[TK] Aangepaste Festool CS70 met Incra LS Positioner, Incra afkortslede en freeslift

Status
Niet open voor verdere reacties.

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Wegens geplande upgrade naar een zaagtafel met roltafel verkoop ik mijn aangepaste CS70. De Festool CS70 is natuurlijk een geweldige zaag: sterk, precies en met die handige trekfunctie. Maar het nadeel is dat het tafeloppervlak maar zo klein is. Nu kun je natuurlijk allerlei uitbereidingen kopen, maar dan lopen de kosten op tot meer dan €2500! En dan heb je niet eens als de functionaliteit die mijn zaag heeft. Vandaar dat ik zelf een aantal aanpassingen heb gedaan.

IMG_5697.jpg

IMG_5707.jpg

IMG_5705.jpg

IMG_5698.jpg

IMG_5709.jpg

De specs van de Festool CS70 zijn:

  • Opgenomen vermogen 2200 W
  • Onbelast toerental 2000-4200 min-1
  • Diameter zaagblad 225 mm
  • Zaaghoogte 0-70 mm
  • Zaagdiepte bij 45 0-48 mm
  • Zaaghoogte 90/45 0-70/0-48 mm
  • Verstek 0-45

Het eerste dat opvalt aan de zaag is natuurlijk het onderstel dat gemaakt is van sterke aluminium profielen van item24. Dat zijn niet de goedkoopste profielen, maar wel met de beste verbinder. Het maakt een super stabiel onderstel dat door de 4 wielen gemakkelijk te verplaatsen is. De wielen zijn dubbellocking, dus erg stabiel bij het zagen. Aan het onderstel zit een verlenging die zowel in de lengte als in de breedte gebruikt kan worden. Dus de zaag is klein als je ruimte wilde besparen, maar kan toch bredere of langere stukken ondersteunen. De maat van de zaag zonder de verbreding is 129 cm breed en 81 cm diep en de verbreding is 62 x 66 cm. Het blad is van 2 x 6mm HPL en dat is heel duurzaam. Je zult zien dat op het blad geen krassen op andere beschadigingen zitten,

IMG_5713.jpg

IMG_5712.jpg

IMG_5711.jpg

Wat daarna opvalt is al het goud van Incra. Ik wilde zeer precies kunnen zagen, vandaar dat ik een Incra LS Positioner (25”) op de zaag heb gezet. Hiermee kun je snel op een precieze maat zagen en dat herhaaldelijk doen. De instelling is op een 10e van een mm in te stellen. Om nog nauwkeuriger en handiger te zagen zit er een set Jessem Clear-Cut Stock Guides bij. Deze hebben rollers onder een hoek van 5 graden, waardoor het hout tegen de langsgeleider wordt gedrukt bij zagen en frezen. Dat zorgt voor een beter resultaat en is bovendien veiliger. De maximale afstand tussen het zaagblad en de LS Positioner is 67cm. Het originele CS70 onderstel heb ik ook nog, dus je kunt de CS70 ook uitbouwen en gebruiken als een gewone CS70. Het originele onderstel heeft wel een beschadiging.

IMG_5706.jpg

IMG_5708.jpg

In de CS70 heb ik een Incra dubbele T-track bevestigd om zo een verstekgeleider of een andere jig, zoals de zaagslede, te kunnen gebruiken. De zaagslede bestaat een Incra 1000HD miter, Incra T-track, Inca klem, Incra miter bar en een Incra hulpstuk. De slede is specifiek gemaakt voor mijn zaagtafel en heeft als voordeel dat de Incra 1000HD ook onder een hoek gezet kan worden. Het geheel bestaat uit 3 delen: fence, veschuifbaar deel en "vast" deel. Het is gedeeltelijk opgebouwd uit Incra onderdelen en dan loop je tegen het probleem dat ze uitgaan van plaatmateriaal van 12,7 mm (=1/2") en mijn multiplex was 12,2 mm. Hierdoor zou het onderdeel van Incra waar de multiplex aan vast zit uitsteken. Om dit te voorkomen heb ik de multiplex "opgedikt" met glijstrips van Makita linialen. Bijkomende voordeel is natuurlijk dat het geheel gemakkelijker schuift. De afkortcapaciteit is ongeveer 505 mm. Indien nodig kan de eiken strook weggehaald worden, waarmee de capaciteit vergroot wordt. Er zit een MDF strook op de fence waarin gezaagd wordt, zodat je geen uitbrekende vezels hebt. Het geheel is van lindenmultiplex met een randje van eiken. Het is afgewerkt met 2 lagen Osmo hardwax.

45760976942_a9eb0690aa_k.jpg

31939300858_457212f9c6_k.jpg

45810182831_84ae1030be_k.jpg

44897227985_5159f2a72d_k.jpg

Met deze zaag kun je ook frezen door de ingebouwde frees lift. De hoogte van de frees is van boven in te stellen met een inbussleutel. Het systeem maakt gebruik van een CNC-spindel, waardoor het instellen soepel en precies gaat. De lift staat nu ingesteld voor een Festool OF1010. Deze wordt vastgezet met snelklemmen, zodat je de frees er gemakkelijk in en uit kunt halen. Het systeem kan gemakkelijk aangepast worden om een ander merk frees te gebruiken door de klemmen te verplaatsen. In de HPL heb ik de omtrek van de OF1010 uitgezaagd. Dit stuk is zo gemaakt dat het gemakkelijk verwijderd kan worden (schroeven loshalen) zodat er een ander stuk ingezet kan worden voor een ander merk bovenfrees. Mogelijk moet de lift dan verplaatst worden en 2 extra gaten in de HPL geboord worden. De bovenfrees zit op een nullastschakelaar, zodat de bovenfrees niet onbedoeld aangaat indien je de stekker insteekt. De nullastschakelaar zit verbonden met een stopcontact, zodat je gemakkelijk de bovenfrees kunt aansluiten. De Incra LS Positioner wordt gebruikt als de geleider bij het frezen, dus ook bij het frezen kun je op 1/10mm instellen. Er is ook een Incra T-track, zodat je featherboards of jigs kunt gebruiken. Ook bij het frezen kun je de Jessem Clear-Cut Stock Guides gebruiken. De set komt zonder de Festool bovenfrees.

IMG_5699.jpg

IMG_5702.jpg

IMG_5701.jpg

IMG_5703.jpg

Hierboven zie je de HPL waar ik de vorm van de OF1010 uit heb gehaald. Schroef deze los en vervang deze door eentje met de vorm van jouw bovenfrees.

Na dit hele verhaal ben je waarschijnlijk kwijt waar de set allemaal uit bestaat:


  • Festool CS70
  • Festool CS70 onderstel (niet op de foto's)
  • Festool Panther zaagblad
  • Festool universeel zaagblad
  • Ecotools zaagblad 24 tanden
  • Festool Dubbele afzuigslang
  • Aluminium extrusie onderstel met wielen
  • Incra LS Positioner
  • Incra 1000HD miter
  • Incra DIY zaagslede
  • Incra klem
  • Incra dubbele T-track
  • Incra enkele T-tack
  • Jessem Clear-Cut Stock Guides
  • Freeslift
  • Elektrische aansluiting voor de frees met nullastschakelaar

IMG_5714.jpg

IMG_5715.jpg

Aan de bouw heb ik, los van de tijd, het volgende geïnvesteerd:

Jesse Clearstock Guides€115
Incra LS Positioner€365
Incra rails€50
Incra zaagslede€265
2ehands CS70 en nieuwe zaagbladen€600
HPL€125
alu profielen en verbinders€600
Wielen€35
Onderdelen freesift€25
Nullastschakelaar€20
Totaal€2370

Eigenlijk wilde ik uitgaan van 60% van de nieuwwaarde voor de verkoop, waarbij ik de waarde van de CS70 op €600 heb gehouden. Dan kwam ik op €1645 uit en dat vond ik toch wat te hoog. Vandaar de vraagprijs van €1550. Voor dat geld heb je een CS70 met veel extra mogelijkheden en een hogere nauwkeurigheid en voor een fors lager bedrag dan dat je bij Festool kwijt zou zijn (de prijs voor een kale CS70 is ongeveer even hoog als deze set).

De set is af te halen in Maastricht. Je bent welkom om langs te komen en onder het genot van een kopje koffie te zien wat deze machine allemaal kan.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Das een knappe set! Zat al enige tijd aan een nieuwe CS70 te denken, evt in de SET uitvoering. Ik ga je bericht vanavond nog eens wat uitgebreider doorlezen en stuur je een PM in geval van oprechte interesse.
Alvast een vraag: uit welk jaar is de CS70 en heb je deze destijds nieuw gekocht?
 
Laatst bewerkt:

MaVa

Actieve deelnemer
3 mrt 2016
164
4
diksmuide
Zoals verwacht heeft dit niet lang geduurd. Nu ben ik wel benieuwd wat je voor de vervanger gekozen hebt.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Zoals verwacht heeft dit niet lang geduurd. Nu ben ik wel benieuwd wat je voor de vervanger gekozen hebt.

Ik had niet gedacht dat het zo snel zou gaan. De vervanger wordt waarschijnlijk een Minimax SC 1 C, waar ik een freestafel in wil maken. Liever had ik de SC 2 C gehad, maar waarschijnlijk is die te breed voor mijn smalle werkplaats. Een Minimax C 26G is ook nog een optie, maar die is een stuk duurder.

Ik heb ook interesse, laat maar weten als het niet lukt met diegene die de reservatie heeft of andere eventueel wachtenden voor mij.
Ronny

Okay, genoteerd! Jij bent nummer 3.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Holy shit wat een mooie set L.N.

In je kleine werkplaats topic altijd met veel bewondering naar gekeken.
Ik had het wel geweten.......

Ik zou mn eigen set zo te koop zetten en met deze set verder gaan.....

Maar ja.....ben nummer 4:rolleyes:
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Minimax. Mooie machines. De C26 genius neemt niet veel meer ruimte in als de sc1c denk ik, maar dan heb je wel een vvd-bank erbij in. Ik vind combi-machines ideaal voor kleine werkplaatsen. Ik weet dat sommige anderen daar totaal anders over denken.

Ga je shoppen bij Holzkraft in Duitsland? of koop je de machine in NL?

Veel keuzestress-plezier alvast!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
De C 26G is smaller dan de SC 1 C en neemt daardoor zelfs minder ruimte in dan een SC 1 C. Maar in de SC 1 C kan ik een freestafel bouwen en dat is voor mij beter bruikbaar dan de frees op de C 26G. Zelfs als ik rekening hou met de kosten voor de bovenfrees-installatie en de verkoop van mijn Metabo HC 260, is de C 26G veel duurder. Daarnaast twijfel ik of de 260mm schaafbreedte van de C 26G in de toekomst voor mij voldoende is. Dan kan ik beter mijn Metabo HC 260 houden en in de toekomst upgraden naar een 30cm vlak/vandiktebank. Nu er ook de C 30G, maar die is weer €750 duurder. Wat mij ook tegenhoudt is dat de langsgeleider van de C 26G / C 26G onhandiger is en de fijnafstelling van de SC-serie mist.

Binnenkort wil ik naar Duitsland gaan en dan kijken naar de Minimax SC 1 C, SC 2 C en de C 26G. Mijn keuze zal ik dan ook daar maken. Mijn voorkeur nu heeft de SC 2 C, maar twijfel of die niet te breed is voor mijn werkplaats. De grootste voordelen tegenover de SC 1 C zijn de veel krachtigere motor (4kw VS 1,86 KW) en de 300mm langere roltafel. De Sc 1 C komt op 2 en de C 26G op 3. Duitsland is veel goedkoper, met name door de dure transportkosten van SCM Nederland. De SC 2 C is inclusief transportkosten en BTW €900 goedkoper in Duitsland. Dan moet ik de zaag wel zelf in elkaar zetten en afstellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.