Review Bosch PTS 10

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Beste forumleden,

Intro:
Al een tijdje ben ik in het bezit van een bosch pts 10, het leek mij wel handig voor andere leden om een review te typen. De machine komt nog wel eens naar voren als een goedkoop alternatief voor andere machines, ik ga het niet echt over specs hebben omdat iedereen deze kan vinden op internet, dus voor de geïnteresseerde laten we beginnen!:

Prijs en waar gekocht:
Als eerste de prijs, redelijk veel verschil bij webwinkels en gewone winkels, varierend van ongeveer 325 tot 550 euro!. De goedkoopste die ik kon vinden was iets van 315 euro, misschien inmiddels niet meer, het was geloof ik een aanbieding van Redcoon ofzo. Ik heb de machine niet daar gekocht maar bij de Gamma, daar was het Bosch gereedschap 25% goedkoper in een aanbieding. Verder had ik nog een stapel vvv-bonnen liggen die ik eindelijk kon gebruiken :) Ik heb er 325 euro voor betaald min 65 euro aan vvv bonnen om de schade wat te beperken.

Unboxing:
De machine is mooi verpakt in een bult piepschuim en komt dus ook via de post goed aan waarschijnlijk.In de doos is de machines al zo goed als volledig gemonteerd. Het in elkaar zitten is eigenlijk enorm makkelijk, een paar moertjes en boutjes en dat is het eigenlijk. Overigens hoef je dit niet eens per se te doen aangezien het gaat om 2 tafelverlengers.
Verder moet je het spouwmes er nog opzetten wat ook wel makkelijk gaat. Hierbij moet ik wel zeggen dat ik het mes wel een beetje moest verbuigen omdat het net niet lekker achter het zaagblad lag.
Verder krijg je er nog een zaagblad bij dat al goed gemonteerd is en een duwstok van plastic. De duwstok kun je opbergen aan de zijkant maar ik gebruik liever houten duwstokken dus heb dat ding maar een paar keer gebruikt.
De handleiding was niet eens zo slecht en was duidelijk bij de montage

Eerste ''gebruik'':

Nadat ik ''alles'' had gemonteerd ging ik wat beter naar de onderdelen kijken. Ik heb toen per ongeluk het verkeerd schroefje los gehaald bij de hoekgeleider er sprong een ''dingetje'' weg wat ik later heb kunnen vinden maar de geleider draaide niet meer zo lekker als voorheen. Ondanks mijn eigen schuld ben ik naar de Gamma gegaan en daar kon ik mijn geleider ruilen met een showmodel geleider. Dus dat vond ik weer een plusje voor de Gamma :) Deze hoekgeleider werkt prima.

Daarna ben ik gaan kijken naar het blad. Dat viel in mijn ogen een beetje tegen. Het blad is op sommige plekken perfect recht maar op andere plekken gaat het naar een millimeter verschil. Dat klinkt als niet zoveel maar je moet je voorstellen dat haaks zagen dan lastig kan worden. Het is ook wat lastig om de insertplate dat om het blad heen zit op de juiste hoogte in te stellen. De insertplate rust op 4 boutjes die je kan aandraaien, dit gaat makkelijk maar het vlak krijgen met de tafel is best wel tricky. Het blad is verder aardig glad en er zitten geen butsen of slechte plekken in.

Het volgende was de ingebouwde ''slee'' hierop kan de hoekgeleider worden vastgezet. De slee werkt erg goed, glijdt prima heen en weer. Een klein min puntje is dat de slee sneller tegen een stopblokje aanloopt dan je denkt maar dat zal wel met de stabiliteit te maken hebben. Ik heb de hoekgeleider in de sluif van de slee gezet en op het oog zag het er goed uit.

De langsgeleider is goed en best wel stabiel omdat deze aan de voor en achterkant vast klemt.

Gebruik:

De machine maakt behoorlijk wat lawaai en dat ik niet meteen verwacht. Op zich niet erg maar gehoorbescherming is een must! Dit in vergelijking met mijn vorige zaag die heel stil was.

Ik kwam er al snel achter dat het blad niet precies op 90 graden stond ondanks dit wil op de aanduiding aan de voorkant stond. Een beetje de getweaked en nu klopt het wel aardig. Daarna had ik een probleem met de hoekgeleider, 45 graden was geen 45 graden... Nu is dit wel vaker een probleem en ik heb het nu opgelost met een ringetje ergens tussen te plaatsen. Dit werkt meestal goed alleen heeft de geleider net was speling in de slee en dan zorgt ervoor dat de geleider er net soms wat anders in zit en dan heeft het ringetje wat minder nut. Nu weet ik dat en houd er altijd rekening mee. Een beter idee is om zelf een houten 45 graden slee te maken. Ik heb dit overigens wel gedaan om af te korten, dit gaat flitsend!

De zaagsnede zelf is erg goed, mooi glad en weinig tot geen tear out. De zaag is makkelijk in hoogte en hoek te verstellen en dit gaat erg soepeltjes.

De langsgeleider werkt erg goed alleen moet je niet altijd rekening op de maat aanduiding op de zaag. Dit klopt net niet, nu meet ik eigenlijk altijd vanaf het blad naar de geleider dus voor is dit niet echt een probleem. Schulpen gaat goed als je een plank of balk neemt die niet te dik is.

De zaag heeft niet enorm veel vermogen maar over het algemeen genoeg voor het standaard werk. Ik heb er ooit een padoek balk van 6cm hoogte in 1 keer doorheen gehaald en dat ging wel maar niet heel goed. Het probleem bij de zaag ligt niet per se aan het vermogen maar meer aan de constructie zelf. Als er veel kracht komt te staan op het blad tordeert de constructie een beetje waardoor je brand plekken krijgt en de zaag vast kant lopen (dit leek mij de meest logische verklaring maar ik kan er naast zitten). Dikke dingen kun je beter in meerdere keren doen helemaal als je harde houtsoorten gebruikt (zoals ik meestal doe:p)

Wat vaak wordt gezegd is dat de afzuiging niet al te best is, dit is helaas waar. Met mijn elektra beckum kan ik niet alle stof opzuigen, de rest valt op de bodem. Die bodem is overigens een slappe plastic geperforeerde plaat. Ik had deze eerst wel gemonteerd en toen bleef er zaagsel op liggen. De plaat heb ik snel verwijderd en nu valt het zaagsel gewoon op de grond. Ik had gehoord dat de motor opgehoopt zaagsel aan kan zuigen en de koolborstels langzaam sloopt. Geen idee of dit echt waar is maar zaagsel in je motor kan natuurlijk nooit goed zijn.

Conclusie:
Na een behoorlijk verhaal de conclusie :p :
De pts 10 is geen slechte zaag maar verwacht er ook geen wonderen van. Bij een beperkt budget is het wel een aanrader omdat goedkopere zagen een stuk slechter zijn. Ik zie het een beetje als het ''beste'' van het ''mindere''. Het kost wat tijd om alles goed te krijgen maar het is wel een machine waar je veel plezier aan kan beleven. Ik heb er al erg veel mee gemaakt, en als je weet wat de machine minder goed kan kun je daar een beetje omheen werken. Iets wat ik nog niet heb gezegd is dat het eerste zaagblad nog steeds goed is na veel zaagsnedes in allerlei soorten hout (van vuren tot letterhout).

Ik zeg er wel bij dat wanneer je het geld hebt voor een duurdere machine dat ook beter kan doen. Duurdere machines zijn beter maar ik denk dat je niet snel een betere machine kan vinden voor dit geld tenzij je zelf misschien iets bouwt.
Ik zie de machine voor een hobbyist met een beperkt budget die wel lekker aan de slag wil gaan, sparen voor een betere machine kan lang duren en dan is dit toch echt geen slechte uitkomst:)

Plus en minpunten:

Plus:
-zaagsnedes zijn strak
-de ingebouwde slee werkt prettig mits alles goed is afgesteld
-de langsgeleider is stabiel
-redelijke goede prijs/kwaliteit verhouding

min
-lawaai
-iets stabielere constructie voor het zaagblad was handig geweest
-tafel niet 100% vlak
-afzuiging is niet super
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Mooi review Lars, maar bij afzuiging staat "is niet super" dat lees ik persoonlijk als nog goed.... is dat zo?
Mvg,:).

Mijn vorige zelfbouw zaagtafel had helemaal geen afzuiging dus dan is die van de pts 10 niet eens zo slecht maar ik denk wanneer je dit vergelijkt met andere zaagmachines dat je de afzuiging dan wel als slecht zou kunnen beschouwen. Voor mij persoonlijk is het niet echt een minpunt, maakt mij niks uit als er zaagsel op de grond ligt:p maar ik weet dat er houtbewerkers zijn die nogal gesteld zijn op een super schone werkplaats en dat gaat met de pts10 niet lukken
 

bardt

Actieve deelnemer
26 aug 2012
39
0
Antwerpen
Bedankt voor de review Lars.

Ikzelf heb zo'n Bosch pts 10 gekregen. Nu ontbreekt het spouwmes en die hoekgeleider. Weet er iemand of ik die dingen nog apart kan bijbestellen?
Een rondje opzoekingswerk op google heeft tot hier toe nog niets opgeleverd.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Mijn vorige zelfbouw zaagtafel had helemaal geen afzuiging dus dan is die van de pts 10 niet eens zo slecht maar ik denk wanneer je dit vergelijkt met andere zaagmachines dat je de afzuiging dan wel als slecht zou kunnen beschouwen. Voor mij persoonlijk is het niet echt een minpunt, maakt mij niks uit als er zaagsel op de grond ligt:p maar ik weet dat er houtbewerkers zijn die nogal gesteld zijn op een super schone werkplaats en dat gaat met de pts10 niet lukken
OK, Lars, maar als er meer op de grond ligt zwerf er ook meer door de lucht en dat is toch wel belangrijk om te weten.
Ik vind het in ieder geval fijn dat er nog leden zijn die de moeite nemen om hier een goede review te plaatsen.
Bedankt, Mvg, :).
 

Hirumili

Actieve deelnemer
30 sep 2014
129
18
Drachten
Hallo Lars, bedankt voor je review, ik stond op het punt om de Bosch te kopen, maar ik ga toch nog even door sparen.

groet Michael
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Hallo Lars, bedankt voor je review, ik stond op het punt om de Bosch te kopen, maar ik ga toch nog even door sparen.

groet Michael

Ik had zelf geen geduld meer op te sparen maar het is een goede keus om een betere machine aan te schaffen daar heb je (nog) meer plezier van dan de pts 10;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.