doffe plekken

hleeuwen58

Nieuw lid
21 aug 2010
9
0
Hallo,

ik had een inlegwerkje gemaakt voor een dienblad, afgewerkt met Relius parketlak (3 lagen). Ik vond 't een beetje vlak ogen en besloot nog een laagje tungolie (verdund met 50% terpentijnolie) toe te voegen, daar kwam mooi diepte in en hup nog een laagje...Nu na een aantal dagen komen er doffe plekken langs de randen...Ik doe iets niet goed begrijp ik, maar zou graag weer een mooi strak oppervlak krijgen...weet iemand raad ?

Bij voorbaat dank

Attached files
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Ik zou me kunnen voorstellen dat de parketlak en de terpetijn olie met elkaar kunnen reageren, maar dat is meer een ingeving.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ALs het een drogende olie (of olieproduct) is, zoals lijnolie of tung olie, of idd zoiets als bootolie, dan polymeriseert de olie tot een 'hars' waarna het eindproduct niet meer 'vet' is en er uitstekend een vernis overheen kan. Het grote voordeel van een basislaag van b.v. lijnolie is dat die olie in het hout trekt, en bovendien voor een betere 'hechting' van de vernis op het hout zorgt. De olie moet wel uitgehard zijn voordat de vernis er overheen gaat. In theorie is 24-48 uur bij adequate temperatuur voldoende, maar ik laat geoliede voorwerpen zeker een week staan voordat er vernis overheen gaat (vernis overigens alleen bij voorwerpen die in gebruik veel nat worden, zoals scheerkwasten).

Henk
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wow Henk, elke keer verbaas ik me weer over de hoeveelheid kennis die je bezit. Erg mooi om dit steeds te lezen!!

Ik ben trouwens wel benieuwd naar een foto van het hele dienblad!!!
 

hleeuwen58

Nieuw lid
21 aug 2010
9
0
Hallo beste mensen,

dank voor de reacties. Ron van Zaltbommel heeft mij uiteindelijk uitgelegd wat aan de hand was. De polyuretane lak dicht het oppervlak af, de olie kan niet inwerken en hecht niet op de lak. Oppervlak wordt niet vlak en dus breekt het licht niet gelijkmatig gevolg doffe plekken.
Ik heb met een schraapstaaltje het oppervlak afgehaald en daarna opnieuw met tungolie afgewerkt en tenslotte een waslaagje. Dit is het resultaat

Nogmaals dank

harm van Leeuwen

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.