Beitel rug vlakken

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Nu heb ik een heeeele tijd terug een aantal oude beitels in ontvangst mogen nemen. Echter heb ik nu pas tijd om ze wat op te knappen ed. Ik had ze al wel in citroenzuur gelegd en dat heeft redelijk geholpen. Na een beurt met een nylon schoonmaak borstel (http://www.wolfcraft.com/en/products/p/nylon_brushes_red/nylon_brushes_red-1/s/p/index.html) erover heen gegaan te zijn ziet hij er redelijk uit. Het enige probleem is dat deze beitels gruwelijk misbruikt zijn. Hoe kan ik de rug hiervan vlak krijgen? Met een schuurschijf op een haakse slijper? Of zijn er andere manieren? Dat er een klein krasje oid in blijft zitten vind ik niet erg, maar als ik de rug van de beitel op een vlak oppervlak leg ligt de snede zowat één mm in de lucht.

Tevens heb ik een vraag waarmee houten handvatten van beitels te behandelen... Met een olie (tung- of gekookte lijnolie) of een lak?
 

Bijlagen

  • SAM_2814.jpg
    SAM_2814.jpg
    64,4 KB · Weergaven: 283
  • SAM_2816.jpg
    SAM_2816.jpg
    54,5 KB · Weergaven: 284
  • SAM_2818.jpg
    SAM_2818.jpg
    72,5 KB · Weergaven: 286

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Een wat ruwe oplossing zou kunnen zijn met een bandschurmachine. Die stationair opstellen en dan je beitel er vlak opdrukken. Steeds fijnere korrel et voilà... Probleem zal zijn hoe je de beitel vasthoud.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hmm dat is inderdaad ook een manier. We hebben op het werk wel een stationaire bandschuurmachine voor metaal staan. Weet iemand trouwens of dit een gesmede beitel is? Gezien het heft en de aansluiting met het handvat niet een symmetrische vorm heeft. Het merk is iets van A Grothaus of J Grotkaus dat kan ik niet helemaal duidelijk uitvogelen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zo'n beitel hoeft niet vlak te zijn. Veel bezwaarlijker hier lijken me al die putten in het oppervlak. Die zitten de scherpte van de beitel in de weg.

Veiligste is 80 grit schuurpapier op een glasplaat lijmen en dan er een middagje voor uit trekken. Regelmatig het schuurpapier schoon maken en ook niet te zuinig zijn om het te vernieuwen. Daarna ga je over op fijner schuurpapier of je slijpstenen.

Zomaar even nieuwschierig, welk merk staat er op die beitels?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Klopt, hij hoeft niet inderdaad niet perfect vlak te zijn. Doch vind ik het lekkerder werken als de snede het hout iig raakt als hij op de rug ligt en over het hout glijdt. De zijkanten van de rug lijken wat op te krullen. Zie ook de fotos voor wat verduidelijking.
SAM_2820.jpg
SAM_2814.jpg


Die putten die de scherpte in de wegzitten, daarmee bedoel jij de putten die in de rug zitten neem ik aan? De bovenkant en zijkanten hebben daar geen invloed op naar mijn inziens. De zijkanten misschien een klein beetje.

Voor het merk, zie de vorige post
 

tuoh

Oud hout
Zonder ervaring terzake zou ik zeker niet opteren voor vlakken op een bandschuurmachine. Meestal eindig je dan met een bolle of scheluw geschuurde rug:mad:
Een vel schuurpapier op een vlakke ondergrond werkt veel beter en juister, je loopt dan ook geen gevaar op overhitting van het staal bij het met de hand schuren. Die bramen aan de zijkant zou ik al een stuk wegvijlen, tot een fractie boven de rug, de rest dan met schuurpapier of een grove afwetsteen.

Handvat in de lijnolie is perfect, zo blijf je nog wat grip hebben, dit in tegenstelling met een gelakt exemplaar.

Het is zonder twijfel een gesmeed exemplaar van een (hak)vermoorbeitel, alhoewel in principe elke houtbeitel gesmeed word, al dan niet machinaal.

Zoals te zien aan het hecht, dit is een beitel voor het (heel) zware werk. Mooie aanwinst.


Mvg,

André
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Zonder ervaring terzake zou ik zeker niet opteren voor vlakken op een bandschuurmachine. Meestal eindig je dan met een bolle of scheluw geschuurde rug

@TUOH, Volgens mij gebeurd dit als je de beitel ergens oplegt en je dan de bandschuur erop zet. Als je de bandschuur stationair opstels en dan de beitel er vlak opgelt en drukop de bovenkant zet dan kun je hem nooit scheluw of bol schuren toch?
 

tuoh

Oud hout
Je zou er van staan kijken, ja, ook bij een stationair opgestelde bandschuurmachine. Zonder één of andere slijphulp loopt het meestal fout.
Uit de vrije hand proberen vlakken vraagt training, je moet namelijk constant bijsturen om een mooie vlakke rug te krijgen, het is een complex proces op een schuurmachine.

Mvg,

André
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.243
291
Heelsum
Ik heb het over het gehele vlak vlakken ineens op het vlak van de bandschuur en dan liefst in de lengte van de draairichting? Dan hoef je toch nauwelijks bij te sturen?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Zo doe ik het ook en het werkt goed tot nu toe, het gaat sneller, maar het principe is gelijk aan op een watersteen of een plaat met schuurpapier volgens mij.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik heb er nog een die in een soort gelijke staat is alleen dan nog wel redelijk vlak. Ik zal eens kijken of het lukt met de bandschuurmachine. We hebben een soort gelijk als deze: http://www.mzsgereedschap.nl/media/producten/16937/foto-250-250.jpg aan de achterkant zit een klepje waar een vlak stuk zit. Mocht het niet lukken dan kan ik altijd nog een vlakke plaat en met de hand het proberen. Het is namelijk een heel stuk wat geschuurd moet worden.... Zal het trouewns niet met een metaalfrees machine lukken?
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Waar je vooral zal moeten op letten bij het machinaal schuren, is dat je beitel niet te warm wordt.
Ik dacht te zien dat slechts de laatste paar cm uit gelamineerd staal bestaat, dit verklaart ook hoe die zijkant zo gedeukt kan zijn.
Bij hardstaal zouden er stukjes zijn afgebroken.
Ik denk dat als je die zijbramen er al eens afhaalt, je een duidelijker beeld krijgt van wat er nog moet gebeuren.
Die zullen vermoedelijk zo makkelijk afvijlen dat er zelfs geen machine aan te pas komt.

Wat het koelen betreft(dit doe ik ook bij het gewone slijpen): hou een vinger op het metaal, en als het warm begint te worden, direct afkoelen.
Zorg er in dit geval ook voor dat je de laatste paar cm niet schuurt, dit zou ik bewaren voor het laatste stadium, het handmatig vlakken.

Succes ermee!

Steven
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Even een heel andere richting; op je foto lijkt het gelamineerde snijstaal nog maar een centimeter of anderhalf lang te zijn. Bij dergelijke oude beitels stopt het snijstaal al soms 10 centimeter vanaf de arend. Daarna is het enkel nog maar zacht staal, waar je niet meer mee kunt beginnen. Ik kan het mis hebben hoor, maar haal eens een fijne vijl langs de zijkant en kijk waar de vijl ophoudt met materiaal weg te nemen.

Als het echt nog maar 15mm snijstaal is, zou ik me ook een stuk minder druk maken om de vlakheid van het achterliggende zachte staal.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Verhip, dat had ik nog niet in de gaten gehad. Jullie hebben gelijk er zit nog zo een 25mm aan gehard staal op de beitel. Op de foto zie je het beter, ik heb met de vijl even snel erover heen gevijld, rechts zie je duidelijk waar het vijlen ophoud. Vanaf hier wordt het staal dus harder. Als je het vijlt hoor je er ook een hele andere klank vanaf komen dan bij het zachtere staal. Als ik vd week tijd heb op het werk of erna zal ik het een rustig op de bandschuurmachine doen. Ik kijk wel uit; ik neem aan dat het zachtere staal makkelijker weg gevroten wordt dan het hardere of zal dit meevallen?

SAM_2823.jpg
 

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Je moet toch echt oververhitting goed in de gaten houden wanneer je beitels op de staalbandschuurmachine gaat houden. Ik heb het ook wel eens gedaan maar het staal wordt enorm snel warm.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Die oververhitting tegengaan is echt een must, en kan niet genoeg benadrukt worden.
Ook voor het slijpen van de vouw op een slijpmolen geldt dit, je kan niet vaak genoeg koelen!
Eén keer de snede verbranden is al desastreus voor de hardheid van het staal.

Koelen, koelen, koelen dus!

Groeten,
Steven
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ben je zeker dat je deze beitel moet vlakken? Volgens mij is dit een beitel die ontsnapt is uit een collectie sculpteerbeitels. Ik denk dat je er gewoon een tegenvouw moet aan wetten.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Nee hij is van een timmerman geweest en voor zover ik weet deed hij niet geen houten beelden maken. Een tegenvouw is onbekend voor me. Kan je daad meer over vertellen?
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Ik begin altijd met de Norton 220 grit watersteen. Dan is die beitel zo vlak. Je kan ook een waterproof schuurpapier nemen op een vlakke plaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.