2-persoons picknicktafel

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Afgelopen weekend is vriend en collega getrouwd. Ik wilde een leuk kado maken voor het bruidspaar, maar wist in eerste instantie niet precies wat.

Toevallig (bestaat dat?) ontving ik een mailing van een bedrijfje in Rotterdam dat partijen gebruikte (bouw)materialen verkoopt, workshops organiseert en ook een picknick-tafel-voor-twee verkoopt. Die tafel inspireerde me tot een eigen ontwerp en uitvoering. Ik heb deze tafel van gebruikte vuren balken gemaakt (bij diezelfde winkel gekocht). De balken met de hand "schoon" geschaafd, maar wel het wat verweerde, gebruikte en robuuste uiterlijk behouden. Voor enige bescherming heb ik de tafel een aantal keer in de lijnolie gezet en de onderzijde van de poten geïmpregneerd. Ik hoop dat ze er lang plezier van mogen hebben!

picknick-for-two-001.jpg


picknick-for-two-002.jpg


picknick-for-two-003.jpg


picknick-for-two-004.jpg


picknick-for-two-005.jpg


picknick-for-two-006.jpg


picknick-for-two-007.jpg


picknick-for-two-008.jpg
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Mooie tafel geworden! Leuk als decoratie en toch functioneel!
Wat is het formaat van de balken van het onderstel?
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Wat is het formaat van de balken van het onderstel?

De balken van het onderstel hebben kopmaat van ongeveer 55x150mm - of eigenlijk de standaardmaat die daar in buurt van komt. Ik heb er aan geschaafd dus er is wel iets van af gegaan. Het zou best een maatje minder kunnen, denk ik, voor de stevigheid zal dat niet veel uitmaken.

Ik heb hier een muur met "uit de wind vroege voorjaarszon" Dank voor het idee!

Klinkt als de perfecte plek :)

Mooi ding! Gaaf voor op balkon.

Da's precies waar de tafel komt te staan!

Bedankt voor jullie reacties!
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik vind m steeds leuker worden eigenlijk!
Zelf begonnen aan een picknicktafel voor de kinderen (halve grootte) maar de beginnersfout gemaakt om steigerhout te pakken wat zo lekker onhandig is voor halfhout verbindingen. #woodworkingfordummies
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Hoe hoog/breed heb je het zitvlak + tafeltje gemaakt?

Ik heb beetje warrig maten opgenomen net voordat ik de tafel weggaf, dus ik mis de helft :confused:

Ik heb me laten leiden door de hoogte van tafelblad en zittingen van ander tuinmeubilair maar zowel zittingen als blad zijn ietsje hoger geworden dan standaard. De breedte van de tafel is 38cm. De lengte van de het tafelblad is 60cm en de lengte (of "diepte") van de zittingen is zo'n 37cm.

De hoeken zijn 60° cq. 30°.

Het is in eerste instantie mss niet heel opvallend, maar om de "instap" makkelijker te maken, verspringen de lage poten iets naar achter tov de poten die doorlopen naar het tafelblad.

Ik had wel een tekening gemaakt in Sketchup, maar die heb ik al vanaf het moment dat ik de schuur in liep niet meer gevolgd, dus daar heb je ook niet veel aan :)

Als ik weer een keer bij de betreffende collega over de vloer ben, meet ik de boel goed op :)
 
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Snelle vraag... hoe heb je je verbindingen vlak gekregen?! Ben zelf aan het priegelen/proberen met zowel de bovenfrees (waarvan de rails tordeerd) en de cirkelzaag + beitels... beide nog niet tot volledige tevredenheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.