
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.