Onbekent schaafje

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Een totaal versleten houten blokschaafje.
Heb totaal geen idee waar dit gemaakt is, misschien weet iemand het van jullie?

Beuken blok: 155 mm lang, 50 mm hoog blok, 57 mm breed, taps toelopend naar voren en achteren.
Beitel 57 mm breed, 4 mm dik.
Geen keerbeitel.



Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Is dat geen engels model coffin smoother? Die had je ook heel klein, 5 of 6 inch lang, dus dat zou wel kunnen kloppen. Staan er nergens merktekens op?

Kan je de hoek meten waaronder de beitel in de schaaf staat? Bij 45 graden is het een heel gewoon goedkoop ding geweest. Staat hij steiler dan is het een schaafje voor moeilijk warrig hout en dan is zo'n kleintje handig om locale plekjes te behandelen.

Hij is inderdaad wel versleten. Die wig mist zijn puntjes.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Neen er staat niks op. Ik weet ook niet hoe het schaafje hier is gekomen. Het lag op zolder. De beitel staat in een hoek van 45 gr.
Het is in ieder geval veel beter dan de metalen schaaf die ik ooit zelf heb gekocht voor 40 gulden en waar je flinke blaren van krijgt.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Steven Gauwberg zei:
Wat voor metalen schaaf is dat dan?? Ik heb eigenlijk nog nooit blaren gehad van een stalen schaaf ;) .

Leuk schaafje trouwens. Heeft de beitel een goede standtijd?

Groeten,
Steven

Merkloos en er veel te veel voor betaald. De schaaf is verhuist naar zolder.

De standtijd van de lijkkist is prima! Beter dan de Nooitgedacht die ik onlangs geërfd heb. ( 'k kan het nu leuk uitproberen daar ik met een grote klus bezig ben)
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Dus niet alle merkloze schaafmessen zijn rommel;-).

Mijn beste schaaf is er eentje die ik kocht op de rommelmarkt voor 2 €. 'k Geef wel grif toe dat ik er geluk mee gehad heb;-).
Heb ook al miskopen gedaan, maar de meeste schaven die ik heb zijn hun geld meer dan waard.

Veel schaafplezier!
Steven
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Hij heeft nodig een slijpbeurt nodig, veel gebruikt om scherpekantes af te schuinen, blijft heel lang scherp.
Ik ken de historie van dit schaafje en hij is zeker 100 jaar oud.
De zool is flink scheef afgesleten, en heeft een grote schaafmond daar door (15 mm), de zool is ook niet vlak voor de schaafmond, maar voor scherpe randjes breken maakt dit niets uit.
Hij maakt hele mooie fijne krulletjes.
Wat mij verteld is dat hij Duits is.

En niet alle kleine houten schaafjes hebben lange spie punten.

Wat ik niet snap is dat er word gezegt: als hij onder 45 graden staat is het een goedkoop schaafje??
De meeste schaven hebben die hoek. Leg eens uit?
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Jammer dat ik momenteel geen fototoestel heb. De schaafjes zijn echt broertje en zusje. Alleen de hoeken zijn anders afgeschuind.
Bij mijn schaafje is de schaafmond ongeveer een cm. (Het is een beetje scheef. van 8mm tot 10mm)

Verder heeft een vorige eigenaar de doodskist eens in de bankschroef gehad en is er met een ijzeren hamer op geslagen om de beitel los te krijgen waarschijnlijk. Maar dat hoort allemaal bij de geschiedenis.
Er zitten wat krassen op de zool, maar die slijp ik er tzt uit.

Nu ik een beetje meer tijd heb de leesbril maar een op en de loep erbij. En wat zie ik? een stempel met een gekroonde J.N voor op de schaaf. Dat moet toch een Nooitgedacht schaafje zijn?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja een 45 graden schaafje is niet bijzonder en met een enkele beitel zou hij onder de goedkope s haven vallen, lang geleden, in de catalogus.

Vooral in Engeland was er echter een andere type schaafje voor het moeilijkste soort hout. Eenkorte zoetschaaf met enkele beitel een steilere hoek van 50 - 60 graden. Die zijn zeldzaam en dus bijzonder.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Moseley & Simpson is het merk,
ik zag twee weken geleden een exact het zelfde schaafje op e-bay voor bij komen, met maten en informatie.
Bouwjaar werd geschat tussen 1825 - 1860.
Is verkocht voor 95 euro + verzendkosten, :eek:

*edit stond: = dat moet + zijn
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
95 euro? Zijn ze gek geworden?

Anyway, Moseley en Simpson werkten van 1872-1884. De Moseley familie is blijkbaar een uitgebreide schavenmakers familie geweest wanter zijn heel veel schaafmerken met Moseley in de naam. Bekendste is John Moseley @ sons. Die zijn later overgenomen door marples.

In mijn kopie van het boek "Britisch planemakers from 1700" staan 100den schavenmakers. En ik heb begrepen dat die lijst in de 3e druk nog eens is verveelvoudigd. En al die schavenmakers maakten dezelfde soort schaven, keken ook flink van elkaar af natuurlijk. De kans dat een ongemerkte schaaf een Moseley is omdat de maten overeen komen lijkt me vrij klein. Je komt er waarschijnlijk ook nooit achter. In elk geval kan je er van uitgaan dat het een 19e eeuws Brits schaafje is.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb ook een dergelijk schaafje, ziet er zo op het oog hetzelfde uit. Dezelfde afrondingen, vorm en beitel enz. Ook met enkele beitel, gelamineerd en gesmeed, gezien de zwarte ontkoollaag die erop zit. Deze schaaf lijkt erg veel op die van jou. Ik zal komend weekend als ik weer thuis ben eens kijken of de maten ook overeenkomen of niet.

Die van mij is trouwens een Nooitgedagt. Een puik schaafje, waarmee ik eigenlijk het meeste schaafwerk doe. Werk veel prettiger dan mijn Stanley’s.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Het is schaafje was wel gemerkt, maar dat was achter in het blok geslagen/geperst.
Door het vele getik achterop zal het wel verdwenen zijn, er zitten nl geen slagknoppen op deze schaafjes.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Normaal zijn houten schaven voorop het blok gemerkt. Eigenlijk heb ik er nog nooit een gezien die achterop gemerkt is. Maar ja, ik heb ook lang niet alle schaven op de wereld gezien natuurlijk. Kan je nog wat resten van het merk zien?

Ongemerkte schaven zijn er wel meer dan genoeg.
 

WiSpi

Nieuw lid
6 jun 2010
20
0
Ik denk dat het een ruwschaaf is. Voordat je vroeger met je goed schaaf het hout ging schaven, werd eerst het 'ruwe haar' met een ruwschaaf verwijderd. Dat heb ik ook zo nog geleerd en gedaan. Gezaagd en opgeslagen hout kan vuil bevatten en daar wordt je mooi geslepen schaafbeitel gauw bot van. De ruwschaafbeitel ook wel, maar die slijp je ook wat ruwer.
Ook als je snel veel hout moest wegschaven ging dat lekker snel met een ruwschaaf.

Een ruwschaaf was smaller dan de zoetschaaf en had geen keerbeitel. De beitel werd ook iets dieper gesteld, zodat er een dikkere krul ontstond. Zelf sleep ik de beitel helemaal iets rond,zoda hij niet vastliep.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Toen ik het schaafje kreeg, was hij al behoorlijk versleten.
En wat je hier over zegt klopt dan ook precies, gebruikt voor het ruwe voorwerk.
En i.d.d convex geslepen. De zijkanten zijn ongeveer 3mm korter dan in het midden.
Een soort van hele kleine roffel dus.

Mede door de schaven kenners hier ben ik anders tegen die oue dingen aan gaan kijken.
Ze zaten nl jaren lang in een krat op zolder.

Maar de schaaf is echt waardeloos, en totaal scheef afgesleten.
Misschien hem toch nog eens recht maken en er een stuk onderlijmen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.