Onderhoud aan Finse woning

A

Athanor

Guest
Ik heb me de afgelopen tijd zoet gehouden met het schilderwerk aan onze Finse Log woning. Deze hebben we in een transparante kleurlak geschilderd, dat de houtstructuren mooi laat zien. Nadeel is echter dat door de geringe hoeveelheid pigmenten in de verf de gevoeligheid voor zon, weer en wind wat groter is. De kwetsbare delen (zuidwestgevel) wil ik elk jaar even een vet beschermlaagje geven, dus dat is in dit seizoen altijd weer even aan de slag! Ook neem ik elk jaar even een flink stuk groot onderhoud mee, dat betekent dat ik delen helemaal kaal schraap, het weer er uit schuur en van twee of drie lagen verdunde lijnolie (met terpentine) voorzie. Dat is dan de basis om weer twee lagen (Finse)verf op te brengen, zodat het er weer goed tegenkan:D Het huis is vijftien jaar oud en nu kan het weer goed mee als ik regelmatig onderhoud pleeg. Dan hebben jullie even een idee op welke manier ik de laatste tijd met hout bezig was;)

Fons

Dit kan er de komende winter wel weer tegen (zuidwestgevel)
image.jpg
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Pfff wat een werk!!! Daarom hebben we laatst kunststof kozijnen aangeschaft :p. Met hout werken is leuk, maar dit soort onderhoud valt wat mij betreft niet onder de leuke dingen.
Ziet er natuurlijk wel prachtig uit!!! Dat dan weer wel!
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Het ziet er prachtig uit,maar wat een werk! Misschien toch maar een keer wat keralit schroten er tegen aan schroeven:rolleyes:
 
A

Athanor

Guest
Keralit, alleen van het woord al ga ik huiveren:(

Bij houtliefhebberij hoort ook het onderhoudswerk, en de keuze voor mooie zichtbare houtstructuren levert dit werk op. Bovendien één keer in de vijftien jaar groot onderhoud is niet zo gek toch? Misschien vind ik het niet zo'n probleem omdat ik op een schip ben opgegroeid, dan heb je als 10-jarige al een bikhamer en verfkwast in de hand!


Fons

Toestand na vijftien jaar van de ventilatieramen
image.jpg

Na schrapen, schuren en verven
image.jpg

Dit kan er weer even tegen!
image.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.244
291
Heelsum
Het ziet er prachtig uit,maar wat een werk! Misschien toch maar een keer wat keralit schroten er tegen aan schroeven

Jij coat zeker ook je auto in rubber omdat ie dan niet meer roest....

Mooi hoor Fons dat hout, dan is het ook niet erg om er wat tijd aan te besteden he...
 
A

Athanor

Guest
Zo is het maar net Scheppie!

Een beetje ZEN denk ik dan maar.......


Fons
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Haha zulke antwoorden had ik wel verwacht!;) 1 keer in de 15jaar groot onderhoud valt inderdaad wel mee..begrijp me niet verkeerd,ik vind hout ook veel mooier dan keralit,maar het is wel heel veel houtwerk wat elk jaar gedaan moet worden.. hoeveel uur gaat er gemiddeld in zitten elk jaar?

Daarom bestaat mijn huis voornamelijk uit steen:rolleyes:,gelukkig is iedereen anders!:)
 

baas

Administrator
5 jun 2012
176
142
Maar wat een voldoening Fons als je dan weer binnen zit, met de wetenschap dat het er weer een paar jaar tegenaan kan. Glaasje wijn, beetje mijmeren, heerlijk toch!

jaap
 
A

Athanor

Guest
Er zijn verschillende manieren om tegen het leven aan te kijken. De hedendaags overheersende manier is om alles in tijd, geld, efficiency, doelmatigheid en nut te bekijken. Daarin is weinig ruimte voor zingevende taken zoals Jaap en Scheppie omschrijven. Dan ontstaat ook de vraag hoeveel uren je per jaar daar aan besteed en kan men een voorkeur voor steen hebben, hard, koud en bij een lichte beving: scheuren!

Als je op,een andere manier in het leven staat, dan kunnen alledaagse activiteiten een zinvolle bezigheid zijn. Je hebt even de tijd om te ZIJN, ziet de logs onder je handen opknappen en als je de verdunde olie er op brengt begint alles tot leven te komen.:) Jaarlijks besteed je daar je aandacht aan en kun je gerust de winter door. En per 15 jaar leer je het huis weer helemaal kennen, weet wat de staat daarvan is en na je energie erin te hebben gestopt heb je het gevoel: dit is mijn huis!

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.