Welk vet onderhoud decoupeerzaag?

D

DervishD

Guest
Mijn decoupeerzaag is wel aan een onderhoudsbeurt toe dus ik zal 'm ff opmaken, alles goed schoonmaken en opnieuw in het vet zetten. Is lagervet daar het meest geschikt voor?
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Met vet in electrisch gereedschap moet je oppassen, het trekt namelijk stof aan, dat samenklontert. De meeste machines zijn berekend op een lange levensduur zonder smering. Ik zou hooguit de bewegende delen heel dun invetten met een machineolie. Noog beter is een droog smeermiddel, zoals grafiet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
In een decoupeerzaag zit dik vet bij het op en neergaande deel in de behuizing. Normaal gesproken komt in dit deel ook geen rommel en behoeft het vet dus ook niet vervangen te worden. Moet je het toch vervangen even met de serviceafdeling van het merk bellen en je weet het.

Wim
 
D

DervishD

Guest
Wim Kluck zei:
In een decoupeerzaag zit dik vet bij het op en neergaande deel in de behuizing. Normaal gesproken komt in dit deel ook geen rommel en behoeft het vet dus ook niet vervangen te worden.

Idd, dat vet dus, in de behuizing van de drijfstang. 1 van de monteurs verteld me vandaag dat dat vet ook aan slijtage onderhevig is en dat het goed is om het om de 2-3 jaar bij intensief gebruik te vervangen. Hij raadde me industriele kwaliteit lagervet aan dus ik heb wat van m'n werk meegenomen.
 

Anand

Nieuw lid
11 mei 2010
16
0
Bij machines met koolborstels is grafiet juist zeer ongeschikt omdat als het op een of andere manier in de motor zou komen die zelf voor een revisie in aanmerking komen doordat die niets meer doet. Grafiet geleid beter dan koper en zorgt dan ook snel voor kortsluiting. Bij oudere machines zorgt het slijtage-stof van de koolborstels ook voor problemen. (koolborstels zijn van grafiet)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.