houtlijm

berend55

Actieve deelnemer
7 aug 2009
50
0
hallo allemaal

omdat ik hier nieuw ben stel ik me even voor ik ben berend woon in dwingeloo en sinds april dit jaar draai ik hou op de draaibank

maar heb de volgende vraag met welke houtlijm kan ik het beste segmenten aan elkaar lijmen
zodat je het haast niet ziet?
 

Fred*

Actieve deelnemer
3 apr 2008
95
5
woodarts4u.com
Titebond heeft meerdere soorten houtlijm die elk hun specifieke eigenschappen hebben. Het voordeel van de meeste van deze lijmen tegenover de bekende witte PVA lijm is dat ze harder zijn en daardoor beter schuurbaar zijn en geen kleine randjes vormen in het werkstuk. Na drogen hebben ze een beetje bruinige kleur, de 1 wat anders van tint dan de andere. Als je heel precies werkt, dus goed sluitende verbindingen hebt, blijft er weinig van de naad zichtbaar. Ook hangt de zichtbaarheid af van de houtsoort en de oriëntatie van de afzonderlijke delen: aan de kopse kant zal de lijm een stukje in het hout trekken, bij langshout gebeurt dit niet dieper dan 1 houtcel.
Soms kan epoxy ook een goede keuze zijn, een langzaam hardende soort is dan wel aan te bevelen.
Eerst uitproberen is ook wel aan te bevelen.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
berend, hier een berichtje uit zwolle. hardstikke leuk om iemand op het forum te ontdekken uit dit deel van nederland. voor het gesegmenteerde werk gebruik ik zelf witte houtlijm van bison die ik bij de groothandel haal. heb je al werk klaar? we zijn zeer benieuwd naar foto's

tot op het forum

rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo Berend, welkom.
Ik gebruik net als Rick witte houtlijm van bison voor mijn gesegmenteerde werk. Ben daar best tevreden mee, doe het al jaren.
Mocht je soms wat fototjes hebben van je werk dan zien wij dat natuurlijk erg graag.
Veel plezier op het forum.
Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.