Schuren advies

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Goedenavond,

Binnenshuis moet ik wat kozijnen, deuren, zijkant van de trap gaan verven. Buiten nog een boeiboord van de garage en nog wat andere zaken. Ik heb een heel goedkoop driehoek muisje van de lidl en een Bosch pex 400 ae. Los van deze genoemde klusjes maak ik graag wat meubeltjes van eikenhout of plaatmateriaal of net wat er uitkomt.

Nu zit ik te denken om de Festool DTS400 aan te schaffen, lijkt jullie dit de juiste aankoop of betere/goedkopere gelijkwaardige alternatieven??

Ook wil ik graag een multitool aanschaffen en twijfel daarbij tussen de Makita TM3010CX2J of een Fein mutlimaster 350. Qua prijs gelijk, voor mijn gevoel de Fein de iets betere? Maar het niet universele systeem van de accessoires staat me tegen.

Ik heb al eea hier doorgelezen maar jullie extra hulp wordt gewaardeerd!
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Als je de keuze hebt voor maar 1 festool machine. Zou mijn keuze een schuurmachine zijn. Voor kozijnen/trap etc is de DTS400 een echt fijne machine. Met een goede stofzuiger kan je echt stofvrij schuren en is schuren echt niet vervelen om te doen en ben je zo klaar.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
Kies je bewust voor een vlakschuurmachine? Voor veel klussen is een excenter namelijk de meer aangewezen optie. Beste opties daar zijn denk ik toch wel de Festool ets150/3 en de Mirka Deros. Die laatste is er trouwens ook in een iets goedkopere uitvoering van Metabo. Ik heb zelf de Mirka en vind het een fantastisch apparaat. Heel af en toe grijp ik nog naar mijn oude Festool rts400, omdat die iets fijnzinniger is dan de Mirka.
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Flex Ode 100-2 lijkt technisch verwant maar is betaalbaar. Bevalt me goed, is een beul van een machine.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik dacht dat voor kozijnen de vorm van de DTS wel handig is. Voor grotere oppervlaktes zonder hoekjes heb ik dan de Bosch, die doet het nog prima dus zoek daar eerder een aanvulling op dan een vervanger daarvoor.
De Flex zal ik eens bekijken, nooit van gehoord
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Al jaren zeker 30 gebruik ik dit type van [h=3]Makita BO4556K[/h] het is een handig ding waar je gewoon schuurparier van de rol of gesneden uit vellejes in kan klemmen
Ik heb er tig hguizen mee gechilderd
Rupes zijn ook zeer degelijk
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik ben uiteindelijk voor de Fein multimaster gegaan. Hieronder mijn bevinden tot dusver
Het starlock systeem vind ik mooi werken, hoe je een zaagje oid erop kan klikken door het neer te leggen en de Fein erop te duwen. Weinig trillingen en ook het geluid valt me mee. Heb hem nu voor een paar dingen gebruikt, schuren binnendeur kozijnen, wegzagen laminaat wat wat te dicht tegen de muur lag en het wegschuren van wat stucwerk.
Schuren: schuurt goed, met stofzuiger erbij ook heel weinig stof. Wat me echter erg tegenviel was hoe snel het schuurpapier vol zat, ik had wat extra 240 bijbesteld en er zat al korrel 180 bij. Na een enkel deurkozijn had ik al 2 velletjes volzitten en had de kozijnen zeker niet kaal geschuurd. Had meer verwacht van een velletje wat een euro per stuk is. Uiteindelijk dan ook maar mijn parkside muisje erbij gepakt, dit schuurpapier liep veel minder vol en klaarde de klus ook (wel veel meer trilling en herrie)
Zagen: ging wat minder snel dan ik had verwacht maar wel erg handig en de multitool wel het enige apparaat waarmee ik dit kon doen, maar ook hier viel de standtijd van het zaagje me tegen, oke het is laminaat en dat is niet best voor een zaagje, maar hij is na een paar stukjes wel bot
Schuren stuc: was top, er zit en heel grof schuur opzetstuk bij, tussen mijn nieuw geplaatst keuken en de muur had ik een ruimte van 14cm over waar ik een kast van flessen in wilde maken maar op een paar plekken was er minder ruimte, hier paste de multitool nog mooi tussen en klaarde de klus goed!

Al met al tot nu toe met mijn beperkte ervaring dus tevreden over de multitool en wat twijfelachtig over de toebehoren.
 

Pter

Nieuw lid
29 feb 2020
9
0
Sorry, maar schuren met een Fein Multimaster met het standaard schuurpapier is totaal niet te vergelijken met bijvoorbeeld een Festool Dts 400/Flex OSE/Mirka Deros etc. met Granat/Abranet schuurpapier. Prima machine maar niet voor schuren. Voor moeilijk toegankelijke plekken kan het wel een oplossing zijn, maar niet om bijvoorbeeld een hele deur te schuren, een machine voor erbij zeg maar.
Maar gefeliciteerd met je aankoop!
 

Pascal-X

Actieve deelnemer
16 feb 2020
55
1
Een fijner/multitool is zeker een geweldige apparaat. Zelf heb ik eentje van Makita maar zoals al aangegeven is deze niet geschikt om grote stukken te schuren, wel om snel een klein stukje bij te werken of iets dergelijks.
Qua zaagjes is de kwaliteit van het zaagje heel belangrijk. De "goedkopere" pik je er zo tussenuit als die na een klein aantal beurten al bot zijn. Zelf heb ik zaagjes gehad die na koper, ijzer, hout en gipsplaten gezaagd te hebben nog steeds bot waren. Ik gebruikte hem veel op de bouw dus kon het niet hebben om elke keer, na een paar zaag beurten, nieuwe zaagjes te moeten pakken. Geef dus iets meer uit voor een zaagje want geloof mij dat verdien je snel terug.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Al langere tijd eigenaar van een Festool DTS (delta) 400 maar onlangs een Mirka Deros 650 (excenter) gekocht. Nagenoeg geen trilling, weinig geluid en een behoorlijke materiaalafname (5mm uitslag t.o.v. De 2mm of 2.5? Van de Festool en een 150mm zool). Vullen elkaar goed aan (Festool in de hoekjes, Mirka voor de grote vlakken). Bij de Festool krijg ik uiteindelijk wel “trilvingers”. Als je de mogelijkheid hebt, probeer dan wat modellen uit (vrienden, of vakhandel).

Recentelijk ook een Festool ETS 125 op accu kort gebruikt, ook lekker rustig trouwens.

Lang geleden ook de Fein Multimaster gehad, schuurt goed en leuk dat je er meer mee kan dan enkel schuren.

Geniet van de zoektocht!
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Ik wil hem ook absoluut niet met 1 van die machines vergelijken, kan ik ook niet want die heb ik nooit gehad :D. Ik dacht dat het voor kleine hoekjes in kozijnen wel handig zou zijn, maar dat is dan dus eigenlijk al wat teveel. Ik merk nu wel dat ik hem al vaker pak voor kleine dingetjes inderdaad, moest een klein stukje wegzagen uit een aluminium lineaaltje als vervanging van de huidige op mijn vlak van dikte bank, toen kwam de multimaster goed van pas!

@Pascal, ja zou ik ook verwachten maar de meegeleverde zaagjes zijn wel zaagjes van Fein zelf, zou wel goed moeten zijn toch? Volgens mij heb ik ook nog niet echt keuze in zaagjes anders dan die van Fein, qua locking mechanisme

Misschien bij de volgende schuurklus toch een andere schuurmachine, maar voor nu tevreden met wat ik heb. Bedankt voor de reacties allen :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.