Welke houtsoort? Gevelbekleding op foto

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Heren (& dames?),

Mijn vrouw en ikzelf zijn gevelbekleding tegengekomen die we prachtig vinden.
Kan iemand ons een aanwijzing geven welke houtsoort dit is?

SchrijnwerkerijKennyHeeren81.jpg
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Vriendelijke man die Kenny:

"Dit is barnwood (soort den), hout gerecupereerd van oude schuren in het buitenland, naar hier gehaald, geborsteld en tand en groef zelf aan getrokken."
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
"Dit is barnwood (soort den),

Barnwood is niet per definitie een soort den, maar staat in principe voor elke houtsoort welke ooit tegen een barn (schuur) aan heeft gezeten. Echter wordt de term barnwood tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt (mode verschijnsel) en volgens mij ook voor hout wat nog nooit een barn van dichtbij heeft gezien.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Dus zoektochtje starten naar douglas / lariks met tand groef... (Naast beitsen, zijn er manieren om eventueel nieuw hout het meest hierop te laten gelijken?) Ik denk aan verbranden + borstelen etc..
 

tuoh

Oud hout
De makkelijkste manier is gewoon niks doen. Dus onbehandelde planken plaatsen en gewoon laten vergrijzen/verweren.
De beplanking, hierboven op de foto, gaat er na een jaartje in alle weer en wind ook grijs uit komen te zien:p
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Dag Tuoh,

Ik begrijp dat het hout vergrijsd met de tijd. Maar is het niet zo dat dit bij nieuwe lariks planken veel effener zal gebeuren dat hetgeen hierboven het geval zou zijn?
Verder, hoe noemt deze tand/groef precies? Want ik zie geen echte "naad".
 

tuoh

Oud hout
Gewoon, tand en groef:p
Zonder vellingkantjes eraan gefreesd is de verbinding inderdaad nauwelijks te zien.
Hoop dat de tand lang genoeg gefreesd is om het werken van het hout de baas te kunnen.
De gevelbekleding zoals geplaatst op de foto zal, afhankelijk van de oriëntatie, serieus onderhevig zijn aan krimp en uitzetting. Dat "strakke" kan dan snel weg zijn.
Dat vergrijzen gebeurt bij nieuw hout niet veel anders dan bij hout als op de foto.
Nieuw lariks laat ook nogal wat kleurverschillen zien tussen de verschillende planken.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Gewoon, tand en groef:p
Zonder vellingkantjes eraan gefreesd is de verbinding inderdaad nauwelijks te zien.
Hoop dat de tand lang genoeg gefreesd is om het werken van het hout de baas te kunnen.
De gevelbekleding zoals geplaatst op de foto zal, afhankelijk van de oriëntatie, serieus onderhevig zijn aan krimp en uitzetting. Dat "strakke" kan dan snel weg zijn.
Dat vergrijzen gebeurt bij nieuw hout niet veel anders dan bij hout als op de foto.
Nieuw lariks laat ook nogal wat kleurverschillen zien tussen de verschillende planken.

Zal eens moeten kijken bij de houtzagerij hier in de buurt welke soort tand/groef ze hier in de buurt aanbieden.
Misschien toch beter denken om met een kleine voeg te werken.. Maar dan dient natuurlijk de draagstructuur anders opgebouwd te worden, want deze wordt dan zichtbaar.

- - - Updated - - -

Branden en borstelen daarna voor het verschil evt een aantal planken beitsen...
Zoiets was ik dus ook aan het denken, maar zoals Tuoh aangeeft gaat dit misschien toch werk voor niets zijn ivm vergrijzing.
 

tuoh

Oud hout
Er is een film op het web te zien over de bouw van een houten huis in Letland of Litouwen dacht ik. De man heeft in zijn eentje een volledig houten huis gebouwd, verspreid over meerdere jaren.

Bij de gevelbekleding heeft ie veel tijd en energie gestoken in het aanbranden, afborstelen met stalen luiwagen, en het diverse malen oliën van de planken. Eindresultaat waren mooie diepzwarte planken. Welgeteld twee jaar na de plaatsing schoot er van het zwart enkel nog een grijzige tint over.


Ps: in plaats van tand en groef is een halfhoutse sponning beter bestand tegen werken van het hout. Tenminste als de planken dan in het zicht gespijkerd worden. spijkeren op 1/4 van de houtbreedte van de zichtbare randen. Elke plank kan dan onafhankelijk van elkaar werken.
 
Laatst bewerkt:

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
‘Birth of a wooden house’ is dat volgens mij! Geweldig filmpje om te kijken inderdaad! Daar worden de vezels zo verschroeid dat uv ze amper meer aantast of vergrijst, ik weet alleen niet wat voor olie/behandeling deze planken nog meer krijgen
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Ps: in plaats van tand en groef is een halfhoutse sponning beter bestand tegen werken van het hout. Tenminste als de planken dan in het zicht gespijkerd worden. spijkeren op 1/4 van de houtbreedte van de zichtbare randen. Elke plank kan dan onafhankelijk van elkaar werken.

Welke breedte dient dergelijke halfhoutse sponning dan genomen te worden bij pakweg 20 cm brede planken?
Een 40 tal planken eventueel zelf te frezen lijkt me nog goed te doen.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ik ga hetzelfde doen bij mijn schuur qua bekleding, en laat een halfhoutse sponning eraan vrezen inderdaad, planken 200x20mm en daar laat ik 10x10mm sponning aan vrezen.

In principe word dit dan zwart gebeitst maar ik wil even een testje doen met branden en borstelen, dan vind ik ook echt gaaf. Als je in de buurt woont mag jij het testen voor me ;)
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Moet er wel bij vermelden dat het in mijn geval onder de veranda komt, dus wel onderhevig aan wind, kou en warmte maar niet aan regen. Met een week of tien verwacht ik hier zo’n beetje mee klaar te zijn
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Staat een pot cetabever beits op tafel, duidelijk te zien dat de helft al gebeitst is.
Liggen ook proef stukjes naast, niks gebrand lijkt mij zo
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Moet er wel bij vermelden dat het in mijn geval onder de veranda komt, dus wel onderhevig aan wind, kou en warmte maar niet aan regen. Met een week of tien verwacht ik hier zo’n beetje mee klaar te zijn

Tussentijdse updates zijn altijd welkom ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.