toekomstige houtprijzen

harrymontana

Actieve deelnemer
20 feb 2013
40
2
bolivia
nl.hardydeck.com
Onder collega hout handelaren de volgende stelling:

Ikzelf werk voor een hardhout zagerij in zuid amerika en het is mij zeer bekend dat de bouw en alle gerelateerde materialen zoals ook hout in een diepe crises zitten.
Ik denk echter dat het nu een zeer goede tijd is om flink inkopen te doen, de prijzen zijn laag en het aanbod niet verkeerd, ik denk terug aan 2008 waarin alle importeurs hun voorraden liquideerden en eenmaal de psychologische crises voorbij iedereen begon te bestellen en in 2009 waren de prijzen in enkele maanden hoger dan ooit.
Nu denk ik dat we hetzelfde gaan krijgen, niemand weet wanneer, maar in zuid amerika zijn veel zagerijen failliet en dicht gegaan dus als de vraag eenmaal gaat aantrekken is het wederom lastig in te kopen. Over het algemeen geldt heel simpel gesteld dat hout steeds schaarser wordt terwijl de wereld bevolking toe neemt en zeker ook de mensen die geld hebben.

Dit is mijn mening, ik ben benieuwd naar jullie reacties,

Harry
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Heb jij enig zicht op prijzen die handelaars aan de jullie zagerij betalen, en de prijzen die wij als consument betalen?
 

harrymontana

Actieve deelnemer
20 feb 2013
40
2
bolivia
nl.hardydeck.com
Heb jij enig zicht op prijzen die handelaars aan de jullie zagerij betalen, en de prijzen die wij als consument betalen?

nu zijn de prijzen alsvolgt:
ipe deck: 2300 USD/m3 21mm dik dus USD 48,30 + zee vracht + btw
massaranduba deck: 1290 USD/m3 21mm dik dus USD 27,09 + zee vracht + btw

zeevracht is +/- 100 USD per m3 en er is geen invoerrecht anders dan btw
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
De prijzen zullen wel weer iets aantrekken, maar niet in die mate zoals 2009. De ene reden is dat ze in China een beetje uitgebouwd zijn. De tweede reden is dat er zeer veel bouwbedrijven failliet gegaan zijn en het nog wel even duurt voor het weer opgestart is over de wereld.
Komt bij dat de transportkosten steeds meer toe nemen waardoor inheems hout een keer aantrekkelijker wordt. Persoonlijk denk ik dat de prijzen wel weer wat zullen aantrekken maar ik zou er niet op gaan speculeren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.