Boorkolom wolfcraft

coonman

Actieve deelnemer
1 jan 2012
132
0
Almere
Gereedschap of elektrisch gereedschap was de keuze, maar omdat er geen elektriciteit bij betrokken is maar hier.

Ik zit met de volgende vraag, en misschien kan iemand hierbij helpen.

Het ultieme gereedschap is natuur lijk een mooie goede kolomboormachine, maar ja soms zijn de middelen er niet, en zou een oplossing zijn een boorkolomhouder
waarmee je met je boormachine, deels de zelfde functionaliteit hebt.

Nu was ik vandaag in de praxis en zag daar een boorkolom van wolfcraft, mijn vraag is heeft iemand hier ervaring mee, of een beter idee danwel merk boorkolom.

Rene
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Slechte ervaringen mee. Het gebruikte materiaal is knudde en van nauwkeurigheid is geen sprake. Ik vind zelfs de meest goedkope kolomboormachine een betere keus dan dit. De (Zeker 15 jaar geleden trouwens, dat wel) aangeschafte boorkolom voor een handboormachine van Wolfcraft heb ik een paar dagen kunnen gebruiken voordat ik he ding volkomen verdraaid en verwrongen terug heb gebracht naar de winkel. Na enig heen en weer gepraat geld terug gekregen. De uitvoering die ik nu op internet zie van hetzelfde merk verschilt weinig van het model wat ik toen had, op het eerste gezicht.

Tweedehands zijn er kolomboormachines verkrijgbaar die qua kwaliteit en nauwkeurigheid stukken beter zijn dan dit soort hulpmiddelen en zo gek veel kosten ze dan niet eens. Zeker als de boorkolom gebruikt wordt voor hout. Voor gebruik bij metaalbewerking gaat dat weer niet op en heb je een grotere nauwkeurigheid nodig, ergo een machine in een hogere prijsklasse, al dan niet tweedehands.

Overigens zijn de nieuwe ook niet idioot duur meer, vanaf € 100,- heb je al een alleszins redelijke kolomboormachine (voor hobbymatig gebruik in hout). Het WC hulpstuk kost al de helft, even doorsparen.

Groet, Rob.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik heb in lang vervlogen tijd een Bosch boorkolomhouder gekocht en heb me daar altijd mee kunnen behelpen.
Het woord ‘behelpen’ zegt het al want voor precisie kun je beter een kolomboormachine hebben. (zeker voor in metaal)

Mvg.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Zoals voorgangers schreven is dat soort spul meestal prut. Maar als je echt deze route in wil moet je mazzel hebben als je iets in de budget reeks koopt. Er kan wel wat aardigs tussen zitten maar het meeste is prut. In de industriele sector heb je wel goede betrouwbare alternatieven Bijvoorbeeld de BDS ZBS 100. Deze is behoorlijk deflectie vast en daarom precies. maar uiteraard zo precies als de speling op je boormachine.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Wat ik van vroeger over de losse boorstandaard weet is dat de betere toen al duurder waren dan een goedkope kolomboor.Je moet alleen wat geluk hebben met de speling op de as.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Ik heb toevallig een boorstandaard van Wolfcraft. Ik gebruik het i.c.m. een centerpons en zolang ik niet diep boor gaat het goed, ik boor meestal maar <6mm diep. De boorstandaard zelf loopt recht langs de as. Je hebt een schroefje die je tegen het loopstuk aan kan klemmen zodat ie recht loopt. Het is denk ik vooral de plastic behuizing van de boormachinekop die vastgeklemd wordt dat voor enige speling zorgt.

Ik ga binnenkort overstappen op een boorkolom maar ik twijfel nog welke, want ik heb er geen verstand van, het wordt denk ik de Huvema HU 13 profi of HU 13 Industry.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Ik heb ook tot een paar jaar geleden een Wolfcraft standaard gebruikt. Het is echt een heel solide apparaat en werkt best nauwkeurig in hout.
De reden om naar een kolomboor over te stappen was het maken van propjes met een proppenboor. Mijn boormachine kon niet het gewenste koppel bij lage toeren leveren zoals een kolomboor dat kan. Dat maakte echt een enorm verschil. Ik heb een Contimac.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
?......
De reden om naar een kolomboor over te stappen was het maken van propjes met een proppenboor. Mijn boormachine kon niet het gewenste koppel bij lage toeren leveren zoals een kolomboor dat kan...... .
.

ja, hier noem je het uit praktisch oogpunt essentiele verschil tussen een goedkope kolomboormachiene en een boorstandaaard.
Qua nauwkeurigheid zullen die twee i.h.a niet echt verschillen. In koppel/toerental is wel een belangrijk verschil ( en misschien het grote gemak van niet hoeven ombouwen).

mvg
klaas
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Voor wat het waard is, ik heb ook een Wolfcraft boorstandaard, deze dus:
Wolfcraft.jpg
Zoals al aangehaald, zit er een schroefje op om de speling om de kolom te neutraliseren. Dat had ik wat laat ontdekt :eek: want ondertussen had ik bij een uitverkoop deze al aangeschaft:
wabeco300640.jpg
Ik blijf de Wolfcraft gebruiken omdat ik die best handig in gebruik vind. Ik heb een Metabo boormachine met een aluminium tandwielhuis dat zit vast genoeg in de boorstandaard. De diepteïnstelling is een beetje licht uitgevoerd met die plastic spindel en zou beter kunnen. Er valt wel nauwkeurig mee te werken, mits je niks wil forceren. De bijgeleverde machineklem is eigenlijk maar speelgoed, dus als je regelmatig wat in metaal te boren hebt, is een betere aangewezen.
De Wabeco standaard is wel van een ander caliber, nauwkeuriger uitgevoerd en steviger. Hij heeft het voordeel dat je ook een verplaatsing loodrecht op de boorrichting hebt. (Dat heb je op een kolomboormachine niet;). Ook hier geldt: niks forceren, zeker wanneer je verder van de kolom wil boren, riskeer je onnauwkeurigheden door verbuiging als je teveel kracht zet.
Het beste is om een degelijke kolom of radiaalboormachine aan te schaffen, maar als je daar niet de plaats voor heb zoals ik, kan je je best behelpen met een boorstandaard. Ik zou zelfs zeggen dat het dan een onmisbaar stuk gereedschap is, uit de hand boren is nooit zo nauwkeurig.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes,
Pascal
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
Duncan, even kort tussendoor, welk type Contimac en hoe bevalt ie?

Ik heb een CH-10. Ja bevalt prima. Enige vervelende ervaring tot nu toe was dat de tafel iets was gekanteld omdat die niet vast genoeg gedraaid was en ik een paar essentiele gaten scheef boorde:(. Je moet heel goed kijken naar de ingeslagen punt om te zien dat die niet meer op de 0 stond.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.