Voorstellen

Lion

Nieuw lid
10 apr 2013
12
0
Hallo allemaal. Mijn naam is Martin en nog helemaal nieuw in het houtbewerken. Mijn eerste projectje zijn plantation shutters en ik heb hiervoor met een goedkope bovenfrees een freestafeltje gemaakt. Verder de handzaag en een boormachine. Dus nog niet echt in het bezit van allemaal mooie machines etc. Desondanks ben ik redelijk geïnteresseerd geraakt in het materiaal hout en ben ik mij aan het oriënteren op een eventuele nieuwe hobby :) Hopelijk kan ik ook nog wat tips krijgen wat minimaal qua machines nodig is voor de beginner.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Welkom op het forum,

Het staat hier vol met tips. Hout is prachtig om mee te werken!

Heb je ook een foto van je zelf gemaakte freestafel? Dat zijn namelijk altijd interessante onderwerpen.

Groeten, Raymond
 

Lion

Nieuw lid
10 apr 2013
12
0
Hahaha, die tafel is niet iets om trots op te zijn hoor. Het is meer een poor mans sollution dat net doet wat ik even nodig had.


tafel.jpg

De shutters:
open semame.jpg

Ik heb zoals je ziet dus nog een héééle lang weg te gaan. Maar je moet ergens mee beginnen zeg ik maar.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ziet er inderdaad goed uit . Volgens mij heb je een mooie hobby gevonden. Je vraagt welke machines je nodig bent...da's een lastige... Wat voor dingen denk je te willen gaan maken ?
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Hoi Martin, welkom hier.

Welke machines je minimaal nodig hebt...
Het leuke van houtbewerken is dat je minimaal geen machines nodig hebt. In principe is alles met handgereedschappen te maken.
Handgereedschap is beter voor je gezondheid, beter voor je conditie, beter voor het milieu en beter voor de relatie met je buren.

Dat gezegd hebbend, wanneer je shutters gaat maken en je vijfduizend latjes op de zelfde manier moet afwerken dan ga je snel inzien dat een freestafel ook best wel voordelen heeft. :)

Vandaar mijn advies: zorg dat je een kwalitatief goed basisset aan handgereedschappen hebt en begin gewoon. Op een moment merk je dat een bepaalde machine handig zou zijn, kun je gericht op zoek gaan en loop je minder het risico op een werkplaats vol dure en nauwelijks gebruikte apparaten.

Ad
 

TiMmEr-JaN

Actieve deelnemer
8 mrt 2013
195
0
Groningen
iedereen maakt op zijn manier freestafels of koopt er 1.... die van mij is makkelijk mee te nemen naar een klus...instellen frees doe ik door aan de onderkant een luikje open te maken... een geleider gebruik ik niet, omdat ik bijna altijd een freesje met een kogellager gebruik... succes met mooie dingen maken...gr. Jan



freeskist.jpg
 

WR1944

Oud hout
De voorgaande adviezen kan ik alleen maar onderschrijven. Zorg voor een stevige werkbank. Dat is iets onmisbaars, zeker bij het gebruik van handgereedschap. Probeer goed met handgereedschap te leren werken. Dat geeft je een goed gevoel voor de mogelijkheden maar vooral de onmogelijkheden van de diverse soorten hout. Schaf aan wat je nodig hebt voor een bepaalde klus en bepaal de kwaliteit/prijsniveau op basis van de vereiste kwaliteit en nauwkeurigheid/gebruiksgemak.
Om mijn gebrek aan handvaardigheid te compenseren besloot ik Festool gereedschap aan te schaffen. Pas later heb ik me meer op handgereedschap geworpen. Daarbij heb ik ondervonden dat het plezier en resultaat sterk afhangt van de scherpte van het gereedschap.
Veel plezier met je ontdekkingstocht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.