ulmia werkbankblad glad maken

duinhout

Nieuw lid
28 nov 2011
3
0
Beste allen,
Sinds kort ben ik in het bezit van zo'n superzware Ulmia werkbank van ca. 20 of 30 jaar oud. Wat een genot is dit zeg! Geen beweging in te krijgen met schaven en een bankschroef waar nog geen mm speling op zit. Waaauw! Ik had laatst via marktplaats een duitse ex-meubelmaker op bezoek voor wat handel en die raakte helemaal enthousiast van deze werkbank.
Het werkblad voelt ruw aan en er is een kleurige vloeistof over gemorst door de vorige eigenaar. Het blad is vlak.
Ik wil het blad graag wat opknappen. Wie kan deze beginnende hobbyist (heb net de basiscursus meubelmaken achter de rug) adviseren hoe het blad weer glad te maken en te behandelen, met behoud van vlakte?

Ik hoor graag jullie suggesties.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Bij de verkoop van werkbanken kregen wij van klanten de klacht dat er een paar vlekjes en kleurverschillen waren. Alsof dat wat uitmaakt. Kijk maar na een paar maanden gebruik bij een prof.
Wij hebben hiervoor een van de meest ondergewaarderde gereedschappen gebruikt: de of het schraapstaal.
Weet ik het lidwoord niet meer :oops: :oops: Maar van gereedschap heb ik meer verstand :lol: :lol:
Iets buigen en schrapen en met een kwartiertje was de bank van 160cm weer schoon. Hierna meerdere keren olieen met gekookte lijnolie. Overtolige lijnolie direct verwijderen.
Met een Ulmia bank heb je de Rolls onder de banken. Helaas is dit bedrijf al meerdere malen failliet gegaan en weer doorgestart. We willen niet meer betalen voor topkwaliteit. Misschien heb je een collecters item voor de toekomst
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.