Lampenkap uit een stam

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
erg leuk, er is ook een filmpje van het proces op youtube. dezelfde techniek word ook gebruikt voor het draaien van houten hoeden, ook erg leuk
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
bij het zien van het filmpje een paar maanden geleden had ik zoiets van: wat een gigantische verspilling van een mooie hoeveelheid hout. Hetzelfde effect bereik je simpelweg via een vel mooi fineer.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik denk dat dit nogal kort door de bocht is, Sam :D .

Ik vind het eigenlijk vooral kunstig dat iemand zo'n diameter zo fijn kan draaien, petje af!

Verder denk ik dat er meestal gebruik wordt gemaakt van hout dat anders gekliefd wordt, om z'n leven te beëindigen als brandhout. Dan vind ik dit toch zinvoller ;)

Ik hoorde laatste vertellen over een systeem om verschillende in mekaar passende kommen te draaien uit hetzelfde stuk hout, maar kan me niet onmiddellijk voor de geest halen hoe dit in z'n werk gaat.
Iemand een idee?

Groeten,
Steven
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Steven Gauwberg zei:
Ik hoorde laatste vertellen over een systeem om verschillende in mekaar passende kommen te draaien uit hetzelfde stuk hout, maar kan me niet onmiddellijk voor de geest halen hoe dit in z'n werk gaat.

Nou, in elkaar passend is een groot woord. Je kunt kommen maken met globaal dezelfde vorm, maar kleinere maten, ze passen dus wel in elkaar, maar niet in de zin van 'strak passend' of zo. Er zijn een aantal 'bowl saver' systemen in de handel, zoals de McNaughton savers en de Oneway savers. Ze werken allemaal volgens hetzelfde principe, dunne schraapbeitels (tips) op 'beugels' die een cirkel-sectie vorm hebben en draaiend op een centraal draaipunt (in het verlengde van de machine-as) in het hout geduwd worden; daarmee snij je bolvormige klompen hout uit een blank. De verschillende beugels hebben cirkel-sectie vormen met een verschillende straal.

Ze hebben verder als gemeenschappelijk kenmerk dat ze erg duur zijn, je moet er dus wel heel wat hout mee kunnen besparen (Iees: beroepsmatig veel schalen draaien van verschillende grootte) om het een kosteneffectieve aanschaf te maken.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Die koop je niet alleen voor de kosteneffectiviteit, maar ook om als je een mooi stuk hout hebt de binnenkant niet in allemaal spanen te moeten veranderen, maar daar nog een klein(er) schaaltje van te kunnen maken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Klopt, maar dan nog geldt dat zeg 300 dollar erg veel is als je slechts incidenteel een dergelijk stuk hout hebt...

Ik kocht afgelopen jaar de Bowl Saw van Dick Steussy, die voor veel minder geld, op een veel meer low-tech manier iets vergelijkbaars doet. Het grootste verschil is dat je een rechthoekig ipv een 'ronde' kern uit de blank zaagt en de grote schaal dus een rechte wand heeft (als een klassieke slabak), tenzij je toch weer heel veel hout uit een hele dikke wand gaat wegdraaien - in dat geval heb je maar heel weinig hout bespaard...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.