een aquarium opgeknapt met een massief eiken ombouw.

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
Voor een gezin heb ik een aquarium ombouw gemaakt, hierbij een foto van oud en nieuw.

Attached files
 

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
rickkoorman zei:
Mooie ombouw!! Kan je iets vertellen over de manier van bouw?

Het is een aquarium van 3000x600x600.

De zoektocht naar eikentriplex was om te beginnen een ramp en ik ben in Arnhem uitgekomen. Hier in de buurt was een bedrijfje maar bestaat inmiddels niet meer.

De hele ombouw is gemaakt van 22 mm dik eiken en eikentriplex .
De deurtjes zijn met een halfhoutsverbinding gemaakt om zo een klein speels effect te creëren aan de bovenkant van deurtjes, verder bestaat het deurtje uit eikentriplex. De bovenkant van het aquarium is voorzien van 4 mm, eikentriplex en de hoeken zijn afgewerkt met een eiken hoeklat.
Het frame is met duvels en lijm in elkaar gezet.
Om de kopsekanten van het frame uit het zicht te trekken heb ik de hoeken op "scherp gezet" en de "holle hoek" opgevuld met een balkje met twee sponningen waar de panelen inpassen.
Het geluk ik hierbij had was dat de ombouw in eerste instantie te klein was omdat het aquarium niet goed op zijn onderstel staat, hij steekt 1 cm door, dus mijn ombouw was 2 cm te klein, dit heb ik kunnen oplossen door de zijpanelen waar het balkje aan vast zat weer mee naar huis te nemen en de balkjes 1 cm heb verdikt.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Het ziet er goed uit, alleen de cannelures storen mij enigzins. Ik zou eerder 3 dunnere maken dan 2 dikkere.
 

betyar

Actieve deelnemer
30 jan 2011
43
0
borre zei:
Het frame is met duvels en lijm in elkaar gezet.

Heel mooi gemaakt,
De "Duvels" komen bij mij meestal NA een klus in beeld. ;) ;) ;)

Ed
Doe mij maar een Rochefort no.8


Dries Haneborst zei:
Het ziet er goed uit, alleen de cannelures storen mij enigzins. Ik zou eerder 3 dunnere maken dan 2 dikkere.

Dat is inderdaad een keus die je maakt, over smaak valt niet te twisten, gelukkig maar anders was de wereld zo saai.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Canneluren ? ik dacht dat er verluchtingssleuven getrokken waren voor de electro in de kast :oops: . Wel een mooi meubelstuk dat je gemaakt hebt Betyar, de waarde van de aquarium is verdriedubbeld. :D
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.