Suggesties voor bouw van bureau

seann

Nieuw lid
18 mrt 2015
16
0
Hallo,

Na een hele tijd zoeken en verschillende alternatieven overwogen te hebben, heb ik toch maar besloten om mijn vraag hier te stellen.

Op dit moment ben ik bezig met het maken van een bureau in mijn werkkamer. Hiervoor heb ik het volgende ontwerp in gedachten, waarbij het bureau aan de achterkant wordt ondersteund door poten en in het midden en aan de voorkant gedeeltelijk door kasten van de IKEA en aan één zijde door een verticaal geplaatst stuk spaanplaat dat aan een bestaande kast vastgemaakt wordt. Op de onderkasten, om het geheel er wat minder massief uit laten zien, ben ik van plan kleine houten blokjes (5x5x5cm) op de hoeken te plaatsen waarop het bureaublad dan komt te rusten.

2015-03-18 - Inrichting werkkamer - Bovenaanzicht.jpg

Echter, ik heb een beperking voor wat betreft het formaat van het bureaublad in verband met vervoer. Als gevolg daarvan zijn de maximale afmetingen van de individuele bureaubladdelen beperkt tot 2 meter en ben ik dus van plan om het bureau uit meerdere delen op te bouwen. Het koppelpunt plan ik overigens wel op die punten waar de achterkant door een poot wordt ondersteund en in het midden en aan de voorkant door de kleine houten blokjes; daarmee wordt elk deel ondersteund door de helft van het oppervlak van de poot en de blokjes.

Omdat ik bang ben dat de vrije overspanningen van 119cm (13,5+84+13,5+een beetje) en die van 143,5cm doorbuigen, heb ik gedacht dat ik het blad zou moeten ondersteunen met een aluminium profiel. Bij voorkeur zou ik dit aluminium profiel dan niet aanbrengen op de kleine houten blokjes waarop het bureaublad komt te rusten, maar liever enkel vastschroeven aan het werkblad.

Nu, de vragen waarmee ik zit:

  • welk materiaal voor het bureaublad is het meest geschikt voor deze opzet, gegeven het feit dat ik rond de 19mm wil blijven, welke ik aan de voorkant opdik met een cosmetische lat van 9 mm (3 centimeter diep) tot 28mm?

  • heb ik voor de vrije overspanning aanvullende ondersteuning nodig en zo ja, wat voor materiaal kunnen jullie me aanbevelen en wat is de beste manier van bevestigen:

  • enkel aan werkblad;
  • aan werkblad en enkel ondersteund aan uiteinden;
  • aan werkblad en ondersteund aan uiteinden en tussendoor op blokjes?

Overigens is het ook zo dat ik de wanden niet kan gebruiken om beugels aan te bevestigen, aangezien één kant van het bureau tegen een schuine dakwand aan komt; dus aan één kant kan het wel, maar aan de andere kant niet.

Ik ben benieuwd naar jullie aanbevelingen. Alvast hartelijk dank,


Sean
 
Laatst bewerkt:

seann

Nieuw lid
18 mrt 2015
16
0
Hartelijk dank voor de snelle reactie. Had inderdaad de posts over bladspanners gezien, maar kwam er ook achter dat deze in het hout gefreesd moeten worden. Nu heb ik helaas geen frees, maar als het inderdaad een gemakkelijke en relatief goedkope optie is, kan ik nog altijd met mijn hout naar een hobbyplaats rijden waar ze wel een frees hebben.
 
Laatst bewerkt:

jberends

Actieve deelnemer
7 aug 2011
133
4
Je kunt ook gewoon een balkje (45x65) eronder schroeven natuurlijk. Wij hebben onder tafelbladen (160x80van de IKEA daarnaast nog metalen kabelgoten eronder geschroefd. Dit werkt erg goed. Deze zijn helaas niet meer goed te verkrijgen.
 

seann

Nieuw lid
18 mrt 2015
16
0
Bedankt voor de suggestie. Deze balk, komt die dan vrij aan het blad te hangen, dus zonder verdere ondersteuning aan de onderkant of zijkanten ervan en wat zou de beste positie zijn? Kabelgoten heb ik inderdaad ook nog nodig en die van de IKEA zijn relatief goedkoop en van staal, dus hopelijk biedt dat dan ook aanvullende ondersteuning; tenminste het vrijhangende gedeelte. Heb in de bijlage opgenomen waar ik momenteel aan zit te denken qua opzet.

2015-03-19 - Inrichting werkkamer.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.