Kromtrekkend hek

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,
Probleem probleem probleem,tuinhek in afrormosia
Afstand tussen planken +-6mm .
Planken zijn op de kader geschroefd,maar de kader trekt kromp na een paar dagen regen.
Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik dit kan verhelpen?
2mmitsl.jpg


Mvg,
Rudy
 

tuoh

Oud hout
Rudy,

is enkel het bovenste horizontaal stuk krom getrokken of is er onderaan ook iets loos?
Als het enkel het bovenste stuk is, dan zal je dat moeten vervangen. Afrormosia is soms nogal levendig :) en dan krijg je zoiets wel eens te zien.

Zijn beide horizontale delen krom getrokken dan is er vermoedelijk constructief iets aan de hand.
Maar om daar iets zinnigs over te vertellen plaats je best eens enkele foto's van het hek in vooraanzicht.


Mvg,

André
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Als ik de foto goed bekijk lijkt het wel dat de draadrichting van je bovenregel helemaal niet recht verloopt. In het midden lijkt hij zelfs diagonaal te gaan. Ik denk dat je de balk best vervangt door een exemplaar met een rechter draadverloop...
 
Ik denk meer dat door regen vocht in het kopse hout trekt en de delen daardoor met name aan de bovenzijde uitzetten en daardoor de bovenregel krom drukt. Oplossing is m.i een afdekregel boven op de deur te zetten, waardoor er geen vocht meer in het kopse hout kan trekken.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
haha joris, dit is toch een vooraanzicht, of niet dan? Misschien bedoelen de vragers echter wel een achteraanzicht, ofwel een vooraanzicht vanaf de binnenkant bezien.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Er wordt inderdaad letterlijk gevraagd om een foto van het vooraanzicht, en tijdens mijn opleiding heb ik toch echt geleerd dat dit een vooraanzicht is. Dus ik snap het zure commentaar van Joris totaal niet :roll: , zeg dan niets.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wat is er dan zo onduidelijk aan onderstaande quote?

tuoh zei:
Zijn beide horizontale delen krom getrokken dan is er vermoedelijk constructief iets aan de hand.
Maar om daar iets zinnigs over te vertellen plaats je best eens enkele foto's van het hek in vooraanzicht.


Lijkt me dat er een foto van het geheel gevraagd word :roll:
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Het is enkel het bovenste horizontale stuk dat is kromgetrokken, onderaan is het niet noemenswaardig.
 

tuoh

Oud hout
Rudy,

dank voor het vooraanzicht ;) zo te zien lijkt het toch constructief niet helemaal koosjer. Ik heb de indruk dat de verticale delen met elkaar verbonden zijn door een valse veer? of vergis ik mij.

Indien er valse veren gebruikt zijn moet je niet verder zoeken naar de oorzaak, de veren hebben te weinig speling, het geheel van veren en verticale beplanking werkt als één massief paneel dat wil uitzetten en dat niet kan, gevolg kromme regels. Het verschil in kromming onder en boven komt dan gewoon door de verschillen in speling, die vermoedelijk van onder groter is dan bovenaan.

Zijn er geen veren of iets dergelijks toegepast, en zijn de verticale delen dus niet onderling verbonden dan moet er inderdaad de zaag ingezet worden om de bovenregel te vervangen.

Mvg,

André
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
André,

Verticale delen zijn inderdaad verbonden door een valse veer.
Dus als ik het goed begrijp,moet ik de veer wat smaller maken ofwel de gleuven in de verticale planken dieper frezen?

Mvg,
Rudy
 

WR1944

Oud hout
Heel scherp gezien Andre.
Ik had nog nooit van de term "valse veer" gehoord. Maar het verschijnsel ken ik wel onder de naam "spline". Dus wordt het toch hoog tijd voor een woordenboek op het forum.
Is een "normale" veer dan het uitstekende deel van een groefverbinding? En is een "floating tenon" dan in het Nederlands een "valse pen"?
 

tuoh

Oud hout
Ja, die naamgeving hé, niet gemakkelijk als het zelfs al per streek verschilt. Dan is vertalen naar een andere taalgroep al helemaal een klus.

Wanneer twee planken op de zijkanten voorzien zijn van een groef, dan word het deel dat in deze groeven past een losse veer, of een valse veer genoemd.
Word de ene plank voorzien van een groef, en de andere plank van een uitspringend gedeelte dat in deze groef past, dan noemt men dit uitspringend gedeelte de tand.
De tegenhanger van een losse of valse veer is een vaste veer, maar deze term word in Vlaanderen bijna nooit gebruikt. De term "messing" word wel al eens gebezigd als men het over een tand heeft.(messing en groef)
Bij een tand met versprongen borsten heeft men het wel eens over "platband" dit verwijst dan meer naar de vorm van deze tand en groef verbinding. Op de voeg tussen tand en groef bevind zich hier namelijk een dieper liggend gedeelte.

Een "floating tenon" is inderdaad een valse pen :D als twee delen voorzien zijn van een langwerpige boring, dan is het stuk dat hier in past een "valse pen" Een Domino is dus eigenlijk ook een valse pen.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
rudy zei:
André,

Verticale delen zijn inderdaad verbonden door een valse veer.
Dus als ik het goed begrijp,moet ik de veer wat smaller maken ofwel de gleuven in de verticale planken dieper frezen?

Mvg,
Rudy

Inderdaad, meer speling geven is de boodschap, dat kan op twee manieren, veren versmallen of groeven verdiepen.
Kies wat makkelijkst is.
Vermoedelijk komt de bovenregel terug recht(er) eens de spanning weg is, de regel werd gedwongen om te krommen, het zit dus niet in het hout.
Haal de tuinpoort naar binnen, dan komt ie terug rechter als het hout begint te drogen, hoe sneller de spanning wegvalt, hoe meer kans dat de regel terug recht komt te staan.


Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
tuoh zei:
Wanneer twee planken op de zijkanten voorzien zijn van een groef, dan word het deel dat in deze groeven past een losse veer, of een valse veer genoemd.

Een losse veer had ik wel kunnen plaatsen. Ik denk dat een valse veer meer Vlaams is.

De term "messing" word wel al eens gebezigd als men het over een tand heeft.(messing en groef)

De term messing en groef ken ik dan wel weer maar de aanduiding tand is me weer vreemd.

Bij een tand met versprongen borsten heeft men het wel eens over "platband" dit verwijst dan meer naar de vorm van deze tand en groef verbinding. Op de voeg tussen tand en groef bevind zich hier namelijk een dieper liggend gedeelte.

Nu wordt het Chinees voor mij als goedbedoelende amateur. ;)

Mvg,

André

Bedankt voor de uitleg.

Wim
 

WR1944

Oud hout
Ik heb de indruk dat de losse veer bedoeld was om een kleine afstand tussen de latten te laten en ze daarnaast in verticale richting aan elkaar te verbinden om het eventueel ongelijk kromtrekken tegen te gaan.
Dan kan je waarschijnlijk beter zonder veren werken en halverwege de hoogte een extra horizontale lat plaatsen. Die onderbreek je dan voor de diagonaal. Dan houd je de latten in een vlak en bespaar je je de moeite van het groeven maken. Maar dat zal nu wel te laat zijn. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.