Videomeubel....XXL

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ondanks dat de Man's cave nog niet volledig klaar is eist vrouwlief de beloofde meubels op
Ach, niet erg.... is ook leuk, de inspiratie voor de Man's cave was toch even ingekakt
Ca. 1,5 jaar geleden een kuub amerikaans noten gekocht, daar waar de ene er niet meer in zag dan rest hout zag ik er juist potentie in

Eerst de planken maar eens schaven en door de vandiktebank
Toen van planken latten gezaagd en die wederom door de vandiktebank
Een opstelling gemaakt op latjes op gelijke lengte te zagen lukt niet echt dus na veel kunst en vliegwerk de boel toch (kops) haaks gekregen....althans, dat wil zeggen het meeste
Maar ik was slim, het eerste deel was een tussenblad, wel in het zicht maar niet heel direct, dat komt dus goed

Nadat alles in stukkies was gehakt moest er nog fineer gelijmd worden eiken/mahonie/eiken
Eenmaal uitgehard daarvan kleine stukje zagen (lintzaag) om die tussen de kopse delen te steken

Het blad is 300x50 cm, de kast wordt nog iets breder (ik ga ronde hoeken met een ruime radius) dus de kast zal zo ongeveer 320cm worden

Voor de liefhebbers wat foto's (niet geweldig, alles gemaakt met telefoon)

20150827_125846.jpg
Fineer lijmpers :D

20150825_123821.jpg
En de gezaagde stukjes

20150623_120200.jpg
Het begin is er

20150623_120206.jpg
Close upje, hier zijn de fineer stukjes goed te zien

20150623_122708.jpg
Lijmklemmen kun je nooit genoeg hebben en ook niet lang genoeg :)
Ik kan ze gelukkig koppelen, de langste zijn 250 dus als ik het heel gek wil maken red ik het tot 500 cm

20150624_103553.jpg
In het achterste deel zie je een hoekstuk aluminium 100x60mm en 5mm dik dat gebruik ik als backbone om de boel tegen aan te klemmen en het zo goed recht te houden
Als er eenmaal genoeg lagen zijn schuift de alu balk een stuk op (zoals op de foto) later klem ik de boel op elkaar zonder deze balk

20150624_144422.jpg
En weer een stukje
Ik durf niet té veel in 1x te plakken, bang dat de lijm te ver indroogt tijdens het insmeren en klemmen van de stukken
Dus echt snel gaat het niet

20150625_102833.jpg
Even een tussenstand zonder klemmen

20150825_132907.jpg
Nu begint het ergens op te lijken

20150830_115100.jpg
Voila.... had er iemand een snijplank voor een overmaatse baquette besteld ;)
uiteraard was het ver van zo glad als nu, ondanks het aankloppen van alle stukken toch hoogte verschillen van 1 a 2mm

Dit leek het uitgelezen moment om de electrische schaaf eens aan te slingeren
Ik heb een Makita die ik geërfd heb van mijn vader

dunnetjes beginnen en regelmatig meten...
Wat een onding, ik heb er geen enkel gevoel bij, volgens mij is een electrische schaaf het meest nutteloze stuk gereedschap ooit op de markt gebracht
Ik heb het ding al een jaar of 6 maar nog nooit kunnen toepassen waar nuttig

Anyway, een balkje voor, balkje achter, ff een geleiding in elkaar sleutelen, freesmachine er op met een ondersnijdende frees en baantjes maken
Een half uurtje frezen, 10 minuten schuren en het eerste resultaat was daar.... (er moet nog een laagje af)

Vandaag alles latjes op lengte gezaag voor het bovenblad, dit wordt dikker dan het tussenblad
Tussenblad is 3cm en het bovenblad 5cm (jaja, dat wordt een zwaar kastje)

20150423_221651.jpg
Even iets uitproberen...

20150423_223940.jpg
Ja dat werkt....

20150423_224133.jpg
Klemmen, daarna nog even schuren, daarvan heb ik geen foto

Het idee is om straks net zoveel van die maantjes op elkaar te lijmen als het blad diep heeft
zo loopt het blad mooi door in de hoeken (snapt iemand het nog :rolleyes:)
 

Bijlagen

  • 20150827_125846.jpg
    20150827_125846.jpg
    76,2 KB · Weergaven: 2.088
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik denk dat al die lijmklemmen bij elkaar net zo duur zijn als al mijn gereedschap+houtvoorraad bij elkaar!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De lijm klemmen kosten ind. wel wat maar je kan niet genoeg van die dingen hebben
Vervolg komt snel, wellicht begin ik morgen al aan het 2e blad
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ik gebruik zelf altijd de allergoedkoopste van 2 euro per stuk, die kun je net zo lang door draaien als je wil aangezien die aan alle kanten doorbuigen :( dus ik hoop in de toekomst ook wat van die lijmklemmen te kunnen kopen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
zulke had ik ook, maar die liggen in de kliko....
deze klemmen vind ik ideaal, die daar kun je echt veel klemkracht op zetten
Ik moet alleen nog een keer een mooi rekkie maken op ze op te bergen, heb nu een balk op de muur geschroefd waar ik ze aanklem, maar dat is redelijk intensief om ze te pakken en/of op te bergen
Heb al wat voorbeeldjes, dus dat komt wel goed tzt

Burley,

Grappig, die kende ik nog niet
toch lijkt het me dat het bouwen van een geleiding lastiger is, daarbij moet de schaaf ver genoeg doorsteken, hoogte verstellen gaat ook lastiger
Met een frees kun je natuurlijk gewoon de diepte instellen, voor dit project blijf ik het met de frees doen
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zie net dat ik ook nog wat foto's van het begin had, ok....het is mosterd na de maaltijd, maar voor de liefhebbers post ik ze toch

P1090559.jpg
Steeds een stapeltje planken naar binnen

P1090560.jpg
Dan naast elkaar neer zetten

P1090562.jpg
Totdat er flinke hoeveelheid staat om te bekijken en dan kiezen welke ik ga gebruiken

P1090564.jpg
Van het verzagen geen foto's, maar dit is het eind resultaat

P1090565.jpg
In eerste instantie had ik dit gemaakt als aanslag, maar dat bleek niet stijf genoeg
De 2e rond heb ik anders gedaan en is vele malen beter, daar zal ik nog even een plaatje van maken

P1090570.jpg
De stapel wordt langzamerhand groter

P1090567.jpg
Eenmaal alles gezaagd leg ik alles op zijn plek om te kijken hoe het er uit komt te zien en de latjes te schikken
latjes met dezelfde (lijkende) tekening moeten niet naast elkaar, best een belangrijk onderdeel van het proces

P1090572.jpg
Ik ben tevreden, tijd om te gaan plakken (dat staat dus aan het begin)

P1090554.jpg
Ondertussen is het hoekstuk klaar en geschuurd, dit is een test stukje

P1090555.jpg
Zo ziet de zijkant er dus uit, ik vind het erg mooi

P1090556.jpg
Zo zal ongeveer het voor aanzicht er uit komen te zien
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Dat gaat mooi worden!

Het fineer eik/mahonie/eik dat je tussen de kopse kanten van de noten balkjes plaatst, is dat puur estetisch of hebben die ook een functie? (door indrukking opvangen van spleten veroorzaakt door het niet perfect haaks zijn van de kopse kanten bijvoorbeeld?)

Die 1.500N maximum spankracht van die Bessey Uniklamps is dus voldoende om zo'n blad dicht te klemmen? (je hebt er wel lekker veel). Ik dacht dat je daarvoor zeker de K-body (KR/KRV) nodig had met 7.000N max. spankracht.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nee het vult zeker de spleetjes niet op
het valt opzich wel mee, er zijn er een stuk of 8 die zichtbaar zijn
Dat is te wijten aan een gevalletje eigen schuld... de boel niet goed stabiel/stijf genoeg is tijdens het zagen, niet goed genoeg gecontroleerd of de boel wel haaks genoeg was

De 2e batch is een stuk beter, dat wordt het topblad, het blad wat reeds klaar is komt in het midden waarop dan dingen als versterker, Xbox, sat decoder, etc... geplaatst zullen worden
De spleetjes zal ik vullen met een mengsel van schuurstof en houtlijm, uiteindelijk zal het niet meer zichtbaar zijn, daar ben ik wel van overtuigd
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Toxiq,

Mag ik vragen hoe je gaat zorgen dat het blad van 300 x 50cm niet gaat kromtrekken? Of heb je daar minder last van dankzij al de kleine "balkjes" die je aan elkaar lijmt? (ik ben aant broeden op een zwevend bureaublad voor bij me thuis die 310 x 65cm moet worden, ik zou die in eik willen uitvoeren maar vrees dat die alle kanten op gaat, vandaar de vraag):eek:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk inderdaad dat dit door de verlijmde structuur wel mee zal vallen (hoop ik)
het tussenblad wordt vast gezet op dwarsplanken om het onderstuk in delen te maken voor de geleiding van de laden, die zal dus zeker niet krom trekken
het bovenblad wordt in principe zonder dwars stukken, maar dat idee kan nog veranderen

Ik zal proberen het te tekenen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Die 1.500N maximum spankracht van die Bessey Uniklamps is dus voldoende om zo'n blad dicht te klemmen? (je hebt er wel lekker veel). Ik dacht dat je daarvoor zeker de K-body (KR/KRV) nodig had met 7.000N max. spankracht.

De klemmen die ik gebruik zijn geen uniklamps (ik heb er wel enkele) degene die ik gebruik zijn net zo groot/zwaar als de rode K-body/revo maar deze zwart en iets anders vormgegeven, volgens mij wel dezelfde klemkracht

en daarmee is de boel inderdaad goed dicht te krijgen
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ok, ik hoopte even een goedkope(re) oplossing gevonden te hebben. Maar we zullen de spaarpot dan toch maar openbreken voor 8 KRV's... :)
Je geeft aan ze te (kunnen) koppelen, ik neem aan op een gelijkaardige manier als die K-bodies. Naar jou gevoel, haal je in gekoppelde toestand dezelfde spankracht (als de enkele klem) denk je? Maw: brengt dat koppelstuk niet wat extra flex, en dus verlies aan spankracht, met zich mee?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.