vragen ivm oliën

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Dag Iedereen,

ik heb een massief eiken tafelblad al een tijdje in gebruik.
ik heb het bij het afwerken behandeld met meubelolie kleurloos van V33 - het typische gamma-merk (https://www.gamma.be/nl/assortiment/v33-meubelolie-mat-kleurloos-500-ml/p/B317039)

tijdens het gebruik zijn er echter een aantal kringen op gekomen (door hete tassen thee op te zetetn, bijvoorbeeld) , en is het ook beduidend doffer geworden;

nu wil ik mijn blad een nieuwe laag olie geven. ik heb een paar vragen:
- hoe krijg ik die kringen weg? moet ik gewoon lang schuren, tot ze verdwenen zijn? of zijn er andere/betere technieken?
- ik zou graag met woca werkblad-olie werken voor deze nieuwe laag. heb daar betere ervaringen mee. maar mag ik na het (licht) opschuren gewoon een laag Woca bovenop de laag V33 aanbrengen? iemand hier ervaring mee?
- of zou ik mijn tafelblad eerst met iets kuisen/'ont-olieën' alvorens een nieuwe laag aan te brengen? hoe doe ik dat?


bedankt om jullie ervaring te delen,

groetjes,

joris
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dit lijkt een standaard meubelolie - op basis van lijn- of tungolie, of eventueel een gemodificeerde sojaolie -- iig een drogende olie. Wellicht ook nog chemisch gemodificeerd, maar dat kan ik zo niet zien. Waarschijnlijk niet - daar wordt t alleen maar duurder van.

Die woca olie lijkt ook een lijnolie/drogende olie product te zijn. In principe zouden die twee producten elkaar dus niet mogen bijten. Wel is het zo dat de reeds aangebrachte olie ingetrokken en gepolymeriseerd is en dus indringen van een nieuwe olielaag in het hout zal verhinderen. Voor het beste resultaat zou je dus een laagje hout-met-olie weg moeten schuren, om weer tot een optimale impregnatie van je hout te komen. Die kringen krijg je feitelijk ook alleen maar weg door schuren...
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Super, bedakt voor je reactie Henk!

zal ik lang moeten schuren om de kringen weg te krijgen? en heeft het zin om er met een olieverdunner (terpentijn) over te gaan?

mvg,
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik heb diverse keren eiken bladen kaal geschuurd. Dit kost tijd. Veel tijd. Ik heb geen bandschuurmachine wil ik trouwens ook niet. Veel te snel kans dat er berg en dal ontstaat. Ook heb ik geen grote festool rotex.
Maar een Festo et2e 150mm met 3mm schuuruitslag. Met een Rotex machine zal het wel sneller gaan.Beginnen met k 40 of k60 en dan fijner.
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
door de olie te verdunnen trekt ie waarschijnlijk alleen maar beter in het hout; gewoon schuren lijkt mij dan het beste.
je zou een stukje kunnen proberen; wellicht "poets je zo ook de vlekken weer weg"
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.