Voorstellen en mijn eerste werkbank

vankanp

Nieuw lid
19 jan 2015
18
0
Goedendag,
Mijn naam is Pim Vankan en ik ben al een tijdje bezig met het "klussen" met hout. tenminste zo noem ik het maar wanneer je hoofdzakelijk met elektrisch gereedschap werkt. Onlangs ben ik toevallig terecht gekomen bij een filmpje van Paul Sellers. Na heel wat uren film en uren lezen op dit fijne forum heeft het ambachtelijk houtbewerken mijn aandacht meer dan gewekt. na wat rond rommelen en wat basale dingen proberen ga ik beginnen met mijn eerste cursus ambachtelijk meubelmaken. Nu dacht ik daar hoor een fijne meubelmakers werkbank bij, dat werkt heel wat prettiger dan die paar steigerplanken op een vuren frame. Na veel videos, blogs, forums heb ik het ontwerp voor mijn werkbank redelijk op orde, het wordt een combinatie van een aantal stijlen omdat ik in elke bank wel weer iets moois zie. Na me te zijn rotgeschrokken van de offerte voor gestoomd beuken :) heb ik ervoor gekozen de werkbank te gaan maken uit Douglas. Daar komt meteen mijn eerste vraag vandaan. Het hout van van de houthandel komt heeft een vochtigheidspercentage van ongeveer 18% nu lees ik dat de ideale vochtigheidsgraad tussen de 8 en 10 % licht, dan zou het hout niet meer zoveel werken en is het goed te verlijmen. Nu is mijn vraag hoelang ik het hout zou moeten acclimatiseren in mijn schuur alvorens ik kan beginnen met het verwerken ervan? Het zou zonde zijn als mijn net gelijmde blad bijvoorbeeld binnen een maand weer uit elkaar scheurt :(
ik zie jullie deskundige mening graag tegemoet.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hoi Pim, welkom op het forum! Ik heb het een en ander over het drogen gelezen en het schijnt toch wel een jaartje te duren voordat het zo droog is als je wilt..
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Hout van de handel zou ik tien, veertien dagen laten liggen (bij voorkeur in de ruimte waar de bank komt te staan), dan 'grof' op maat maken (schaven, rippen, afkorten), dagje laten liggen en dan verder verwerken.

(Met grof bedoel ik iets oversized, zodat je als er nog wat spanning in het hout zit die er na deze werkgang uitkomt, je nog wat overhoudt.)

Voor hout dat vers gezaagd is uit ruw (stam)hout geldt inderdaad de vuistregel dat je een jaartje per cm dikte moet laten drogen aan de lucht. Maar dat soort hout vind je niet in de reguliere handel — dat is allemaal ovengedroogd.
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Pim, het schuurtje waar je in werkt daar zal wel geen centrale verwarming in zitten neem ik aan? Dus daar is de vochtigheidsgraad toch al hoger, ik zou het hout een week of drie laten acclimatiseren dan kun je het gaan verwerken. 18% vocht is normaal bij deze houtsoorten, even als vuren en grenen wat je in de Doe Het Zelf Shop koopt heeft minimaal 15% vocht maar meestal meer. Als je met verlijmen maar rekening houd met de jaarringen om en om leggen, zodat het hout tegen elkaar kan werken.

Groet Pel.
 

vankanp

Nieuw lid
19 jan 2015
18
0
Sou wat een snelle reacties! Ik ga het hout dinsdag halen en het is inderdaad niet versgezaagd dus met een week of 2 a 3 zou ik een heel eind safe moeten zitten!
@Pel, Mijn schuur heeft inderdaad geen cv dus de vochtigheid is inderdaad hoger dan binnen maar het is een geschakelde schuur tussen twee huizen in. Ik heb mijn gereedschap gedeeltelijk aan een board aan de muur hangen (een mooie gereedschapskist staat nog op het projectenlijstje haha) en er roest niks dus de vochtigheid zal niet schrikbarend hoog zijn! hoopgevend allemaal. Ik heb ontzettend veel zin om aan de werkbank te beginnen!
Nogmaals bedankt voor de snelle reacties! Ik zal hier wat foto's posten over het verloop
 

vankanp

Nieuw lid
19 jan 2015
18
0
Ik heb het ontwerp nu op wat kladjes, ik zal het eens wat beter uittekenen en dan zal ik er een foto van maken
 

vankanp

Nieuw lid
19 jan 2015
18
0
image.jpg

De werkbank word 170x80x90 en zal voorzien worden van 2 bankschroeven en een extra steunbord ( weet de naam niet ) om lange stukken te ondersteunen, het blad wil ik voorzien van gaten voor bankhaken om stukken in te klemmen. Aan de achterkant maak ik een verlaagde bak voor mijn gereedschap.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Welkom op het forum! Leuk uitdagend project! Ik vind de engelse benaming van dat steunbord nog het mooist klinken: "sliding deadman":D

Succes, Fons
 

vankanp

Nieuw lid
19 jan 2015
18
0
Zo, zojuist het hout gehaald en opgelat in de schuur, de balken zijn 12x12 en zullen worden teruggeschaafd naar 10x10.
nu een week of drie laten aclimatiseren en dan kunnen we beginnen!!

image.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    24,9 KB · Weergaven: 408
P

Pel

Guest
Is het hout zo krom dat je balken van 12 vierkant terug schaaft naar 10 vierkant? ik zou ze zo dik als mogelijk is houden, bijvoorbeeld ruim 11 x 11 cm immers jammer van het hout wat je weg gooid, en hoe dikker het hout hoe steviger en mooier de bank.

Groet Pel.
 

vankanp

Nieuw lid
19 jan 2015
18
0
Tuurlijk! Ik had de tekening in mijn hand en was uitgegaan van 10x10 maar ik gebruik natuurlijk zoveel mogelijk! Het moet een mooie stevige bank worden!
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Leuk project. Je kan ook overwegen om een wagonvise te maken aan de zijkant in plaats van een gewone bankschroef.
 

vankanp

Nieuw lid
19 jan 2015
18
0
@usenaamvergeten, ik heb de wagonvise overwogen maar die zou ik dan echt alleen gebruiken om smalle stukken te klemmen op tafel, als ik de bredere endvise maak kan ik ook bredere stukken klemmen, en ik lees overal dat de instalatie van een wagonvise niet bepaald makkelijk is! Dit wordt mijn eerste grote project haha
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.