scheppach frees met zaagbladen

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Hallo allemaal,

Ik heb net een freesaanbouw voor de hm2 combi gekocht zonder beitelkop. Toevallig had ik een zaagblad liggen wat precies paste:

img4718klein.jpg

img4719klein.jpg

img4720klein.jpg

img4721klein.jpg

de afkortgeleider hangt nog niet helemaal goed.....

Best leuk om pennen mee te zagen! zeker met meerdere zaagbladen. Heeft iemand dit al eens zo gebruikt op een scheppach?


Dan iets anders, mijn zaagtafel blijft niet draaien.
Het is een scheppach op krachtstroom, 5 polig. Het stopcontact is 4 polig dus ik heb een 4 polige stekker op de kabel gezet, de nuldraad(blauw) niet verbonden.

Maar deze heeft hij kennelijk wel nodig want de zaag gaat aan maar blijft niet aan. Kan iemand dit bevestigen? Moet ik dan een 5 polig stopcontact hebben?

groetjes
 

demuis

Actieve deelnemer
29 dec 2009
61
1
Ik heb een HF freesbank van Scheppach en wel ervaring met een Leitz groevenfrees, model zaagblad, van 4 mm dik. Hoe wil je dat doen om pennen te maken, 2 bladen met een busje ertussen voor de afstand of in 2 keer frezen.
 

Jesse

Actieve deelnemer
25 jul 2010
254
1
ik heb het op deze manier ook wel eens gedaan werkt wel.
tip kijk even hoeveel toeren de frees maakt en wat het zaagblad aan kan. tip gebruik een kleinere zaag en je mist onderdelen qua geleiding.

De opstelling die jij hebt zou ik niet gebruiken iig.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Ja het kan op meerdere manieren natuurlijk, een frees is wel makkelijk omdat je dan niet tussen de pennen 'schoon' hoeft te zagen. maar je zou als je bvb. 4 zaagbladen hebt en niet te dik hout, een leuke tandverbinding kunnen maken.

Ik moet in ieder geval op zoek naar freeskoppen/groeffrezen etc.

Jesse, dit was puur om te proberen. Ik ga nog wel het een en ander maken om de afzuiging en de veiligheid te verbeteren. De zaag zou 5700 toeren aankunnen en de spindel draait op 6500 volgens de machine. Kan ook op 3500 maar dat lijkt me niks voor een zaag.
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Als je deze frees al gebruikt zoals het er hier bijstaat is er nog geen gevaar. Klem op het werkstuk en je duwt met 2 handen de roltafel voort.

Er komt zoals gezegd nog een pennen/rondfrees-kap
 

tuoh

Oud hout
De techniek om pennen te zagen op een freesmachine is al even oud als de machine zelf.
Er is niks gevaarlijk aan als je weet hoe het moet. Het gebruik van een cirkelzaag is ook veel minder belastend voor de machine dan het gebruik van pennenschijven.
Het klinkt misschien raar maar de veiligste manier om pennen te zagen met een cirkelzaagblad is gewoon uit de losse hand.( op voorwaarde dat de werkstukken tenminste 25à30cm lang zijn) Anders de pennentafel gebruiken.

Bij het inzetten voel je direct de weerstand van het zaagblad en je past de invoersnelheid hier naar aan, je drukt het stuk ook niet direct op volledige diepte in de zaag, maar herhaal dit enkele malen terwijl je het stuk steeds een beetje meer inschuift, telkens stapjes van 1à 2cm is perfect. Probeer de zaagsnede ongeveer een hoek van 45° te laten maken met het werkstuk, dat zaagt namelijk het aangenaamst.

Dit is ook weer zo een bewerking die je eens moet zien in de praktijk, het is heel moeilijk te beschrijven, maar als je het ziet ben je er binnen enkele minuutjes mee weg.

Als ik even enkele verbindingen moet maken ga ik niet naar een penmachine, maar plaats even een zaag op de frees en enkele minuten later heb je een gezaagde pen.

Probeer geen pennen of groeven te zagen met dubbele zaagbladen al dan niet met toepassing van uitvulbussen, dat kost ten eerste veel te veel steltijd, het zorgt ook voor veel meer weerstand bij het zagen, en dat kost kracht zowel bij mens als machine.
De tijdwinst is verwaarloosbaar, en je hebt een hele schuif vulringen nodig, van 0,05mm tot .......
Zo als met veel zaken: hou het simpel dat is al zot genoeg.
Dubbele zaagbladen of pennenschijven renderen alleen bij grote aantallen, dan valt de steltijd weg in de aantallen, anders niet aan beginnen.
Zoals hierboven ook al aangehaald, kijk naar het max. toerental van de zaagbladen en ga hier zeker niet over. Gebruik ook zaagbladen met weinig tanden, het gebruikte zaagblad op de foto is al het maximum, hoe meer tanden hoe meer weerstand, en meer kans op verbranden van de zaag.
Een zaagblad van 250mm diameter met 12 à 16 tanden klaart de klus even goed of beter, en de kans op verbranding is quasi nihil.
Te hoge draaisnelheid zorgt er voor dat het zaagblad begint te slingeren, en dat is tricky, absoluut te vermijden dus.
Komt het toch eens voor, dan in geen geval de machine direct stoppen, maar het zaagblad eerst laten stabiliseren en dan pas de machine afzetten.
Doe je dit niet dan kan je het zaagblad weggooien. (het blad is lam) hier kan je niks meer mee aanvangen. Hou het toerental dus liever te laag dan te hoog, een toerental van 3500tr/min is ruim voldoende, het is uiteindelijk de omtreksnelheid die het hem doet.

Zo is er over elke (machinale) bewerking van hout of plaatmateriaal wel een artikel te schrijven over het hoe en waarom,wat niet te vinden is in een handboek, maar het gevolg is van praktijkervaring, waarbij dan nog valt op te merken dat elk atelier wel zo zijn eigen werkmethodes hanteert, wat het er niet simpeler op maakt.

Maar dit forum vult de leemte tussen theorie en praktijk toch voor een stuk op, ter lering en vermaak van elke lezer.

Mvg,

André
 

Jacobh

Nieuw lid
20 nov 2009
16
1
>Dan iets anders, mijn zaagtafel blijft niet draaien.
>Het is een scheppach op krachtstroom, 5 polig. Het stopcontact is 4 polig dus ik heb een 4 >polige stekker op de kabel gezet, de nuldraad(blauw) niet verbonden.

Ik neem aan omdat er een start en stop knop op ziet er ook een relais in zit wat de daad werkelijke belasting schakeld. Dit zal een 220v relais zijn en dan heb je idd een nul nodig.

Jacob
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Fijne bijdragen, bedankt heren!

Ik ben de pennenfrees met slede van school(hmc) gewend, dat is echt een super ding om mee te werken. Ik zal de hm2 de TE ambitieuze bewerkingen besparen :mrgreen: En in stapjes werken!

Voor de zaag heb ik dus of een ander (220) kastje nodig of een ander stopcontact....
Binnenkort verhuist de werkplaats, misschien heb ik daar wel een 5 polige aansluiting.
 

gerwinvdboogaart

Nieuw lid
27 jul 2012
1
0
goede avond, ik heb vandaag ook een sheppard hm2 combi gekocht maar ik weet niet hoe je het frees hulpstuk erop moet bevestigen, ik weet niet of er onderdelen missen, ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Gerwin
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Dries, kun en wil je mij ook een paar duidelijke foto's laten zien van de afkortgeleider? (laatste foto) en dan met name van de onderkant,
ik heb sinds kort gelukkig ook weer een Scheppach en daar zit wel een koker aan de zijkant maar de geleider zelf is er niet bij helaas
nu denk ik eraan om zelf iets te maken maar op welke manier beweegt het over de koker en hoe ziet de onderkant eruit?
misschien kan ik het dan namaken op die manier.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.