freestafel nummer zoveel...

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Ahoi,
ik heb een bovenfrees van het prachtige merk "PowerPlus" tot mijn beschikking, die hier beschikbaar is bij een kleine vereniging. Maakt een prachtig jankend geluid bij het opstarten, maar zolang deze werkt geef ik geen geld uit aan iets beter. Nu, ik ben een freestafel aan het bouwen, zonder echt bouwplan, gewoon wat creativiteit. Ik zit met wat vraagjes.

Is er een goede methode om met een freestafel een pankje hout in te korten, met een goede precisie?
Er staat hier ook een goedkope zaagtafel, geen knip voor de neus waard, en daar lukt het niet mee om een plank 1 of 2mm in te korten.
Hoe is het mogelijk om zeer precies te frezen? Met de meetlat van onze bovenfrees kun je de diepte instellen op minder dan 0.1millimeter. Ik zoek iets gelijkaardigs om een geleider horizontaal fijn bij te regelen. Hou in gedachten, mijn budget is bijzonder klein.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Alles kan maar een plankje inkorten met een frees...
Echter het kan zeker met een freestafel. Ook zonder, en wel door gebruik van een geleiderail te maken en de plank niet te dik is.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Met een bovenfrees ben je gelimiteerd door de diepte, je zou een plankje kunnen afkorten maar in stappen van rond de 5mm hoog om het veilig te spelen, dus als je plank 20mm is dan zou dat in 4 keer moeten gebeuren. Erg omslachtig en veel ruimte voor fouten. Je moet dan ook een afkort geleider maken die zonder speling perfect recht en haaks loopt.

Wat is er juist mis met de zaagtafel?
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Oke, goed punt.Zaagtafel zal ik eens opnieuw proberen, maar dan met een degelijke geleider.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Ik heb met een 12mm frees groeven gemaakt voor de rail. Deze meten 12.3mm.
Voor de rails ben ik om vierkante latjes hout van 12.7 x 12.7mm geweest. Er zat een latje eik bij, dat wilde ik met de bovenfrees verdunnen tot 12.3 x 12.3mm, maar dat lukte voor geen meter. Het is wat krom getrokken en bij het verlijmen van twee dwarsbalken kon ik de rail niet netjes doen schuiven.

Misschien moet ik het in zacht hout eens opnieuw proberen?
Of kan ik ergens een profiel en een geleider kopen, die netjes in elkaar passen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.