Wagondelen tafelblad

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Da's een best blad !! Gaaf ! Heb je wel na het lijmen het meerendeel van de lijmresten verwijderd ? Vooral bij dit "wageneiken" is dat wel handig anders loopt de lijm zo de groeven,noesten en scheuren in.

Ben benieuwd naar de volgende stap.
 

wouter79

Actieve deelnemer
29 jul 2015
54
0
de lutte
Heb ik niet gedaan eerlijk gezegd.
Maar gelukkig heb ik redelijke kwaliteit wagondelen.
Delen zijn mooi massief met weinig sleuven e.d.
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
Ziet er netjes uit! Ik ga vrijdag mijn planken halen. Ik wil ze gaan deuvelen en per keer gaan lijmen. Dit ga ik doen omdat ik maar een serre joint heb en 5 grote lijmtangen. Ik hoop op deze manier dat mijn niet krom trekt.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dat is een serieus blad zeg, erg netjes! Mag ik vragen vanwaar je die wagondelen hebt?


Ziet er netjes uit! Ik ga vrijdag mijn planken halen. Ik wil ze gaan deuvelen en per keer gaan lijmen. Dit ga ik doen omdat ik maar een serre joint heb en 5 grote lijmtangen. Ik hoop op deze manier dat mijn niet krom trekt.

Wat voor hout ga je gebruiken? Ik "werk" zelf nu enkele weken met steigerhout en kan je meedelen dat je geen wonderen mag verwachten van het gebruik van deuvels.... Ook met deuvels kan je boel krom krijgen als je teveel kracht zet op de lijmklemmen. Zover ik begrepen heb kan je voor extra kracht beter domino's gebruiken. En de planken qua jaarringen om en om leggen, leg je ze allemaal dezelfde richting in dan kan als het hout nog gaat werken je blad bol trekken.

Maar goed... Ik ben zelf een beginner dus mocht ik onvolledig of onjuist zijn in mijn informatie dan zal dit wel worden aangevuld/verbeterd.
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
Dat is een serieus blad zeg, erg netjes! Mag ik vragen vanwaar je die wagondelen hebt?




Wat voor hout ga je gebruiken? Ik "werk" zelf nu enkele weken met steigerhout en kan je meedelen dat je geen wonderen mag verwachten van het gebruik van deuvels.... Ook met deuvels kan je boel krom krijgen als je teveel kracht zet op de lijmklemmen. Zover ik begrepen heb kan je voor extra kracht beter domino's gebruiken. En de planken qua jaarringen om en om leggen, leg je ze allemaal dezelfde richting in dan kan als het hout nog gaat werken je blad bol trekken.

Maar goed... Ik ben zelf een beginner dus mocht ik onvolledig of onjuist zijn in mijn informatie dan zal dit wel worden aangevuld/verbeterd.

Ik ga wagonplanken van eikenhout. Zijn 4,5 cm dik. Bijna al mijn meubels heb ik zelf gemaakt van steigerhout. Ik ga nu voor het eerst werken met eikenhout. Natuurlijk moet je oppassen met het aanspannen. Daarom ga ik ook plank op plank lijmen en dan laten drogen. Daarna pas de volgende plank. Dit gaat wel wat langer duren maar ik denk dat ik dan minder kans heb op kromtrekking van het blad.

Mijn planken komen hier vandaan, http://www.pepijnkempendesign.nl/. Leuke jonge enthousiaste man. Goede prijs en nam de tijd voor ons.
 

wouter79

Actieve deelnemer
29 jul 2015
54
0
de lutte
Prachtig werk, ik vind je opstelling op de eerste foto prachtig, wat heb je hiervoor gebruikt?

ik heb serrejoint koppen gebruikt. de alu profielen had ik nog op mijn werk liggen. passen precies maar niet speciaal gemaakt voor de serrejoints.
het blad is nu gelakt en verder afgewerkt. ik zal zsm een paar fotos posten.
 

wouter79

Actieve deelnemer
29 jul 2015
54
0
de lutte
Dat is een serieus blad zeg, erg netjes! Mag ik vragen vanwaar je die wagondelen hebt?at werken je blad bol trekken.

ik heb deze delen gehaald bij een plaatselijke interieurbouwer.
hout was op sommige punten echt slecht en heeft me een set schaafmessen gekocht.
maar het resultaat is het waard ;-)
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
20151127_212259.jpg
Beetje slechte kwaliteit foto. Maar de eerste planken aan elkaar.

IMG-20151130-WA0001.jpg

2 dagen later tafelblad aan elkaar. Vandaag geschuurd, geschuurd en geschuurd. Tafel staat nu 1 keer in de Trea-lyx naturel ultra mat.
Morgen weer schuren en voor de tweede keer in de lak zetten.

Ik ben nu al heel tevreden.
 

wouter79

Actieve deelnemer
29 jul 2015
54
0
de lutte
Heel mooi.
Hoe kom je aan die poten, zelf gemaakt, gekocht of laten maken?

Zie ik daar nu de gleuven van een ligboxenstal? Dan heb je lekker de ruimte!

deze heb ik laten maken. maar er komen trapezium poten onder. deze staan er onder voor de looks ;-)
deze poten zijn overigens gemaakt van koker 120x120x2

inderdaad. ik sta sinds 3 maand in een afgetimmerde ruimte/stal. ruim 100 meter. 1 minuut vanaf mijn huis :)
ik heb al eerder een paar foto's geplaatst van mijn werkruimte.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.