Scharnieradvies gevraagd

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Hallo,
Kan iemand mij uitleggen met welk scharniersysteem de kast op bijgevoegde foto gemaakt is. De deuren, die afgeronde hoeken hebben zijn opliggend ten opzichte van het het witte binnenframe en inliggend tov het toch zeker 5cm of meer uitspringende buitenframe. De deuren moeten naar binnen (naar het midden van de kast) komen bij het openen, anders gaan ze tegen de afgeronde hoek botsen van het buitenframe volgens mij.
Iemand een idee?
Bedankt!
Bram

Attached files
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Hallo Bram,

Dit is mogelijk met de volgende scharnieren van Hettich (Intermat 9956 fix artnr.077 666), deze scharnieren hebben een dubbele arm en plaatsen de deur tijdens het openen een stukje van de kast af. Hierdoor is ook een openingshoek van 165 graden mogelijk. Ik heb deze scharieren vaker toegepast in situaties met half-opliggende deuren en kleppen.

Zie bijgevoegd datablad...

Groeten,

Attached files p_nl_nl_3_1_26.pdf (169 KB)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Daatr zat ik ook aan te denken aan dergelijke grote hoek scharnieren. Gelukkig maakt niet alleen Hettich ze. Het zijn scharnieren die standaard in ieder assortiment zitten van een keukenbeslagboer.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
De metalen onderdelen bovenaan op de foto dienen dan om deze hoek te beperken tot 90° of minder?
De deur gaat zo niet tegen de afgeronde hoek botsen onder en boven?
Als de witte binnenkant 22mm dik is en de deur 18mm, welke scharnier/stelplaat-combinatie moet ik dan nemen?
Deze scharnieren plaatsen de deur tijdens het openen een stukje van de kast af, maar niet naar het midden van de kast toe, weg van de afgeronde hoeken...
Bedankt voor het advies!
 

tuoh

Oud hout
Bram zei:
De metalen onderdelen bovenaan op de foto dienen dan om deze hoek te beperken tot 90° of minder?
De deur gaat zo niet tegen de afgeronde hoek botsen onder en boven?
Als de witte binnenkant 22mm dik is en de deur 18mm, welke scharnier/stelplaat-combinatie moet ik dan nemen?
Deze scharnieren plaatsen de deur tijdens het openen een stukje van de kast af, maar niet naar het midden van de kast toe, weg van de afgeronde hoeken...
Bedankt voor het advies!

Alles gaat afhangen van de straal van de ronde hoek, die bepaald welke opdek de scharnier moet hebben om te kunnen opendraaien.
Ook de gewenste grootte van de speling tussen deur en zijkant bij gesloten deur speelt een rol.
Meestal houden wij deze speling op 4à5mm, maar als de radius van de ronde hoek te groot is hiervoor moet deze zijdelingse speling misschien vergroot worden naar 6à7mm.
Laat eens weten hoe groot de binnenradius is, en hoeveel de rand uitsteekt op de kast dan zet ik het even op tekening.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Hallo Bram,

even een detail van een hoek op tekening gezet, zoals je kan zien mag de opslag bij een deur met rechte hoeken max. 8mm zijn.
Wanneer de deuren op de hoeken ook een radius krijgen mag de opslag 16mm worden, de deuren kunnen in beide gevallen max. 100° geopend worden.

Daar de scharnieren bij het opendraaien niet naar de scharnierkant uitzwenken kan je in beide gevallen gebruik maken van een klassieke potscharnier zonder toeters of bellen.

Een geschikte scharnier is bv. Modul 100° van Blum zie pdf.

Mvg,

André

Attached files 09_nl_194-195-0191.pdf (313.8 KB) detail kast.pdf (11.2 KB)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.