het rek is weer gevuld

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
beste forumleden.

Ik ben in de vakantie druk bezig geweest mijn schalendroogrek weer te vullen, omdat mijn voorraad droge schalen op was. gelukkig had ik van een kennis een oude dode perenboom gehad. het was een oude hoogstam en had 3 meter takvrije stam, iets wat je niet vaak ziet bij perenbomen. Diameter was 40 centimeter! in sommige schalen zit flink wat slaap en ook een paar houtworm-gaatjes. in totaal heb ik daar nu 22 schalen van te drogen liggen.
[album]382[/album]
[album]381[/album]
maar omdat ik nog wel meer plek had voor schalen en nog een paar schalen wou maken van 'goed' hout, had ik nog een stammetje gehaald bij de lokale haardhoutboer. de beste man dacht mij een eik te verkopen, maar na het openzagen bleek het een oude es te zijn. die langs een snelweg heeft gestaan en zeer langzaam is gegroeid. en met een groot gedeelte olijf-essen, dat is een bruine kernverkleuring is die voorkomt bij essen vanaf ongeveer 50 jaar. na het tellen van de jaarringen ben ik erachter gekomen dat deze es bijna 100 jaar oud was. gelukkig is de stam niet tot kachelhout gezaagd. van die stam heb ik 8 schalen voorgedraaid van +- 46 cm diameter. en ik heb ook nog 1 schaaltje gemaakt van een robinia wortelknol, ook gered van de kachel.
[album]383[/album]

ik wil de peren schalen gaan afwerken met shellawax, omdat ik deze niet kan gebruiken als voedselschaal door de wormgaatjes en de slaap. de olijfessen schalen ga ik afwerken met tung olie en gaan dan dienen als slakom o.i.d

[album]380[/album]
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
rené13 zei:
massa productie:p
even een vraagje
zijn deze schalen nu echt zeik-nat gedraaid of zijn ze al een tijdje gedroogd?
en smeer je ze na het voordraaien in met houtlijm of niet?

ze zijn vers gedraaid, om scheuren te voorkomen. het perenhout was al erg droog omdat de boom al een tijd dood op stam stond. en essenhout is van zichzelf al erg droog, en de stam lag al een halfjaar neer dus geen spetters op de muur bij deze schalen. en inderdaad ingesmeerd met houtlijm(alleen op het kopse vlak)
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
jan pranger zei:
Tjonge Mark dat is nog eens een productie in het nieuwe jaar. Dat kan nog wat worden. Waar verkoop je de schalen?
vr.gr. Jan Pranger.

mijn familie en vrienden hebben er vaak interesse voor, en ik heb ook eens op een open dag van een bedrijf gestaan met schalen, dat was ook een succes. ben nu bezig met een website waar ik ze op wil aanbieden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.