Making a steady rest to help me turn.

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hier zijn een stel voorgedraaide doosjes die Ik al jaren geleden gemaakt heb, een foto er van hier waar ze boven op een metalen kast staan in London, de foto zelf is 9 jaar geleden gemaakt, sommige van de doosje zijn meer dan 10 jaar ouder dan de foto.

rough turned boxes.jpg

Ik heb al enkele jaren sommige van die dingen af willen werken, maar omdat ze niet meer rond zijn is het moeilijk om die veilig vast te houden en dan binnen en buitenkant opnieuw te draaien zonder dat ze uit de chuck vliegen met al de gevolgen van dat, zo Ik moest er een steady rest voor maken, ben er al een keer mee begonnen om een metalen te maken, maar voordat Ik daar ver mee was, moest Ik een stuk hoekijzer hebben, en het enige dat Ik had was gebruikt aan de steady rest, de nood was hoog en de steady rest moesten een stuk opgeven ;).

Zo nou enkele weken geleden was het weer zo dat Ik een van die boxes opgepakt had en ja, nou maar eens die steady rest gemaakt, van hout deze keer, Ik had enkele stukken multiplex zitten dat Ik over had van een hoekkast, nou niet echt een kast, hier op de foto aan de linker kant.

Simon drumming.jpg

He is goede multiplex van 20 mm die Ik gebruikt heb, een paar (3) rollerblade wieltjes die Ik ook al jaren gelede gekocht had voor dit doel, plus enkele bouten en rivetten en vleugel moeren.

Steady rest.jpg Steady rest set and running.jpg Ready for turning.jpg Steady rest fit to lathe bed.jpg Arms fit to steady rest.jpg

Het onderstuk van een doosje heb Ik hier all gedraaid, Ik heb de conisch gebruikt om het te centreren, het werkt prima en heb all enkele doosjes meer opnieuw gedraaid.

Ik heb al dikwijls een gepaste ring gebruikt waar de twee helften sluiten om de draad van het hout mooi door te laten lopen.

Enjoy :D
 
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Leo,

Het eerste wat ik denk als ik je post lees is: "span zo'n doosje even tussen de centers, draai er weer een strakke voet aan en span 'm op in een chuck..." Ik vind het een heel klein ding om in zo'n grote bril te laten lopen... Of zie ik iets over het hoofd?
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb de steady nodig voor andere dingen die al jaren geduldig liggen te wachten tot Ik er eindelijk aan toekom om ze af te maken, zo eindelijk heb Ik er een.

Je can heel dunne dingen er in houden, tot de wieltjes tegen elkaar lopen, smaller/dunner als je een arm met wieltje 180 graden omdraait zodat de wieltjes niet meer tegen elkaar lopen.

Nou mijn doosje was diep uitgedraaid en had maar amper genoeg bodem dikte om daar een voet aan te draaien, 15cm hoog en ongeveer 6cm dik, Ik heb het zonder steady gedraaid origineel, maar Ik vond het veiliger om de steady te gebruiken en moest het ook ergens aan gebruiken since Ik het gemaakt had, goede gelegenheid voor dat dacht Ik :)

Ik ben er echt good tevreden over, en het is vlug op de bank te schuiven en net zo vlug eraf ook weer, volgende project word veel moeilijker om zonder steady te draaien en dus wil Ik het daar aan gebruiken :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.