maken deuvelplaat

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Hallo allemaal,

Af en toe heb ik een deuvel of een rond stokje nodig en ik heb dan geen zin om iets te draaien of schaven. Daarom heb ik een deuvelplaat gemaakt. Als materiaal heb ik een stuk D2 (2379) staal gebruikt. Ik heb zowel D2 als O1 (2510) staal liggen. D2 vervormt iets minder snel tijdens het harden en dat leek me gezien het aantal gaten wel goed. Het nadeel is dat dit hooggelegeerde staal op hoge temperatuur (1020C) gehard moet worden. Daardoor moet het tegen ontkoling beschermd worden. Ik gebruik daarvoor zgn. hardingsenveloppen van staalfolie, zie foto.

foto1.jpg

Nog een foto van de oven met temperatuurregelaar:
foto2.jpg

De regelaar heb ik vorig jaar gemaakt. Je kunt op ebay voor weinig geld het regelmechanisme kopen. Dit moet dan ingebouwd in een kastje samen met het nodige schakelmateriaal (o.a. een flink relais). Was even puzzelen, maar het werkt uitstekend!

Ik heb een klosje gemaakt waar de plaat op past. Nu testen:
foto3.jpg

Zowaar: een deuvel!


groeten,
Jan Anton

--
www.kosterplanes.com
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
eh, dat is wel heel erg duur inderdaad. Maar hun beitels zijn ook erg duur en het staal en het harden zal wel vergelijkbaar zijn.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Handig werkstuk! En leuk om te maken denk ik, relatief eenvoudig maar nuttig. :) En die prijs, tsja, als ik de oven en regelaar zou moeten kopen, plus het staal en een kolomboor waarmee ik in staal fatsoenlijk kan boren, dan ben ik denk ik meer kwijt dan €60,-..
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik sla wel een stukkie hout door een hoekbeugeltje de komende 60 weken.
(En dan leg ik stiekem elke week een euro opzij ;))


edit: Ik heb nog helemaal niet gezegd hoe prachtig jouw creatie is Jan, mooi werk!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Prachtig stukkie werk. Vooral die hardingsoven, daar ga ik wel van kwijlen. Je zit toch in Groningen? Hmm, da's nou jammer. Kan je niet beter naar de randstad verhuizen?

Ik heb niet zo'n sjieke deuvelplaat. Ik heb gewoon een paar gaten in een random stuk staal geboord.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
@Seek: tja, zo'n oventje is ontzettend leuk en handig. Het is een emailleeroventje van de kringloop, voor 45 euro gekocht! Een fractie van de nieuwprijs uiteraard. Het oventje haal 1100C, dus daar kun je aardig wat staalsoorten mee harden. Het is alleen wat klein; voor grotere schaafbeitels gebruik ik een oude pottenbakkersoven van m'n vader. Die is groter, maar ook een stuk langzamer. De temperatuurregelaar heb ik zelf in elkaar gezet. In de komende jaren wil ik nog een hardingsoven maken die wat dieper is dan het emailleeroventje zodat ik grotere beitels, messen e.d. goed kan harden. Ik vind dat harden gewoon ontzettend leuk: opeens is het staal hard... Prachtig. De centrale regelaar heb ik voor 20 euro op amazon gekocht.

groeten,
Jan Anton
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb nu een paar dingetjes in het vuur gehard. Moeilijk! Het valt niet mee om de juiste temperatuur te beoordelen. Uiteraard, de truc met de magneet, maar dat is niet zo evident midden in een kolenvuurtje. Tot nu toe alleen kleine dingetjes gedaan en die koelen snel af als je ze uit het vuur trekt. Zo'n oventje is dan wel veel makkelijker.
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Dat is zeker veel makkelijker. Bovendien moeten sommige hooggelegeerde staalsoorten (D2 bijv) nog veel heter gestookt (1040C) en dan tenminste een half uur bij die temperatuur gehouden worden voor optimale resultaten. Er zijn eigenlijk best veel pottenbakkersovens te koop via marktplaats voor niet al te veel geld. Ik heb echter niet zo veel ruimte en dan wil ik liever iets compacters en vooral ook een oven die sneller op temperatuur komt (wat je bij klei juist niet wilt). Op youtube zijn heel wat zelfgemaakte hardingsoven te vinden...

Jan Anton
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.