Hout voor buiten

Frankey

Nieuw lid
21 jun 2010
4
0
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een tafel waarbij er een optie is om houten tafelbladen te kiezen. De tafel is voor zowel binnen als buiten gebruik en mijn vraag gaat vooral over het buiten gebruik.

Omdat er een stalen rand om de tafelbladen loopt moeten deze van latten zijn voor buiten gebruik. Maar welke soorten hout zijn het meest geschikt? En bestaan er standaard dikten of worden deze meestal op maat geschaafd?

Alvast bedankt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Eiken, kastanje, robinia bijv.
Op marktplaats adverteerd vaak iemand die geschaafde planken verkoopt. Daar kan je eens kijken wat voor maten die heeft.
 
A

Athanor

Guest
Ik zat ook even aan deze houtsoorten te denken, maar die zijn allemaal nogal rijk aan looizuur, waar door je met ijzer en vocht grote problemen krijg (blauwe vlekken). Dus misschien Lariks? Nee dat werk ook niet, volgens mij ook blauwe vlekken... Ik weet het even niet, tropische hardhout wil ik je ook niet aanbevelen.

Fons
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja dat is een probleem natuurlijk, had ik niet aan gedacht. Als je het staal eerst goed laat poedercoaten of als je RVS gebruikt, is het geen probleem natuurlijk.

Je zegt dat de tafels binnen en buiten gebruikt worden. Staan ze dan vaak langere tijd buiten in de regen? Als het hout telkens de kans krijgt om goed te drogen na een regenbuitje, en je zet het hout goed in de olie of polyuretaan vernis, dan kan zelfs grenen echt lang mee gaan. Staat de tafel de hele herfst buiten, dan is dat geen slimme keuze natuurlijk.
 

Frankey

Nieuw lid
21 jun 2010
4
0
Bedankt voor de reacties!

De tafel wordt idd eerst gepoedercoat en er wordt gebruik gemaakt van Zincor (electrolytisch verzonken staal en daardoor erg roestvast) waardoor bij lichte schade aan de poedercoat geen roest ontstaat.

Een eis aan het ontwerp is dat deze als buiten tafel geschikt is. Daarmee moet ik er van uitgaan dat hij het gehele jaar buiten moet kunnen staan.

Misschien leuk om te weten:
Na zelf onderzoek en raadplegen van leveranciers ben ik tot het hout Salomon Padoek, Iroko of Sapeli Mahonie gekomen voor buiten. Daarnaast is 18 mm een zeer gangbare dikte maat voor zowel platen als latten.

Geperst bamboe is overigens ook geschikt voor buiten. (http://www.bambusa.nl)
En milieuvriendelijk.

Iemand nog tips over mooie houtsoorten voor buiten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.