inbouwen frequentieregelaar

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo vrienden van het forum,

heeft iemand ervaring met het inbouwen van een frequentieregelaar op een houtdraaibank??

alle tips/opmerkingen zijn welkom.

ik wil graag een andere bank. alle banken met freq.regelaar zijn erg kostbaar dus eigenlijk hoop ik dit zelf in te kunnen bouwen.

bvd

rick
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Volgens mij is het redelijk te doen om een frequentieregelaar op een houtdraaibank te bouwen. Maar ik dacht niet dat het op ieder soort motor kan, de motor moet wel aan een paar voorwaarden voldoen. Hoe het verder precies zit weet ik ook niet, maar ik dacht dat het alleen kon als er op de motor een soort extra kastje zit, waar de frequentieregelaar opgezet wordt. Zoals je kunt zien op de foto van een draaibank.

Trouwens, welke draaibank ben je van plan te gaan kopen? Ikzelf krijg halverwege oktober een Nova 1624, darop zitten 8 snelheden, da's vooreerst genoeg.

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste woodworker

de 1624 is inderdaad een mooie bank. helaas heeft deze geen frequentieregelaar en ik ben bang dat het erg veel tijd kost om bij de 1624 steeds de riemen te verwisselen of valt dit wel mee? bij de minidraaibank heb ik nu wel een regelaar en dat is wel erg prettig


rick
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ikzelf vind het te verwaarlozen, de tijd die je ermee bezig bent. Het is inderdaad prettig als er een regelaar opzit, en dat is bij de 1624 niet het geval. Maar het was toch ook je bedoeling om er een op te zetten? Een losse frequentieregelaar kost om en rond de 200/300 euro. Koop je een bank waar de frequentieregelaar al bijzit, dan kost ie zo €1000 euro extra. En dat is een afweging. Ikzelf vond de 1624 in verhouding het meeste "machine voor geld" Overige draaibanken van dat formaat/capaciteit/kwaliteit kosten zeker meer.

Overigens, welke machine had je zelf in gedachten?
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
In de loop van de dag heb ik verder nagedacht over je vraag.

Een frequentieregelaar aansluiten is niet zo ingewikkeld, als ten minste aan een paar voorwaarden wordt voldaan. Ten eerste natuurlijk een geschikte regelaar vinden, (voor een redelijke prijs) met tenminste het vermogen van de motor op de draaibank.
De motor op de draaibank moet een gewone 3 fase !!!!! motor zijn. Dus als je kiest voor een draaibank met een 0,75kW motor moet de regelaar die kunnen leveren.
De volgende keus is je voedingsspanning, als je 3 fase hebt kan je kiezen voor een 3fase regelaar en heb je alleen een normaal 220v stopcontact, dan kies je voor een 220v 1fase regelaar.
Dan de regelaar zelf, deze dient liefst 3 binaire ingangen te hebben , namelijk voor: start -stop en draairichting. en 1 analoge ingang voor de draaisnelheid, liefst geschikt voor alleen een draaiknop (potentiometer).

Het lastigste lijkt het me een geschikte (eenvoudige) regelaar te vinden die niet geprogrammeerd dient te worden.

Succes

Frank
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.