Scheppach HT 850 combi vandikte en vlakbank

Dutch_ausisie

Nieuw lid
15 aug 2014
4
0
Almere
Even voorstellen, mijn naam is Frank heb als hobby het bouwen van handbogen. Ben niet vreemd met diverse elektrische houtbewerking apparaten maar loop nu toch tegen een probleem aan met mijn net gekochte Scheppach HT 850 ( ook wel verkocht onder een andere naam ) ik krijg mijn hout niet glad een netjes uit de verdikte bank, er blijven allemaal lichte hobbels inzetten. Na een mailtje aan de winkel kreeg ik bijna direct antwoord, het moest aan het instellen liggen van de machine. nou ben ik niet echt onhandig maar wat moet ik dan instellen. De messen staan netjes recht, zijn nieuw dus scherp en het enige wat je in kan stellen is de dikte en ja het hout wordt goed ondersteunt. De gebruiksaanwijzing geeft hierin zeker niet de oplossing. Wie oh wie kan mij een setje in de richting geven. Ik ben niet bang om te sleutelen maar ik neem toch even aan dat een nieuwe machine niet eerst helemaal uit elkaar moet om hem af te stellen.

grt Frank
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Het is lastig beoordelen, maar loopt het hout wel soepel door de machine?
Mogelijk is de tafel v/d vandiktebank stroef. Een beetje WD-40 o.i.d. op tafel (wel uitsmeren) kan dan helpen.
Het afstellen van de aandrijfrollen t.o.v. het messenblok zou ik met een nieuwe machine ver van blijven. Dan ging ik terug naar de verkoper.
 

tuoh

Oud hout
Als die "hobbels" een regelmatig patroon hebben en haaks op de lengterichting staan is het hoogst waarschijnlijk de machineslag (cycloïden) die je ziet. Bij de ene machine zijn die al wat groter dan bij de andere, dit hangt af van toerental schaafas en voedingssnelheid. Een relatief laag toerental op de schaafas en een (te) hoge doorvoersnelheid leveren gegarandeerd een fiks golfpatroon op:p

Zien de "hobbels" er anders uit, post dan eens een foto van het euvel, een prentje zegt meer dan duizend woorden.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
@frank : Werk je met een stofafzuiging? Ik krijg een gelijkaardig probleem als ik met mijn vandiktebankje zacht hout schaaf en de spaanders onvoldoende afgezogen worden. De spaanders vliegen dan op met de wentelingen van het mes en slaan putjes in het hout. Als ik trager werk en beter afzuig heb ik dat niet. Misschien is dit bij u ook het geval?
 

Dutch_ausisie

Nieuw lid
15 aug 2014
4
0
Almere
golfslag.jpg

Bedankt voor alle reactie alvast, ter verduidelijking een plaatje. ik heb geprobeerd essen, esdoorn en taxus en de resultaten waren gelijk. Diverse diktes mocht ook al geen verschil uitmaken, een stukje lariks gaf iets minder problemen maar nog steeds hobbels. ik heb een andere posting gevonden met een verwijzing naar een website en een youtube kanaal https://www.youtube.com/watch?v=YNTTusX_0YE&index=2&list=PLMJDusYkoPF31lm8zqgn2M2YpVRdmEkpi maar ook dit mocht niet helpen. Ik denk dat er maar één ding opzit terug naar de leverancier, dit is de eerste keer dat ik wat terug ga brengen naar baptist, als dit is wat je kan verwachten van een machine van 300 euro dan maar even door sparen.
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
lijkt op het zelfde effect als een electrische aschaaf van boven op je werkstuk laten zakken... dan krijg je ook deze kuilen
 

jan jansen

Actieve deelnemer
28 okt 2010
127
3
Aldeboarn - Fryslan
Bekijk bijlage 19029

Bedankt voor alle reactie alvast, ter verduidelijking een plaatje. ik heb geprobeerd essen, esdoorn en taxus en de resultaten waren gelijk. Diverse diktes mocht ook al geen verschil uitmaken, een stukje lariks gaf iets minder problemen maar nog steeds hobbels. ik heb een andere posting gevonden met een verwijzing naar een website en een youtube kanaal https://www.youtube.com/watch?v=YNTTusX_0YE&index=2&list=PLMJDusYkoPF31lm8zqgn2M2YpVRdmEkpi maar ook dit mocht niet helpen. Ik denk dat er maar één ding opzit terug naar de leverancier, dit is de eerste keer dat ik wat terug ga brengen naar baptist, als dit is wat je kan verwachten van een machine van 300 euro dan maar even door sparen.


Ik heb een tijd terug een oude Inca voor weinig op de kop getikt en die doet het nu perfect.Nieuwe messen waren duurder dan de complete machine.Dit heb ik nog nooit gezien en dan is er idd maar een manier;
retour afzender..
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Zou het kunnen zijn dat de tafel waarover het hout voortschuift niet goed vast zit? Of dat de tafel scheluw is zodat het hout kan stuiteren? Want het kan niet anders dan dat dit euvel (dat je ziet op de foto) ook te horen is. Misschien een stampend, schokkend geluid? De machine loopt vast niet gelijkmatig?
 
Laatst bewerkt:

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Het lijkt er idd op dat de aan of afvoerwals niet goed rond is waardoor hij het ene moment harder drukt dan het ander moment, op de foto lijkt het er op dat tussen de golven ook de machineslag nog te zien is als kleine golfjes. ( klopt dat ) ik denk zelf dat je daar niet helemaal onderuit komt met een machine met 2 messen.
Zeker even mee terug gaan, dit hoort gewoon niet.

Groet John
 

tuoh

Oud hout
De oorzaak ligt duidelijk bij de walsen, die geven te weinig druk waardoor het werkstuk al klapperend door de machine loopt. Vermoedelijk moet je het hout blijven duwen bij het op dikte schaven? Machineslag heb je bij alle schaafmachines, klein en groot, met twee messen, drie stuks of vier exemplaren. Dat is een patroon eigen aan een cirkelvormig snijwerktuig.

Is er een mogelijkheid om de veren op de walsen meer voorspanning te geven? Dik kans dat een nieuwe machine eveneens dit probleem gaat vertonen, het lijkt mij een afstellingsprobleem tijdens de montage.

De lage nieuwprijs zal er vermoedelijk ook wel voor iets tussen zitten.
 

Dutch_ausisie

Nieuw lid
15 aug 2014
4
0
Almere
De oorzaak ligt duidelijk bij de walsen, die geven te weinig druk waardoor het werkstuk al klapperend door de machine loopt. Vermoedelijk moet je het hout blijven duwen bij het op dikte schaven? Machineslag heb je bij alle schaafmachines, klein en groot, met twee messen, drie stuks of vier exemplaren. Dat is een patroon eigen aan een cirkelvormig snijwerktuig.

Is er een mogelijkheid om de veren op de walsen meer voorspanning te geven? Dik kans dat een nieuwe machine eveneens dit probleem gaat vertonen, het lijkt mij een afstellingsprobleem tijdens de montage.

De lage nieuwprijs zal er vermoedelijk ook wel voor iets tussen zitten.


Ik hoef het hout niet aan te drukken, hij blijft wel opvoeren. Het was idd een lage nieuwprijs maar als dit het resultaat is daarvan dan zou ik als leverancier dit niet willen verkopen, dinsdag maar eens bellen met de leverancier
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Het is een heel ander zicht dan wat ik tegenkom en dan wat ik me voorstelde. Dit is onaanvaardbaar voor een nieuw toestel!
 

Dutch_ausisie

Nieuw lid
15 aug 2014
4
0
Almere
Gebeurt dit altijd of alleen met dunne en kleine latjes?

eigenlijk met elke hout soort en diktes

- - - Updated - - -

Ik kan eigenlijk de conclusie wel trekken dat er iets mis is met deze machine als ik al jullie verhalen zo lees, maar eens een mailtje maken richtring de winkel in Arnhem.
 

rikkertkoppes

Nieuw lid
7 jan 2014
1
0
Nog een update hierna? Ik zat zelf ook rond te kijken naar een dergelijk apparaat, en zag dat bij Baptist het ding tijdelijk niet bestelbaar is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.