Pen en gatverbinding

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Ik ben begonnen met een houtbak te maken. Met paneeltjes. Bij een vorige posting gaf André ( Tuoh) me de goede raad om een pen en gatverbinding met ongelijke borsten te maken als er een sponning getrokken word. Miserie, miserie.. het lukte me niet om het te tekenen. Nu ja , tekenen ....een soort van vlugge sketchjes. :mrgreen: Hersenen die kraakten, stoom uit de oren... 2 dagen zitten op kijken, niets hielp. Ik wist dat het moest kunnen dus... gewoon begonnen.
Nu zal dit voor de meesten van jullie gewoon een deeltje van de opleiding geweest zijn , maar voor de forumbezoekers die geen opleiding hebben gehad ( zoals ik ) kan het misschien interessant zijn ;)
gr,
Danny

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Proficiat, dat ziet er echt uit. We kunnen altijd meer dan we denken.
Nog één tip, op de derde foto zie ik dat je het hoekje onderaan de pen hebt opgerond om de regel te laten passen in de stijl.
Wil je het helemaal professioneel doen, dan word het corresponderende stukje op de stijl recht uitgestoken, en de regel ongemoeid gelaten.
Maar dat zijn details, je hebt de essentie wel beet, en dat is mooi. Met penverbindingen, en toegevingen op de penborsten, of de penverdeling in het algemeen word er wel eens meer geworsteld. Je moet driedimensionaal kunnen denken om bij voorbaat problemen te voorzien.
Eens je dit onder de knie hebt krijg je alles in elkaar.
En zo te zien ben je aardig op weg :D Nog even oefenen en je kan met dubbele penverbindingen aan de slag.

Succes,

André
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Bedankt voor de aanmoediging André, in tegenstelling tot onze regeerders gaan we er op vooruit ;) .
Voor de onderste en bovenste regel heb ik het ' in de weg zittend' stukje stijl weggezaagd/ gestoken. Midden was het niet nodig , je ziet het wegfrezen van de sponning ...denk ik.
Zie bijgevoegde foto.
gr,
Danny

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Hallo Danny,

inderdaad dat is het, je ziet dat je met deze constructie ook geen spatpen nodig hebt, de versprongen penborsten klaren hier de klus.

Ga je de panelen van een bossing voorzien? Dan krijgt je houtbak de allure van een middeleeuwse dekenkist, en komt ie misschien in de hal te staan :D

Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Ik vind het toch wel een hele prestatie hoor! Toen ik onlangs weer een paar openslaande deuren ging maken kreeg ik hoofdpijn van deze puzzel. Heb dat opgelost door zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant met glaslatten als sponningoplossing te werken :cool:

Fons




Attached files
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
André, twee winters terug heb ik een houtbak met bossingpanelen in een groef gemaakt. Ik had ergens gelezen/gezien dat je met een cirkelzaag zulke panelen kon maken. Het is gelukt , maar ik heb uren moeten schuren om de zaagstrepen eruit te krijgen. De houtbak die ik nu aan het maken ben is voor mijn nichtje , en die was niet gecharmeerd van die 'vierkantjes' rondom. Dus maak ik de bak nu met een triplexpaneeltje - recup van een oude kleerkast :D - dat ik met een kadertje erin schroef, dan kunnen ze eventueel het paneeltje eruit halen , schilderen of vervangen door iets anders. Fotootje van de eerste houtbak.
gr,
Danny

Attached files
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
@ Athanor : dubbele glaslatten is een natuurlijk ook een mooie , praktische oplossing. Voordeel daarvan is dat als er iets met het paneel of met het glas gebeurd, je snel kan vervangen.
gr,
Danny
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.