Werktafel / Werkbank

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Vandaag eindelijk hout kunnen halen voor mijn nieuwe werktafel.
In het verleden had ik al eens een werkbank geprobeert te maken.. maar om nou te zeggen dat die gelukt is... nee te veel fouten.
Het blad van huidige werkbank zal worden hergebruikt voor de tweede poging tot het maken van een werkbank :)

Maar ja om een werkbank te maken ( Die wel show waardig is) heb ik toch echt een fatsoenelijke plek nodig om te werken.
Dus we gaan een werktafel maken. Deze zal uiteindelijk dienen voor de kleinere klussen zoals lijmen of afwerking.

Bank Final2.jpg Dit is zoals de werkbank er uit eindelijk zal moeten gaan uitzien. In de toekomst wordt in het frame nog lades gemaakt, om alle gereedschap een mooi plekje te geven :)
Het geheel zal gemaakt worden uitsluiten met handgereedschap :) (onderin tussen de twee frames komen 2 balken die nu niet op de tekening staan.)

Mijn eerste fout heb ik al gemaakt vandaag... Ik had een plank teveel gekocht.. Luxe foutje :D De werkbank kan dus een mooie voorkant krijgen.. (Staat nog niet op de tekening)

Om het bovenstaande te realiseren zit ik toch met een paar kleine vraagtekens.

Ik wil graag het geheel zonder schroeven vast zetten.. (heb iets tegen schroeven met dit soort projecten) Volstaat het om de pen en gat verbindingen te verlijmen? Of is het beter om de verbinding extra vast te maken met pennen (noem je dat zo?)

Daarnaast zit ik met het verlijmen van het blad. Het blad zal bestaan uit 4 stukken van 150 breed. Is het nou beter om de planken eerst vlak te schaven (boven en onderkant) of is dat beter om achteraf te doen.
De zijkanten zal ik voor het verlijmen wel de schaaf er over heen halen om.

Als het weer het toelaat zal ik morgen wat foto's maken :)

Alle tips zijn welkom :)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Mooi ontwerp. Ik weet niet wat je allemaal op deze werkbank gaat doen, maar je zou de stijfheid aanzienlijk kunnen vergroten door de liggers onder het blad te verbreden. (schoren kan ook maar is natuurlijk niet zo mooi)

mvg
klaas0639
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
3 kanten haaks schaven is makkelijker dan twee kanten parallel schaven, dus ik zou dat doen en dan de bovenkant aan het eind nog vlakken na het lijmen. Pen gat kan je lijmen of vastzetten met toogpennen, net wat je mooi vindt.
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Bedankt voor alle hulp. Blij dat ik de pen en gat verbindingen kan vastzetten met lijm.. scheelt weer wat gepieker...
De bank zal in het begin wel wat meer gebruikt worden voor het zwaardere werk, maar het is de bedoeling dat dit van korte duur is... en zwaardere werkbank met een 5cm dik blad wordt hierna gemaakt.


Bank Final.jpgBank Final3.jpg
Nog even wat aangepaste 3d tekeningen van de werktafel.
Voor de voorkant zit ik te denken om de zijkanten te voorzien van een zwaluwstaart verbinding (mooie oefening) alleen weet nog niet hoe ik de voorkant en zijkanten ga vastzetten aan de tafel.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
"De bank zal in het begin wel wat meer gebruikt worden voor het zwaardere werk, maar het is de bedoeling dat dit van korte duur is... en zwaardere werkbank met een 5cm dik blad wordt hierna gemaakt."
Dat verklaart een hoop. Vond 'm al iel ogen, zeker als je veel met handgereedschap gaat werken (schaven!).

"Blij dat ik de pen en gat verbindingen kan vastzetten met lijm.. scheelt weer wat gepieker..."
Toognagelen is niet zo moeilijk volgens mij, kwestie van gat boren, pen erin stoppen, gaatje prikken met de boor, pen eruit en het gaatje 1-2mm opschuiven richting de borst en boren. Je kan natuurlijk de pennen zelf maken maar ook gewoon een ronde stok kopen en ze daar van zagen. Het zou zo maar eens makkelijker kunnen zijn, geen gedoe met lijmklemmen en als je pennen niet heel strak passen heb je toch een sterke verbinding, met lijm wil je toch liever een tight fit hebben.

Ik vind het ontwerp leuk, beetje speels. Ik ga dit dan ook zeker volgen.
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Helaas dit weekend weinig kunnen doen... waaide te hard waardoor ik niet fatsoenlijk buiten kon werken. Ik ga nog ff nadenken over het vast zetten van de verbindingen zal een van de twee zijn.. maar heb nog genoeg tijd om er over na te denken :)
 
P

Pel

Guest
Ik zou de middelste stijlen niet laten doorlopen, die zou ik in de ligger d.m.v. één pen en het gat in de ligger laten komen. De drie liggertjes in het midden zijn m.i. overbodig en hebben geen enkele functie?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
@pel Jij bedoelt de lange balk boven in verkorten? Ik snap alleen niet welke drie balkjes je bedoelt?

Er is heel weinig vooruitgang nu.. niet zo heel veel tijd gehad.
Ondertussen is mijn "Starrett" winkelhaak binnen. ik weet niet of deze echt is.. maar hij wel precies 90 en 45 graden.. Hij is op amazon.co.uk te bestellen voor 15 euro ofzo incl verzendkosten.
WP_20160331_19_23_54_Pro.jpg
Bij het handvat waren de randjes wel erg ruw.. hieraan kan je merken dat het goedkoper materiaal is. even een vijl er overheen en voelt stuk beter aan.

Ondertussen zijn de eerste twee balken doormidden gezaagd. Kost toch wat meer moeite om het geheel met de hand te doen.. Maar is wel een goede workout..

WP_20160331_19_59_10_Pro.jpg
Het rechtzagen blijft toch nog wel een aandachtspuntje.. net op het einde ging ik toch weer heel lichtjes schuin...

Nog even een foto van mijn huidige werkbank:
WP_20160327_10_59_27_Pro.jpg
Deze is hierna aan de beurt.. Onderstel wordt volledig vervangen.. daar heb ik heeeel veel fouten in gemaakt. en het blad wordt een stuk korter om zo de oude gaten voor de verbinding te verwijden.
Volgende werkbank zal dan net 90CM breed worden. Dus genoeg te doen :D
 
P

Pel

Guest
O nee, nu zie ik het, een is een stijl, ik bedoel dan de twee korte regels die boven in het midden liggen. Omdat je er laden in gaat maken moet je aan de binnen kant straks platen zetten waar de la geleiders tegenaan komen.

Groet Pel.
 

ImNaiki

Actieve deelnemer
21 jul 2013
97
0
Nederland
Kleine update. alle balken zijn inmiddels doormidden gezaagt en ben begonnen aan het schaven..
Man o man wat is recht schaven tricky, vooral zonder fatsoenlijke bankschroef om de balken te klemmen. Dit en door mijn onkunde zijn de eerste paar balken dus onder de gewenste maat gekomen..
Gelukkig zijn dit de kleine balken dus die worden 1cm dunner dan het originele plan.
Eerst ook maar eens goed de schaaf afstellen op een dunnere plank.

Maandag wel een kleine bankschroef bij Axminster besteld en zojuist bezorgt.

WP_20160413_10_30_20_Rich.jpg
Hij heeft een vrij korte opening om te klemmen wat ik van te voren wist, alleen had hem wel breder verwacht. Maar anyway deze wordt tijdelijk op mijn huidige bank gemonteerd om zo fatsoenlijk even de balken te kunnen klemmen.


Maar wat is nou het best om te monteren op de bekken? (noem je dat zo?) Multiplex of is douglas beter?
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ikzelf heb er Jatoba op zitten, gewoon omdat ik het nog had liggen. Multiplex zou ik niet doen, dit door het splinteren. Het lijkt me niet erg van belang welke houtsoort erop komt te zitten, houdt echter wel rekening met de maatvoering. Het is handiger om het hout groter te maken dan de bekken breed en hoog zijn. Mocht je een keer uitschieten met de zaag/beitel/schaaf, dan zit je niet meteen in het ijzer.
Klemkracht is er genoeg te behalen met zo'n bankschroef, mocht je meer grip willen hebben op je werkstuk dan kun je de houten bekken lichtjes met water besproeien.

Nog een tip mbt het zagen. Als je rondom je werkstuk een dunne kerf (kruishout) zet met een markeermes en dit aan de afvalzijde schuin insteekt dan volgt je zaag automatisch deze lijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.