Sloophouten salontafel, bevestigen van poten ?

ThiOz

Nieuw lid
12 sep 2012
3
0
Hi,

Ik kwam recentelijk op het terein waar ik werk een zooi oud hout tegen dat uit de aangrenzende boerderij komt die ze aan het verbouwen zijn en het leek me leuk om hiervan een simpele salontafel te maken.

Allereerst moet ik wel bekennen dat ik geen klusheld ben en het eigenlijk nooit in mijn hoofd haal zoiets te gaan maken, maar toen ik die materialen bij elkaar zag liggen schoot dat ineens door mijn hoofd dus zie ik dat als een teken om er toch aan te beginnen.

Ik wil (een deel van) een oude deur gebruiken als tafelblad en massieve houten balken als poten en nu vroeg ik me af hoe ik het beste de poten kan bevestigen aan het blad ?

Ik wil eigenlijk geen extra latten aan de zijkant gebruiken zoals je bij de meeste steigerhouten tafels ziet, voornamelijk omdat het blad al vrij dik is en ik dit ook niet echt mooi vind en dit ook niet bij het simpele, boeren karakter van het hout past.

Zelf had ik al een aantal ideeen :

1) De deur is nog voorzien van wat oude scharnieren en andere hang en sluitwerk en het lijkt me gaaf om dit ook te herbruiken in de tafel om toch dat ruige karakter van het hout te bewaren dus dacht ik zelf om van dit metaal kleine plaatjes te maken om of als hoekstukken aan de onderkant te bevestigen of zelfs aan de zijkant aan te brengen, maar dan zonder dat het teveel uitsteekt.

Hierbij weet ik niet of dit stevig genoeg is en of er schroeven te vinden zijn die aansluiten bij het uiterlijk van het metaal.

2) Het blad direct met een aantal schroeven op de poten schroeven. Dit lijkt me de makkelijkste oplossing maar wil dan niet dat dit afdoet aan het oude uiterlijk, dus eigenlijk mogen de schroeven er dan niet te nieuw uitzien of er moet een manier zijn om deze dezelfde verweerde look te geven als het hout.

De tafel wordt trouwens gewoon de originele houtkleur en denk dat dan koperkleurige schroeven niet heel erg op zullen vallen.

3) Een duvel verbinding. Schijnt niet zo heel moeilijk te zijn .. maar ik ben ook niet echt een klusheld dus weet niet of dit mij gaat lukken en betwijfel of dit sterk genoeg is om het gewicht van de poten te houden indien de tafel opgetild wordt.


Dus ... Heeft er iemand suggesties of tips om mijn eerste bouwproject tot een succes te maken ?

Edit : ik kwam dit plaatje tegen en dit is een beetje de cleane look waar ik voor ga


Jinan-Eetkamertafel-31.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Oplossing twee en drie zijn werkbaar bij deze constructie, alhoewel dit eigenlijk geen constructie is.
Als het blad dik genoeg is en de schroeven zijn voldoende lang dan zou dat alles moeten resulteren in een redelijk stijf geheel.
De schroeven kan je desgewenst afdoppen dan zie je die niet zitten, of je gebruikt gewoon stalen schroeven die je even behandeld met wat zout water, de koppen slaan dan al direct aan het roesten = authentiek.:D

Gebruik je deuvels kies dan een grote diameter, 12 à 16mm, als de poten zwaar genoeg zijn tenminste.

Oplossing 1 is voor de prullenbak, winkelhaken tussen blad en poot werkt niet, dat geeft een heel zwakke verbinding en dus een erg wankele tafel.

Verwacht van oplossing 2 en 3 geen mirakels, een super stabiele tafel ga je nooit krijgen op deze manier. De enige oplossing om wel een stabiel geheel te krijgen is het toevoegen van regels in de constructie, het is een honderden jaren oude oplossing die tot op de dag van vandaag nog altijd onklopbaar is.

De keuze voor een bepaald ontwerp impliceert dan ook altijd dat dit zijn weerslag heeft op het eindresultaat, stabiel of minder stabiel, en daar moet je dan mee kunnen leven.

Succes met de klus,


André
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ik zag in een ander topic een redelijk eenvoudige en volgens mij steviger oplossing dan de oplossingen 1, 2, en 3 :)
Monteer op de massieve poot op de kopse kant, dus daar waar het blad op komt een grote stalen/messing/koperen plaat.
Deze plaat kun je zelf maken, en voorzien van zoveel schroefgaten als jij wil.
Vervolgens schroef je het geheel van plaat en poot tegen de onderkant van het tafelblad.
Mocht je het geheel onzichtbaar willen monteren, hoef je de plaat alleen maar in te frezen.
Je kunt bolkop schroeven gebruiken, rampa moeren, whatever joe want :)
 

ViTu

Actieve deelnemer
13 dec 2011
134
0
ik zat/zit met een soortgelijk ontwerpprobleem en ik denk dat ik nu de meest stevige oplossing heb gevonden. De stalen plaat waar wupsie over spreekt, maar dan aan de plaat ook een stalen lange buis gelast (lasnaden weggeslepen). De koker kun je dan inbrengen in de poot en verlijmen, de stalen plaat die groter is dan de kopse kant van de poot schroef je dan zo onder het blad (ingevreesd onder in het blad). Het buisprofiel op de plaat laat ik door iemand lassen.

Er zijn nog wat meer oplossingen op dit forum te vinden en elders:
http://www.oud.woodworking.nl/viewtopic.php?f=3&t=1789&st=0&sk=t&sd=a&start=10
http://www.meyer-systeme.ch/html/Produkte/Beschlaege/fixissimo.html
http://www.oud.woodworking.nl/viewtopic.php?f=6&t=391&p=2407&hilit=poot#p2407

en de betreffende hoekplaat waar wupsie het over heeft:
http://www.pdhoutprodukten.nl/produkten/toebehoren/hoekplaat-130x130/

succes.

ps
hier nog een voorbeeld van Maarten van Severen, een houten tafel verstevigd met staal: hoe het precies gedaan is weet ik niet maar dit lijkt mij een van de uitersten....

http://expertise-corner.blogspot.nl/2010/10/instant-classics-de-tafel-van-maarten.html
 
Laatst bewerkt:

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
je kan je blad aan je poten bevestigen met spijkers die je eerst een tijdje buiten in weer en wind laat liggen zodat ze bruin verroest zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.