(nieuw) draaibankje

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Eindelijk heb ik een eigen draaibankje te pakken. Niet echt nieuw maar het functioneert goed.
20180517_110150.jpg

Leuk om mee te beginnen.
Ik heb nu een paar vragen. waar kan ik moeren kopen 1" x 8?
Wat zijn de verschillende snelheden? (ik weet alleen 500/3200)
Het heeft 5 snelheden. het is model mc 1018
Waar vind ik mc2 conus om zelf iets op te monteren? b.v.een boorkop
(Mijn budget is klein)

Gr Marcel
 
P

Pel

Guest
Dit bankje komt van HBM, onderdelen vind je ook bij HBM, ik vraag me af wat je met moeren van 1 inch x 8 wil gaan doen op dit draaibankje?

Groet Pel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een MC doorn voor een boorkop heeft ook een speciale conus voor de boorkop. Die ga je dus niet overal vinden. Je moet dan zoeken bij bedrijven die ook kolomboren met verwisselbare boorkop aanbieden. Vroeger had Peter Childs ze ook, maar die is niet meer...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik zou een verloopring bestellen 1"x m33x3.5 dan kan je gebruik maken van standaard hulpmiddel die gemakkelijk te bestellen zijn. Als HBM ze niet heeft probeer axminster tools of schulte drechselbedarf .
Succes
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Ik ben weer wat verder. Via Toolpost heb ik een Beall spindle tap gekocht, en ik ben nu bezig wat hulpstukken te maken.

20180628_110015.jpg

met een stukje robinia heb ik een mt 2 gedraai en daar een forstnerboor 22mm ingelijmd om zo een mooi gat in het hout te boren.

20180628_110604.jpg

Daarna heb ik met de tap 1"x 8 draad getapt en de draad verstevigd met secondenlijm.
Het blokje op de spindle is een oefenblokje en uit de losse hand gemaak en dus erg scheef. Het word langzaam opgeofferd als lijmblokje.

20180628_134817.jpg

Nu nog mooi rond draaien vastschroeven/bouten en gaatjes boren voor de schroeven. dan is de eerste faceplaat klaar.
Ik maak ook nog kleinere, een schroefplaat en een longworth chuck.

Het maken van het eerste lijmblok is een beetje het kip en ei verhaal zolang je geen op-span-spul hebt. (eerst weer sparen)
En als het versleten is, maak ik gewoon weer nieuwe;)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.